شناسهٔ خبر: 33684701 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در راستای اجرای برنامه‌های تولید اشتغال محور ایجاد می شود:

۹۸۰ هزار شغل جدید تا پایان سال جاری

دولت در راستای اجرای برنامه‌های تولید اشتغال محور امسال ۲۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات با هدف ایجاد یک میلیون و ۹۰ هزار فرصت شغلی پیش بینی کرده که در این راستا بنا به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه ۹۸۰ هزار شغل جدید تا پایان سال جاری ایجاد می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، دولت در راستای اجرای برنامه‌های تولید اشتغال محور امسال ۲۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات با هدف ایجاد یک میلیون و ۹۰ هزار فرصت شغلی در قالب بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۸ کل کشور پیش‌بینی کرده است. این رقم از محل قانون بودجه ۹۸، تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانک‌ها تأمین می شود. بر این اساس ۱۶ وزارتخانه، دستگاه اجرایی و نهاد مکلف شده‌اند برنامه اشتغال‌زایی خود را تا آخر خرداد ارائه دهند.

 

وزارتخانه های وزارت راه و شهرسازی، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشور، بهداشت، نیروف فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و همچنین سازمان‌ها و نهاد‌هایی همچون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی کشور، بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است تا در زمان مقرر شده برنامه تولید حوزه مورد نظر خود را با اولویت ایجاد اشتغال جدید و تثبیت اشتغال موجود پس از تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تأیید نهایی به سازمان برنامه و بودجه ارسال کند.

 

دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند به همراه ارائه برنامه تولید و اشتغال خود، تأییدیه کتبی اولیه موسسه عامل مبنی بر قبول عاملیت برنامه پیشنهادی را به وزارت ارائه کند. سازمان مکلف است ظرف یک هفته پس از تایید نهایی برنامه پیشنهادی دستگاه اجرایی، آن را برای اجرا به دستگاه ابلاغ کند. دستگاه‌های اجرایی که در برنامه پیشنهادی خود استفاده از تسهیلات ریالی صندوق را پیش‌بینی کرده است، مکلف است تاییدیه صندوق مبنی بر شمول برنامه‌های پیشنهادی در چارچوب نظام نامه تسهیلات ریالی صندوق را به همراه برنامه خود به وزارت ارائه کند.

 

حالا در گام های دیگر مجموعه دولت برای رونق تولید و اشتغالزایی رییس سازمان برنامه و بودجه از ایجاد ۹۸۰ هزار شغل جدید تا پایان سال جاری خبر داده است. «محمدباقر نوبخت» این مطلب را شب گذشته (سوم تیر) در حاشیه جلسه فراکسیون تولید و اشغال مجلس در مناطق روستایی و عشایری اعلام کرده بود.

 

وی با اشاره به اینکه ما دو طرح برای اشتغال در دستور کار داریم، اضافه کرده است: «یک طرح که از دو سال قبل آغاز شد در خصوص اشتغال در مناطق روستایی و عشایری بوده است. منابع لازم برای اجرای این طرح از یک و نیم میلیارد دلار تسهیلاتی که می بایست از صندوق توسعه ملی استفاده شود تامین شده است. نوبخت گفت: نظام بانکی نیز به همین اندازه و معادل ریالی یک و نیم میلیارد دلار را اضافه خواهد کرد تا بتوانیم تسهیلات ارزان قیمت در اختیار متقاضیان اشتغال در مناطق روستایی و­­ عشایری قرار دهیم. این سیاست یک بخش از طرح اشتغال بوده و اکنون در دست اجرا است.»

 

ایبنا به نقل از رییس سازمان برنامه و بودجه آورده است: «مشخص شده که از این یک و نیم میلیارد دلار چیزی معادل یک میلیارد و ۲۵۵ میلیون دلار­ از سوی صندوق توسعه ملی اختصاص داده شد که معادل ریالی آن بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است. باید پیگیری کنیم که آیا بانک ها به همین میزان پرداخت کرده اند و کارها تا چه حدی پیش رفته که این کار جزو برنامه های نظارتی فراکسیون اشتغال و تولید مجلس است.

 

وی با بیان اینکه یک برنامه اشتغال فراگیر نیز داریم، گفته است: «اشتغال فراگیر فراتر از مناطق روستایی و عشایری است. برای این کار تبصره ۱۸ مشخص کرد از منابع مختلف تسهیلات بانکی، صندوق توسعه ملی و همچنین از ردیف هایی که در تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ معین شد باید بتوانیم حدود ۹۸۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.‌ در این خصوص و برای ایجاد فرصت های شغلی در حوزه های مختلف از جمله بخش مسکن بافت های فرسوده، صنعت و معدن، کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری و برای سیاست های فعال بازار کار و در بخش فرهنگ و هنر چه زمینه هایی وجود دارد. این ۹۸۰ هزار فرصت شغلی محصول فعالیت در تک تک این بخش هایی است که در قالب ۸ برنامه ترسیم شده است. ۹۸۰ هزار شغل تا پایان امسال باید ایجاد شود و این برنامه دست یافتنی است.»

 

یادآور می شود: دولت بنا بر سند پشتیبان برنامه ششم توسعه، اشتغالزایی برای سالانه ۹۵۶ هزار نفر را پیش‌بینی و هدف‌گذاری کرده است. اجرای طرح اشتغال فراگیر در قالب سه محور برنامه اشتغال فراگیر یعنی اشتغال حمایتی (تامین مالی خرد، مشاغل خانگی و اشتغال نهادهای حمایتی) مداخلات سیاسی (ساماندهی اعزام نیروی کار، مهارت آموزی، مشوق های بیمه کارفرمایی، کارورزی با احتساب 70 درصد جذب)، اشتغال رسته های کسب و کار در حوزه اجرای طرح‌های کارورزی ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، مشوق‌های کارفرمایی و یارانه دستمزد ، توسعه استارت آپ‌ها، مشاغل خرد، مشاغل اقشار تحت حمایت نهادهای حمایتی  و کارانه اشتغال جوانان (کاج) از جمله برنامه های مهم در ایجاد اشتغال در سال 97 بود./

 

نظر شما