شناسهٔ خبر: 33680983 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

واشنگتن به ماجراجویی نظامی علیه مردم ایران پایان دهد

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در جمع خبرنگارا ن گفت که واشنگتن به ماجراجویی نظامی علیه مردم ایران پایان دهد.

صاحب‌خبر -
نماینده دائم ایران در سازمان ملل در جمع خبرنگارا ن گفت که واشنگتن به ماجراجویی نظامی علیه مردم ایران پایان دهد.
 
به گزارش رجانیوز به نقل از فارس، «مجید تخت روانچی» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد عصر دوشنبه در حاشیه نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست آمریکا درباره سرنگونی پهپاد آمریکایی در حریم هوایی ایران برگزار شد، گفت که واشنگتن به ماجراجویی نظامی و جنگ و تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران پایان دهد.
 
نماینده دائم ایران در شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به عدم حضور ایران در نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل گفت که ایران به عنوان کشوری که حریم هوایی آن توسط دو پهپاد آمریکایی نقض شده بود حق داشت تا در این نشست شرکت کند و این حقی است که تحت منشور ملل متحد بوده است. ما آمادگی خود را برای حضور در این نشست اعلام کرده و درخواست  دادیم اما از استفاده از این حق محروم شدیم.
 
تخت روانچی افزود: «در نتیجه، امروز شورای امنیت به طور یکجانبه توسط آمریکا که از موقعیت خود به عنوان عضو دائم شورای امنیت برای گمراه کردن اعضای آن و نیز پیشبرد سیاست دیرینه ضد ایرانی خود سوء استفاده می‌کند، توجیه شد.»
 
وی با اشاره به این موضوع که ایران اطلاعات انکارناپذیری درباره این حادثه برای شورای امنیت فراهم کرده، افزود: «بر اساس جزئیات معتبر و اطلاعات دقیق فنی درباره مسیر پرواز، موقعیت و نقطه ورود این پهپاد آمریکایی، تردید وجود نخواهد داشت که در زمان هدف قرار گرفتن، این پهپاد بر فراز آب‌های سرزمینی ایران در حال پرواز بوده است.»
 
تخت روانچی در ادامه این کنفرانس خبری گفت: «پهپاد آمریکایی پس از چند بار هشدارهای رادیویی و عدم توجه به این هشدارها سرنگون شد. اقدام ایران کاملا بر اساس قوانینی بین‌المللی بوده و مطابق بند 51 منشور سازمان ملل متحد در دفاع از خود عمل کردیم.»
 
 روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد روز پنج شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که  یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران قرار گرفته و سرنگون شده است. این پهپاد با آتش سامانه پدافند موشکی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه مورد هدف قرار گرفته و ساقط شده است.
 
 
 
نماینده ایران در سازمان ملل به حضور هواپیمای جاسوسی P-8 نیز اشاره کرد و گفت: «در همان روز یک هواپیمای جاسوسی دیگر با 35 سرنشین حریم هوایی ایران را نقض کرده که نیروهای مسلح ایران حداکثر خویشتنداری را به خرج داده و اقدامی علیه آن انجام ندادند.»
 
روز جمعه سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه در جمع خبرنگاران گفت: همان لحظه‌ای که پهپاد جاسوسی رهگیری شد، هواپیمای جاسوسی دیگری با نام P-8 نیز در نزدیکی آن در حال پرواز بود که حدود ٣٥ سرنشین داشت و می‌توانستیم آن را سرنگون کنیم، اما این کار را نکردیم.(جزئیات بیشتر) پس آن، ترامپ نیز در جمع خبرنگاران از اقدام ایران در سرنگون نکردن این هواپیمای جاسوسی تقدیر کرد و این اقدام را هوشمندی ایران توصیف کرد.
 
وی به نمونه دیگری از نقض حریم ایران در یک ماه گذشته توسط پهپاد آمریکایی اشاره کرد و گفت: طی یک ماه گذشته یک پهپاد آمریکایی در 26 مه (یکشنبه 5 خرداد) وارد حریم ایران شد. ایران اعتراضات خود را به چنین مواردی از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکا بوده، اعلام کرده است. اینها تنها نمونه‌هایی از اقدامات ماجراجویانه آمریکا در نقض حریم و مرز ایران به شمار می‌آید.
 
تخت روانچی با تاکید بر این موضوع که ایران خواستار جنگ نیست گفت: اقدامات ایران نشان می‌دهد در حالی که حق ذاتی دفاع از تمامیت ارضی و استفاده از تمام توانایی‌های مورد نیاز برای تصمیم گیری قاطع در اجرای این حق را دارد، نه خواستار جنگ بوده و نه می‌خواهد که تنش در منطقه خلیج فارس افزایش پیدا کند.
 
نماینده ایران در سازمان ملل هشدار داد که افراد خاصی در داخل و خارج منطقه تلاش دارند تا با اقداماتی تنش‌ها را افزایش داده و  از این طریق اقدامات نظامی و فروش تسلیحات آمریکایی و غربی به برخی کشورها را توجیه کنند.
 
وی افزود: این افراد در راستای سیاست خود، به جعل و اطلاع‌رسانی نادرست روی آورده‌اند و یک مورد آن ادعای بی اساس واشنگتن علیه تهران درباره حادثه اخیر نفتکش‌ها در دریای عمان بود که این ادعا حتی از سوی برخی متحدان نزدیک آمریکا نیز مورد حمایت قرار نگرفت. ایران این ادعا را به طور قطع رد می‌کند. چگونه ایران می‌تواند از حمله به نفتکش به مقصد ژاپن منتفع شود حال آنکه نخست وزیر این کشور در سفری تاریخی به ایران، با عالی‌ترین مقام ایرانی در حال دیدار است.
 
پنجشنبه دو هفته پیش دو انفجار مهیب در دریای عمان روی داد که در جریان این حادثه نفتکش «فرانت آلتر»  با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ  که از قطر «اتانول»‌ بارگیری کرده و نفتکش«کوکوکا کوریجس» با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به مقصد سنگاپور، محموله «متانول» بارگیری کرده بود، با حمله مواجه شدند.این حادثه درست در زمان دیدار «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن و آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست و مقامات واشنگتن از جمله «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بدون ارائه هرگونه مستندی، ایران را عامل حمله به این نفتکش‌ها جلوه دادند.
 
تحت روانچی به تحریم‌های شامگاه دوشنبه آمریکا علیه ایران نیز اشاره کرد و گفت: «تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران نشانه دیگری از این موضوع است که آمریکا برای قوانین بین‌المللی و دیدگاه اکثریت احترامی قائل نمی‌باشد. آمریکا برای کاه شتنش‌ها در منطقه خلیج فارس باید به ماجراجویی نظامی و جنگ و تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران پایان بخشد.»
 
رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه با امضای یک فرمان اجرایی، که به نظر می‌رسد با اهداف تبلیغاتی طراحی شده، تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعلام کرد. آمریکا در این تحریم دفتر رهبر انقلاب و چندین نفر از سرداران سپاه را در لیست تحریم‌ها قرار داد. 
 
نماینده ایران در سازمان ملل متحد در پایان این کنفرانس خبری به طرح گفت‌وگوهای منطقه‌ای ایران اشاره کرد و گفت: «یک نیاز برای گفت وگوی منطقه ای در زمینه امنیت منطقه وجود دارد که ایران پیش از این نیز آمادگی خود را برای چنین گفت وگویی اعلام کرده بود و از دبیرکل سازمان ملل متحد هم خواسته ایم در این زمینه ایفای نقش کند.»

برچسب‌ها:

نظر شما