شناسهٔ خبر: 33675850 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تغییر کاربری بیش از ۹ هکتار از اراضی کشاورزی ارومیه متوقف شد

ارومیه- ایرنا- مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در سایه فعالیت گشت های سازمان در سطح استان، از تغییر کاربری بیش از ۹ هکتار زمین کشاورزی در ارومیه جلوگیری شد.

صاحب‌خبر -

مهدی سرخوش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سطح هشت هکتار از اراضی زراعی و باغی ارومیه واقع در محدوده روستای کوسه آباد و یک هکتار از اراضی واقع در محدوده روستای گل پاشین و بیلان منطقه امامزاده ارومیه نیز که به صورت غیرمجاز اقدام به تفکیک اراضی، دیوارکشی، جدول کشی، احداث بنا و شارع شده بود، با حضور عوامل انتظامی و نماینده دادستان برای قلع و قمع احداثی های غیرمجاز اقدام شد.

وی با اشاره به تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی بیان کرد: ۲ هزار و ۱۰۰ مترمربع از اراضی باغی و زراعی ارومیه نیز که با تغییر کاربری غیرمجاز مواجه بود، با هماهنگی عوامل انتظامی و نماینده دادستان شهرستان قلع و قمع بنا و به حالت اولیه اعاده شد.

وی اضافه کرد: در این راستا و با هدف ترویج و آموزش کشاورزان نیز بروشورهای ترویجی سامانه ۱۳۱ در بین بهره برداران استان توسط عوامل این گشت ها توزیع شد.
سرخوش گفت: با هدف تقویت ارتباط مردمی و برای اطلاع رسانی جهت پیشگیری و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی، گشت های سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱ ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی استان به صورت شبانه روزی آماده برخورد با متخلفان و سودجویان و دریافت گزارش های مردمی هستند.

سرخوش با اشاره به اینکه بر اساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی بدون اخذ مجوز از کمیسیون مربوطه در سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است، گفت: با متخلفان، طبق قانون برخورد و نسبت به قلع و قمع برابر مواد تبصره ۲ ماده ۱۰ و ماده ۳ قانون مذکور اقدام می شود.
«سرخوش» از روستاییان و کشاورزان خواست در صورتی که قصد احداث بنا و تاسیسات یا دیوارکشی در اراضی زارعی و باغی متعلق به خود را دارند، قبل از هرگونه اقدام از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (۱۳۱) یا با مراجعه به مراکز خدمات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان یا مدیریت امور اراضی استان برای دریافت مجوز اقدام کنند.
وی اظهار داشت: آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ هزار تا یک میلیون هکتار اراضی زراعی و کشاورزی قابل کشت است.
وی افزود: در سال های اخیر سودجویان در صدد تغییر کاربری این اراضی برآمدند که با برخورد قانونی مراجع ذیربط از بسیاری از تغییر کاربری ها ممانعت شد.
این استان سالانه بیش از ۶.۲ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید و روانه بازار مصرف می کند؛ سیب، انگور، چغندر قند، گندم و انواع محصولات زراعی و میوه های هسته دار تابستانی از مهمترین محصولات تولیدی در آذربایجان غربی می باشد.

۷۱۲۵/‏۳۰۷۲

نظر شما