شناسهٔ خبر: 33678711 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

چهره‌ها

صاحب‌خبر -

هدیه تهرانی؛ بازیگری حرفه‌ای 

هدیه تهرانی در  ۴ تیر ۱۳۵۱ در تهران به دنیا آمد. این  هنرپیشه سینمای ایران  وی همچنین در زمینه عکاسی و ورزش تای چی چوان فعالیت دارد. او برنده دو سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر است. هدیه تهرانی، اولین بار برای بازی در فیلم روز واقعه انتخاب شد، اما بعدها لادن مستوفی جای او را گرفت. کیانوش عیاری هم او را برای بازی در بودن یا نبودن انتخاب کرد که بعدها عسل بدیعی به جای او برگزیده شد. اما سرانجام مسعود کیمیایی او را برای فیلم سلطان انتخاب کرد و هدیه تهرانی وارد سینمای حرفه‌ای شد. بازی‌های راحت و روان او در فیلمهای قرمز، غریبانه و شوکران تحسین منتقدان را برانگیخت. یکی از بهترین نقش آفرینی‌اش که منجر به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر وتندیس زرین جشن خانه سینما شد و تحسین نویسندگان و منتقدان را در پی داشت، بازی بیادماندنی او در چهارشنبه سوری بود.
از افتخارات هنری او در عرصه سینما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم هفت دقیقه تا پاییز (۱۳۸۸)
• برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم چهارشنبه سوری از دهمین جشن خانه سینما (۱۳۸۵)
• برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم چهارشنبه سوری (۱۳۸۴)
• برنده جایزه از جشنواره بین‌المللی فیلم پیونگ یانگ برای بازی در فیلم پارتی (۱۳۸۱)
• برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هفدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم قرمز (۱۳۷۷)

رضا فیض نوروزی؛ بازیگر 

رضا فیض نوروزی  در  ۴ تیر ۱۳۳۰ در کرمانشاه به دنیا آمد. این  بازیگر سینما و تلویزیون ایران ، دارای مدرک فوق لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه آریزونای آمریکا در سال ۱۹۸۴ است.
 پس از بازی در تئاتر «تانگو» (اسلاومیر مروژک) در دانشگاه آریزونا و نمایش «همه علیه من» (نیل سایمن) همراه با رضا ژیان در آمریکا در سال ۱۹۹۵، در سال  1376 به ایران آمد و اولین بار در مجموعه کاکتوس ظاهر شد. بازی‌های متفاوت او در مجموعه گوهر کمال او را به شهرت رساند.
 او در فیلم‌های معادله (ابراهیم وحیدزاده)، کلاه قرمزی و سروناز(ایرج طهماسب)،  جوجه اردک من (امیر فیضی)، عشق فیلم (ابراهیم وحیدزاده)، علی و دنی (وحید نیکخواه آزاد)، تارزن و تارزان(علی عبدالعلی‌زاده)، مربای شیرین (مرضیه برومند)، مومیایی۳(محمدرضا هنرمند) و شبیخون (جمشید آهنگرانی) به ایفای نقش پرداخته است. گفتنی است او در سریال‌های شبکه نمایش خانگی نظیر «قهوه تلخ» به کارگردانی مهران مدیری هم حضور اثرگذاری داشت.

مایکل جکسون؛ خواننده

مایکل جوزف جکسون؛ (زاده ۲۹ اوت ۱۹۵۸ – درگذشته ۲۵ ژوئن ۲۰۰۹) خواننده، ترانه‌سرا، تهیه‌کننده موسیقی، رقصنده، طراح رقص و هنرپیشه اهل ایالات متحده آمریکا بود. او با نام سلطان پاپ و ام‌جی (MJ) نیز معروف بود. کارهایش در موسیقی و رقص، در کنار زندگی شخصی‌اش او را به مدت چهار دهه به یکی از چهره‌های مشهور فرهنگ عامه جهان تبدیل کرده‌بود. او از ۵ سالگی وارد صنعت موسیقی شد و به مدت ۴۵ سال فعالیت کرد. جکسون، بیتلز و الویس پرسلی با اختلاف بسیار زیاد از دیگر هنرمندان، پرفروش‌ترین هنرمندان جهان هستند. در سال ۲۰۰۶ کتاب رکوردهای جهانی گینس، رکورد موفق‌ترین سرگرمی‌ساز و صحنه‌گردان تاریخ را به نام جکسون ثبت کرد. جکسون در طول ۴۶ سال دوران فعالیتش، ۱۰ آلبوم استودیویی منتشر کرد که ۵ تایشان جزو پرفروش‌ترین آلبوم‌های جهان هستند. او تنها هنرمندی ا‌ست که این تعداد آلبوم پرفروش دارد. همچنین آلبوم تریلر او که در سال ۱۹۸۲ منتشر شد، با فروش بیش از ۱۱۰میلیون نسخه در جهان، پرفروش‌ترین آلبوم تاریخ موسیقی‌ است.
او در اواسط سال ۲۰۰۹ بر اثر تزریق بیش از حد داروی قوی بی‌هوشی پروپوفول توسط دکترش، در سن ۵۰ سالگی درگذشت. پس از گذشت ۲ سال از مرگ جکسون، دکتر او به ۴ سال حبس در زندان به علت قتل غیرعمد جکسون محکوم شد.
 

نظر شما