شناسهٔ خبر: 33679107 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

كرسي‌هاي آزادانديشي مورد بی‌مهری برخی دانشگاه‌ها قرار گرفته است

فعال جنبش دانشجوی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه کرسی‌های آزاداندیشی اگر به مطالبات به حق و به روز جامعه پاسخ دهد، مورد اقبال عمومی قرار خواهد گرفت، گفت: امروزه بسیاری از گره‌های پیش‌ روی کشور را می‌توان با برگزاری كرسي‌هاي آزادانديشي باز کرد، گره‌هائی که نه در فضای رخوت آلود جلسات اداری، بلکه در محیط پویای دانشگاه‌ها و مراکز علمی قابل حل شدن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، نزدیک 10 سال از ابلاغ آیین‌نامه تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور می‌گذرد. راه‌اندازی این کرسی‌ها که ابتدا از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، یک کار ابتکاری در حوزه فعالیت‌های دانشجویان به شمار می‌رفت که بعد از ابلاغ آیین‌نامه تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی اواخر سال 89، قرار بود با توجه به اهداف و راهبردهای که در آن دیده شده، این کرسی‌ها در تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برگزار شود، اما به عقیده فعالان و کارشناسان این حوزه برگزاری این کرسی‌ها در برخی دانشگاه‌ها با بی‌مهری و اعتمادی در میان اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه‌ها نسبت به اینکه سخنان، بحث‌ها و اظهارنظرهایی که در خصوص موضوعات حساس صورت می‌گیرد، وجود دارد و دانشجویان نگران تبعات قضائی و امنیتی آن هستند در نتیجه هنوز استقبال جدی در راه‌اندازی کرسی‌ها از سوی دانشجویان و حتی اساتید صورت نگرفته است.

از این رو، برای بررسی و کنکاش این موضوع گفت‌وگوی تفصیلی با علی توسلی فعال جنبش دانشجوئی استان آذربایجان‌شرقی و دبیر سابق جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بناب صورت گرفته است که از منظرتان می‌گذرد.
 

کرسی‌های آزاداندیشی مورد بی‌مهری برخی دانشگاه‌ها قرار گرفته است

فارس: آیین‌نامه تشکیل کرسی‌های آزاد اندیشی اواخر سال 89، در راستای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی به دانشگا‌ه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور ابلاغ شده، به نظر شما بعد از گذشت نزدیک 10 سال، چقدر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در تحقق آن تلاش کردند؟

کرسی‌های آزاداندیشی در راستای منویات رهبری به منظور تقویت روحیه حقیقت‌جویی، آزادگی و قانون‌گرایی، ایجاد فضای مناسب برای طرح و بیان اندیشه‌های نو و نهادینه‌سازی آزادی بیان و تضارب آرا در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

از این رو، اجرای آئین‌نامه برپایی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور، زمانی موثر واقع می‌شود که کرسی‌های آزاداندیشی که در جهت نظریه‌پردازی، بیان دیدگاه‌ها، نظرات و سخنان دانشگاهیان پیرامون هر موضوعی بنا نهاده شده است، مورد توجه جدی قرار بگیرد، چرا که تدبیر فوق‌العاده رهبر معظم انقلاب که در جهت بیان سخنان و طرح بحث‌های مختلف در محیطی عقلانی و غیر احساسی بنا نهاده شده که می‌تواند به تضارب آرا و بیان نظرات دانشگاهیان برای حل مشکلات جامعه و تمدن نوین اسلامی باشد. هر چند متاسفانه برخی مواقع این موضوع با بی‌توجهی و رویکردهای سلیقه‌ای افراد با سلایق مختلف به فراموشی سپرده می‌شود.

چرا که کرسی‌های آزاداندیشی محل تضارب آرا است و اینکه سخنان هر فرد بدون سانسور و خارج از فضای احساسی در قالب‌های مختلف که در آیین‌نامه تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی به آن تاکید شده است، با شیوه‌های مختلف و هنرمندانه مطرح شود. فرصت خوبی فراهم می‌شود تا اینکه کارکردهای دروس و مطالب بیان شده در محیط  دانشگاهی بررسی و تحلیل شوند. هر چند در اجرای این آئین‌نامه هم گاهی کم‌کاری‌ها در جهت محقق شدن بندهای این آئین‌نامه مثل برنامه‌ریزی در جهت تحقق اهداف سطح دانشگاه مربوطه، صدور مجوز و تعیین سطح کمی و کیفی مخاطبان در سطح محیط‌های تخصصی یا عمومی که از وظایف هیات نظارت بر کرسی‌های آزاداندیشی موسسات است کم لطفی‌هایی صورت می گیرد.

 

فارس: ایجاد جریان سیال فکری، تضارب آرا و تعامل علمی و فرهنگی از جمله راهبرد برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور اعلام شده و نیز ترویج آزادی اندیشه که سنت دانشگاه تمدن ساز اسلامی- ایرانی است، از این رو به نظر جنابعالی جامعه دانشگاهی برای رسیدن به این اهداف چقدر موفق عمل کرده است؟

فضای کشور و برپائی نظام و تمدن اسلامی به فرموده رهبر معظم انقلاب محق نمی‌گردد، مگر با کسب علم و دانش که اگر در محیط‌های علمی و پژوهشی و کسب علم و دانش صورت نگیرد، ملتی تو سری خور خواهیم داشت، از این رو تمدن نوین اسلامی  را زمانی می‌توان ترسیم  کرد که در بحبوحه تمدن غربی که ملت‌ها به پایان یافتن و رو به زوال بودن آن پی برده‌اند، راهکارها و راهبردهای تمدن نوین اسلامی برای اندیشمندان جهت روشنگری و تنویر افکار عمومی روشن گردد؛ چراکه به فرموده رهبر انقلاب  یکی دیگر از کارهایی که باید در زمینه‌ مسائل گوناگون اجتماعی، سیاسی و علمی انجام بگیرد، میدان دادن به دانشجوست برای اظهارنظر. بنابراین از اظهارنظر هیچ نباید بیمناک بود. این کرسی‌های آزاداندیشی که ما گفتیم در دانشگاه‌ها باید تحقق پیدا کند و باید تشکیل بشود. اگر چنانچه بحث‌های مهم تخصصی در زمینه‌‌های سیاسی، اجتماعی و زمینه‌های گوناگون حتّی فکری و مذهبی و محیط‌های سالمی بین صاحبان توان و قدرتِ بحث مطرح بشود، مطمئناً ضایعاتی که از کشاندن این بحث‌ها به محیط‌های عمومی و اجتماعی ممکن است پیش بیاید، دیگر پیش نخواهد آمد و راه‌حل نهایی برای بر آورده شدن این هدف و تحقق آن خواهد بود.
 

فارس: برای تقویت نظریه‌پردازی و کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها چه باید کرد؟

رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان با دانشجویان به تشکیل کارگروه‌هایی در جهت تحقق بیانیه گام دوم و بررسی آن در محیط‌های علمی و پژوهشی با کارگروه‌های تخصصی اشاره کردند که این موضوع در آئین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی نیز جزو تکالیف برای تشکیل و تقویت کرسی‌های آزاداندیشی برای موسسات آموزش عالی است، این در حالی است که کارگروه‌های مختلف که باید توسط تشکل‌ها، جمع‌های دانشجوئی و اساتید انجام شود، نیازمند مشو‌هایی است تا علاوه بر نیازهای اجتماعی و فرهنگی نیازهای علمی را در محیط عاقلانه و ناصحانه صورت پذیرد، چرا که این کرسی‌ها می‌توانند جایگزین کنفرانس‌ها و سمینارهایی شوند که در اغلب اوقات نیازهای جامعه را بر طرف نمی‌کند.

از طرفی کرسی‌های آزاداندیشی اگر دغدغه‌مندی برای حل مشکلات روز جامعه نباشد، کم کم رو به کرختی و سستی می‌گراید، از این رو نیاز اساسی برای تقویت این کرسی‌ها توجه کردن و ایجاد انگیزه‌های مختلف در فضای دانشگاهی برای مشکلات و معضلات روز جامعه  و از طرفی ایجاد، تقویت و تشویق ایجاد کارگروه‌هایی برای بررسی و ارائه راهکار برای این مشکلات است.
 

کرسی‌های آزاداندیشی گره‌گشای بسیاری از مشکلات کشور است

فارس: مهم‌ترین مشکل در عدم تحقق و برگزاری تشکیل کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه‌ها با توجه به اهداف تعیین شده آن چیست؟

متاسفانه برخی برخوردهای سلیقه‌ای مانع عدم تحقق این مطالبه اساسی رهبر انقلاب می‌گردد. هر چند در این میان عدم جذابیت موضوعات کرسی‌های آزاداندیشی و عدم برگزاری مناسب و منظم این کرسی‌ها در فضای دانشگاه‌ها و بروکراسی‌های مختلف و پیچیده اداری جهت برگزاری این کرسی‌ها از مشکلاتی هستند که علت عدم تحقق کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌هاست.

هر چند در این میان افت اساسی تفکر عده‌ای در فضای دانشگاه‌هاست که از مطالبه‌گری جوانان، دانشجویان و قشر دانشگاهی  همیشه بر حذر بوده و برای جلوگیری از آن با روش‌های مختلف مانع شده‌اند و این در کرسی‌های آزاداندیشی اساسی‌ترین رکن آن را یعنی آزاداندیشی را حذف می‌کند.
 

فارس: ضرورت راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها را در چه می‌بینید؟

کرسی‌های آزاداندیشی اگر به مطالبات به حق و به روز جامعه پاسخ دهد، مورد اقبال عمومی قرار خواهد گرفت. حتی اگر برخی افراد در این مسیر کارشکنی‌هایی هم داشته باشند. اما اگر این رویه و این مطالبه به حق رهبر معظم انقلاب در جهت برآورده شدن قرار بگیرد، بسیاری از گره‌های پیش روی کشور باز خواهد شد. گره‌هائی که نه در فضای رخوت‌آلود جلسات اداری، بلکه در محیط پویای دانشگاه‌ها و مراکز علمی قابل حل شدن است.

گفت‌وگو از موسی کاظم‌زاده

انتهای پیام/ 60023 /س

نظر شما