شناسهٔ خبر: 33679276 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

یادداشت/

شکست طرح فریبکارانه آمریکا برای فلسطین؛ گزینه مقاومت عامل رهایی فلسطین از بند اشغالگری

خبرگزاری میزان- مخالفت اکثریت گروه‌ها و تشکل‌های فلسطینی با طرح صلح ابتکاری واشنگتن، گزینه مقاومت در برابر اشغالگران را بیش از پیش برای فلسطینی‌ها محتمل ساخته است. تاریخ انتشار: 06:00 - 04 تير 1398

صاحب‌خبر -
به گزارش  گروه بین الملل   خبرگزاری میزان ؛   کنفرانس اقتصادی ۲ روزه بحرین به عنوان گام نخست طرح ابتکاری واشنگتن برای حل و فصل موضوع فلسطین و رژیم صهیونیستی امروز ۲۵ ژوئن (۴ تیر) در منامه، پایتخت بحرین در حالی آغاز به کار می‌کند که مقامات فلسطینی و برخی از کشور‌های عربی از حضور در این کنفرانس خودداری کرده‎اند.

بخشی از طرح به اصطلاح صلح ابتکاری واشنگتن با نام معامله قرن که توسط «جرد کوشنر» داماد و مشاور «دونالد ترامپ» و «جیسون گرین بلات» نماینده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه در نهایت پس از ۲ سال تاخیر در انتشار، علنی شد. براساس این فصل از طرح مذکور، کشور‌های عربی و منطقه از طریق کمک و سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری در چهار عرصه زیرساخت، صنعت، توانمندسازی نیرو‌های انسانی و اصلاحات دولتی شرایط را برای اعلام سایر بخش‌ها و فصول این طرح آماده می‌کند؛ بخش‌هایی که قطعا نشان دهنده رویکرد کاملا جانبدارانه دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی مانند الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی خواهد بود.

رد این طرح از سوی مقامات مختلف فلسطینی و اعلام خودداری از شرکت در این کنفرانس به دلیل عدم اولویت مسائل اقتصادی بر موضوعات سیاسی در موضوع فلسطین و رژیم صهیونیستی در کنار سایر موانع در این مسیر، موفقیت این کنفرانس را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

فلسطینیان که پیشتر در دوران «شیمون پرز» رئیس رژیم صهیونیستی و «موشه کهلون» وزیر دارایی کابینه «بنیامین نتانیاهو» در سال ۲۰۰۸ با پیشنهادات اقتصادی مشابهی روبرو شده بودند، تاکید دارند که این طرح درصدد خرید آرزو‌های ملی فلسطینیان با پول است و آمریکا در تلاش است تا با بهبود کیفیت زندگی فلسطینی‎ها، آنان را متقاعد به پذیرش همکاری با واشنگتن برای اجرای معامله قرن کند.

البته این پیشنهاد از سوی طرف صهیونیست نیز با استقبال مواجه نشده است. «اران اتزیون» معاون پیشین شورای امنیت رژیم صهیونیستی با اشاره به ناقص بودن این چارچوب اقتصادی بر این باور است که موضوع فلسطین و رژیم صهیونیستی با این روش‌ها قابل حل و فصل نیست و این طرح وابستگی فلسطینی‌ها به اقتصاد رژیم صهیونیستی را به طرق مختلف تشدید کرده و آن را در مقابل منافع این رژیم تعریف می‌کند.

از دیدگاه فلسطینی‌ها معامله قرن اشغالگری رژیم صهیونیستی را توجیه و حقوق ملی و قانونی مردم فلسطین را نادیده می‌کند. برخی از تحلیلگران و کارشناسان نیز با اشاره به پیشینه شغلی کوشنر و ترامپ در زمینه خرید و فروش املاک، این طرح را بی شباهت با "بروشور‌های بساز به فروش‎ها" نمی‌بینند؛ ارائه تصویری از زندگی شاد و مرفه بدون پرداختن به مسائل عمده و سیاسی مانند مسائل مرزی، اشغال گری، بازداشت و تهدید.

از این رو واکنش فلسطینیان و مردم و برخی از سران کشور‌های منطقه مبنی بر غیرقانونی بودن این طرح که ارزش فکر کردن ندارد، اصلا دور از انتظار نبوده است. فلسطینی‌ها در مقابل این طرح اعلام کردند که سرزمین‎شان فروشی نیست و به مقاومت و تلاش برای آزادسازی کشور و خاکشان از سلطه اشغالگران ادامه خواهند داد.

یک تحلیلگر مصری می‎گوید "کشور‌های خاورمیانه فروشی نیستند حتی با تمام پول‌های جهان. این طرح، تنها پیشنهادی از سوی مشاور املاک و مستغلات است نه یک سیاستمدار." این طرح با ارائه تصویری پر زرق و برق از زندگی مرفه بدون کوچک‌ترین اشاره‌ای به موانع و مشکلات مانند هر پیشنهاد تجاری دیگری تلاش برای فریب سرمایه گذاران بالقوه است.

با در نظر داشتن این موارد و نیز ایستادگی گروه‌های مقاومت فلسطینی به ویژه در برابر جدیدترین دور تجاوز‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه، به نظر می‌رسد ادامه رویکرد مقاومت گزینه فلسطینی‌ها است.

نیرو‌های مقاومت در آخرین دور تجاوز‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، ۷۰۰ موشک به سوی شهرک‌های صهیونیست نشین شلیک کردند که سامانه دفاعی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی قادر به نشان دادن واکنش قابل توجهی در برابر آن‌ها نبود.

منابع صهیونیستی خود اذعان دارند که حماس و سایر گروه‌های مقاومت فلسطینی تلاش مستمری برای ارتقا و بهبود پتانسیل موشکی و دیگر امکانات نظامی خود انجام می‌دهند که عمدتا با هدف بی اثر کردن سامانه دفاعی گنبد آهنین متمرکز هستند.

گروه‌های مقاومت فلسطین که نقشی اساسی در مقابله با اشغالگری و جنایات رژیم صهیونیستی دارند، با وجود محدودیت‌ها و مشکلات فراوان کماکان با تمام قوا در مسیر افزایش قدرت خود در همه عرصه‌ها به ویژه در زمینه دفاعی گام برداشته و به کابوس اشغالگران مبدل شده‎اند.

انتهای پیام/

نظر شما