شناسهٔ خبر: 33679682 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

کارگردان «هشتگ خاله سوسکه»: موسیقی کلید راهیابی به ذهن کودکان و نوجوانان است

تهران (پانا) - کارگردان سریال «هشتگ خاله سوسکه» موسیقی را یکی از ارکان کار هنری برای کودکان و کلید راه‌یابی به ذهن آنها می‌داند.

صاحب‌خبر -

محمد مسلمی یکی از سه عضو گروه فیتیله‌ای‌ها یا «عموهای فیتیله‌ای»، که اخیرا یک فصل از سریال شبکه نمایش خانگی به نام «هشتگ خاله سوسکه» را کارگردانی کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره بازخوردهایی که از مخاطبان این مجموعه در پایان فصل نخست سریال گرفته است اظهار کرد: من با خانواده‌های بسیاری صحبت کردم که می‌گفتند با آمدن این سریال دیگر برای فرزندان خود فیلم خارجی نمی‌خرند. با توجه به اینکه در بازار فیلم و سریال ما محصولی مناسب گروه سنی کودک و نوجوان وجود ندارد و اغلب مخاطبان به آثار خارجی روی آوردند، سریالی مثل «هشتگ خاله سوسکه» به عنوان یک اثر ایرانی با حفظ فاکتورهای جذابیت و نوآوری می‌تواند جایگزین خوبی برای خانواده‌ها باشد.

وی در پاسخ به این پرسش، که آیا ساخت سریال «هشتگ خاله سوسکه» ادامه خواهد داشت، گفت: سرمایه‌گذاران مجموعه فعلا مشغول پروژه دیگری هستند. اگر آنان با ادامه ساخت سریال موافقت کنند به زودی فصل دوم آن را آغاز خواهیم کرد.

افسانه‌های کهن هر سرزمین منبع ارزشمندی برای ساخت فیلم و سریال هستند

کارگردان «هشتگ خاله سوسکه» در توضیح ویژگی‌های این اثر گفت: داستان مجموعه برگرفته از افسانه‌های ایرانی است که تا امروز کمتر فیلمسازی به سراغ آنها رفته است. خصوصا در حوزه کودک و نوجوان در این زمینه کم کار شده است؛ در حالی که قصه‌ها و افسانه‌های کهن هر سرزمین منبع ارزشمندی برای ساخت فیلم و سریال هستند و بسیاری از کشورهای پیشرفته از این منابع در تولید آثار قدرتمند سینمایی و تلویزیونی خصوصا برای نسل کودک و نوجوان استفاده می‌کنند. من هم سال‌ها بود که درپی فرصتی بودم تا در زمینه افسانه‌های ایرانی کار کنم. کاراکترهایی مثل حسن کچل، شهرزاد، چهل‌گیس و خاله سوسکه هرکدام داستانی دارند که هنوز خیلی جای کار دارند و ما تاجایی که در توان داشتیم به این گنجینه‌های فرهنگ و ادب کشورمان پرداختیم.

امروز دنیا اهمیت برنامه‌سازی برای کودک و نوجوان را درک کرده است

وی در ادامه با اشاره به اهمیت ساخت برنامه‌های مخصوص کودک و نوجوان در هر پروژه فرهنگی اعم از درازمدت یا کوتاه‌مدت گفت: امروز دنیا اهمیت برنامه‌سازی برای کودک و نوجوان را درک کرده است؛ به همین علت است که شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای روی کودکان دست گذاشته‌اند. حتی بی‌بی‌سی فارسی وارد این حیطه شده است و برای کودکان ما برنامه می‌سازد.

بچه‌ها عاشق شادی و موسیقی هستند

مسلمی در ادامه موسیقی در آثار نمایشی مربوط به کودکان و نوجوانان را مهم توصیف کرد و گفت: مردم ما تشنه موسیقی هستند و موسیقی از ارکان کار هنری برای کودک و نوجوان است. بچه‌ها عاشق شادی و موسیقی هستند و موسیقی کلید راه‌یافتن به قلب و ذهن کودکان و آینده‌سازان به حساب می‌آید.

100 ترانه فقط برای فصل اول سریال ساخته شد

کارگردان «هشتگ خاله سوسکه» درباره قطعات موسیقی استفاده‌شده در این فصل از سریال گفت: 100 ترانه فقط برای فصل اول سریال ساخته شد که آقای عبد آشتیانی آهنگسازی آن را برعهده داشتند و در هر قسمت از این سریال چهار ترانه استفاده شده است. علاوه بر آهنگ‌های اورجینال، ما تعدادی کنسرت در سریال داشتیم که به تناسب جشن‌های قصه باحضور دو خواننده و یک گروه پرطرفدار موسیقی پاپ یعنی فریدون آسرایی، پازل بند و محسن ابراهیم‌زاده اجرا شد. در این جشن‌ها قطعات محبوب و پرطرفدار این هنرمندان با حضور خودشان خوانده شد که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

نظر شما