شناسهٔ خبر: 33679082 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

واکنش تشکل‌های دانشجویی درپی یک اقدام ضدفرهنگی در جلسه امتحان

در بیانیه ی سه تشکل بزرگ دانشجویی استان یزد ابتدا به اتفاقی عجیب مبنی بر مجبور کردن بانوان دانشجوی محجبه به برداشتن چادر در جلسه امتحان اشاره شده که در دانشگاه یزد اتفاق افتاده است و دانشجویان مراتب اعتراض خود را اعلام و خود را ملزم به پیگیری این قضیه تا حصول نتیجه در تمام سطوح دانستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در نشستی که در دانشگاه یزد با حضور ریاست و مسئولین دانشگاه یزد و فعالین فرهنگی، تشکل‌ها، کانون‌ها، انجمن‌های علمی و همچنین نمایندگانی از استانداری و شورای شهر برگزار شد تشکل‌های بسیج ،جامعه اسلامی دانشجویان و انجمن اسلامی دانشجویان بیانیه مشترکی را ایراد کردند.

متن بیانیه به این شرح است:

بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ

قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی

با توجه به سیاست امور فرهنگی دانشگاه مبنی بر تقسیم نکردن زمان مخصوص به تشکل‌ها مجبور شدیم تا یک نماینده جهت خواندن متن در اینجا حضور پیدا کند که این تجمیع نه بیانگر یکسان بودن سلایق؛ بلکه نشان از دغدغه‌های مشترک دانشجویی و انقلابی است.

در ابتدا به اتفاقی عجیب مبنی بر مجبور کردن بانوان دانشجوی محجبه به برداشتن چادر در جلسه امتحان که امروز در دانشگاه یزد اتفاق افتاد، مراتب اعتراض خود را اعلام می‌کنیم و خود را ملزم به پیگیری این قضیه تا حصول نتیجه در تمام سطوح می‌دانیم و از جناب آقای لقمانی سرپرست محترم دانشگاه یزد پیگیری سریع‌تر این موضوع را خواستاریم.

حال مختصری به معرفی دغدغه‌های مشترک سه تشکل‌ بسیج دانشجویی، جامعه‌اسلامی دانشجویان و انجمن اسلامی دانشجویان می‌پردازم.

تشکل تنها ساختار دانشجویی است که در دانشگاه اجازه انجام توأمان برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را دارا می‌باشد و تنها ساختاری است که می‌تواند با انجام فعالیت سیاسی به‌حساب کشی از مسئولین و مطالبه گری جهت رشد و ارتقای دانشگاه و جامعه در راستای آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی چون عدالت، آزادی، اخلاق، معنویت، استقلال، عزت، عقلانیت و برادری اقدام کنند.

تشکل‌های اسلامی ازلحاظ جامعیت موضوعی، ساختار مندی تشکیلاتی تا سطح اتحادیه‌های کشوری، فراگیر بودن مخاطبان دانشگاهی، تأثیرگذاری فرا دانشگاهی اعم از استان و کشور، دارای جایگاه ویژه و تأثیرگذار نزد مردم و مسئولین است.

ما سه تشکل انقلابی برخلاف برخی تشکل‌ها اقدام به تن‌فروشی سیاسی به احزاب و گروه‌های سیاسی خارج از دانشگاه نکرده‌ایم و با پرهیز از سیاسی‌کاری تلاش خود را معطوف به امربه‌معروف و نهی از منکر مسئولین کرده‌ایم و معتقدیم امربه‌معروف و نهی از منکر منحصر به حجاب نیست.

حال در راستای این رسالت نکاتی را دلسوزانه و برادرانه خدمت مسئولین محترم عرض می‌کنیم:

متأسفانه در سال‌های اخیر دانشگاه‌های کشور دچار رکود فرهنگی و سیاسی شده‌اند ؛ از دلایل این رکود سیاسی محافظه‌کاری مسئولین و ایجاد محدودیت‌های سیاسی، سلیقه‌ای در صدور مجوز برای برنامه‌های سیاسی می‌باشد.

از دیگر عوامل رکود فرهنگی در دانشگاه، بروکراسی و کاغذبازی‌ها در تخصیص بودجه است، که منجر به تأخیر زیاد در پرداخت بودجه و به‌تبع آن ایجاد مشکلات مالی فراوان برای تشکل‌ها و انجمن‌های علمی و کانون‌ها می‌شود و هم‌اکنون به معضلی بزرگ برای آن‌ها بدل گشته است.

همچنین باوجود به ارتباط زیاد تشکل‌ها با مدیریت امور فرهنگی و نیاز به هماهنگی‌ها و جمع‌بندی موضوعات مختلف با مدیرکل امور فرهنگی، متأسفانه دسترسی به ایشان جهت هماهنگی و اخذ تأییدیه برنامه‌ها بسیار سخت است و بعضاً برای ملاقات و دیدار با مدیریت امور فرهنگی باید تا چند روز منتظر ماند ؛ که این امر اخلال زیادی را در کار تشکل‌ها و سایر مجموعه‌های مرتبط با مدیریت امور فرهنگی دانشگاه ایجاد می‌کند.

دانشگاه در سیاست‌گذاری‌های کلان فرهنگی خود دو اولویت کتاب و محیط‌زیست را مدنظر قرار داده است. بحث کتاب که یک معضل فرهنگی پایه و ریشه‌ای است موردتوجه فعالین دانشگاهی قرار گرفت ولی اولویت دیگر که محیط‌زیست است نه‌تنها با فضای استان که برخلاف استان‌های شمالی کشور با معضلات محیط زیستی بسیار کمتری روبه‌رو است. بلکه در قیاس با دیگر معضلات و آسیب‌های فرهنگی-اجتماعی دانشگاه از اولویت سطح پایین‌تری برخوردار است و اصلاح آن برای سال تحصیلی آینده ضروری به نظر می‌رسد.

با توجه به حضور نمایندگان محترم شورای شهر و استانداری و ازآنجاکه اجازه فراهم شدن فرصت دیگری برای ما جهت بیان دغدغه‌ها و مطالباتمان داده نمی‌شود، ذکر نکاتی خطاب به این بزرگواران را در این مجال اندک ضروری میدانیم.

یک مورد رفتار جناحی و سلیقه‌ای استانداری یزد در برخورد با تشکل‌های دانشجویی و عدم دعوت از همه تشکل‌ها باسلیقه‌های متفاوت به دیدارهای اخیر دانشجویی و انحصار دادن به عده‌ای خاص در دیدارها بوده است.که ما سه تشکل بزرگ دانشگاه یزد از این اتفاق نامبارک گله‌مندیم.

همچنین با توجه به ظرفیت‌های فراوان شهر یزد انتظارات از استانداری و شخص دکتر طالبی در بهبود وضعیت بیکاری استان، رکود صنعت، عمل به فرمان‌ها اقتصاد مقاومتی، حل معضلات آب، بهینه‌سازی استفاده از معادن و منابع استان بیش از وضع موجود است. و امید است با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از نخبگان دانشگاهی و عزم و مدیریت جهادی شعار رونق تولید را محقق سازند.

در ادامه ضمن تبریک و آرزوی توفیق خدمت جناب آقای دکتر لقمانی، سرپرست جدید دانشگاه یزد، از ایشان توجه به چند مورد زیر را  خواستاریم. یک اینکه برخلاف رویه گذشته، حضور فعال‌تر و مؤثرتری در فضای دانشجویان داشته باشد. دوم مطالبه همیشگی دانشجویان دغدغه مند مبنی بر شفاف‌سازی مخارج مالی دانشگاه را مورد اهتمام قرار دهند و سوم با توجه به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری پیرو ارتقاء و بهبود عملکرد آموزشی دانشگاه‌ها، اصلاح ساختارهای آموزشی را جهت ارتقاء بازدهی آموزش دانشگاه در دستور کار قرار دهند. چهارم پرهیز از سیاسی‌کاری که مانعی بر سر راه رشد علمی و آموزشی دانشگاه است نیز مقوله‌ای مهم در امر مدیریت آموزشی است.

و در پایان با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های گسترده تشکل‌ها در حوزه‌های مختلف اعم از آموزشی، سیاسی فرهنگی، علمی، تشکیلاتی  و ... تشکل‌های انقلابی آماده قرار دادن این ظرفیت در اختیار برادران و خواهرانمان در انجمن‌های علمی و کانون‌ها جهت هر چه‌بهتر برگزار شدن برنامه‌ها هستند.

وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى

نظر شما