شناسهٔ خبر: 33675740 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پروژه 8 ساله تامین آب شرب شهرهای بم و بروات

فرماندار بم گفت پروژه تامین آب شرب شهرهای بم و بروات بیش از هشت سال در حال پیگیری است و به 50 درصد پیشرفت نرسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، در هفتمین نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان در سال جاری که عصر امروز به ریاست استاندار کرمان و با حضور مدیران کل دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، برنامه‌های اقتصاد مقاومتی شهرستان بم مورد بررسی قرار گرفت.

هادی شهسوارپور فرماندار بم به تدوین سند گردشگری این شهرستان اشاره داشت و بیان کرد: این طرح به زودی در کمیسیون گردشری استان کرمان مطرح خواهد شد.

وی از تعریف پروژه اقتصاد مقاومتی در ارگ قدیم بم خبر داد و با اشاره به تاثیر منفی زلزله بم در روند گردشگری این شهرستان گفت: در زلزله سال 82 بیش از 90 درصد ارگ بم تخریب شد و روند گردشگری در بم را تحت تاثیر قرار داد، به همین دلیل و برای اینکه به بهترین وجه از گردشگری بم استفده شود، طرح پیشنهادی برای ارگ قدیم و باغ‌های اطراف آن را تهیه کردیم که به کمیسیون گردشگری استان ارسال شد.

شهسوارپور افزود: متاسفانه باغ‌های اطراف ارگ قدیم بم علی رغم اینکه مجموعه و ظرفیت ویژه‌ای برای این شهرستان محسوب می‌شوند، اما به دلیل خشکسالی‌ها، توجیه اقتصادی برای مالکان ندارند و در حال تخرب هستند.

فرماندار بم تصریح کرد: در طرح پیشنهادی، تملک باغ‌های اطراف ارگ بم جهت حفظ کاربری موجود ارائه شده که فاز اول آن در هشت و نیم هکتار مدنظر است.

شهسوارپور ابراز داشت: طبق این طرح باغ‌های اطراف ارگ با حفظ کاربری به خانه‌های بوم‌گردی تبدیل می‌شوند که ظرفیتی برای حضور گردشگر همراه با رونق تولید در شهرستان خواهند بود.  

فرماندار بم مجموع اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را بیش از 50 میلیارد تومان عنوان کرد و بیان داشت: برای تملک هشت و نیم هکتار باغ‌های اطراف ارگ در فاز اول، 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان در این رابطه اظهار داشت: باغ‌های اطراف ارگ قدیم بم به دلیل کمبود آب در حال خشک شدن هستند و به دلیل اقتصادی نبودن برای مالکان، بعضا ساخت و سازهای غیرمجاز و تخریب آنها را شاهد هستیم.

وی افزود: با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و معاون سازمان میراث فرهنگی بازدیدی از ارگ بم و باغ‌های اطراف آن انجام شد و طرح پیشنهادی مورد موافقت قرار گرفت که بدون هرگونه تغییر کاربری به اجرا گذاشته شود.

فرماندار بم در ادامه به پروژه اقتصاد مقاومتی دهکده خرما در این شهرستان پرداخت و خواستار تسریع در اقدامات استانی آن شد و اظهار داشت: در این پروژه بهبود فرآیند خرما را دنبال می‌کنیم و بسته‌بندی و فرآوری و خدمات جانبی خرما در این شهرک برای صادرات دیده شده که در نهایت به پایانه صادراتی خرما تبدیل خواهد شد.

شهسوارپور ابراز داشت: برای اجرای این شهرک به تسهیلات ملی نیاز داریم و از سوی معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، وزارت تعاون و سازمان مدیریت برنامه مورد استقبال قرار گرفته است.  

فرماندار بم در ادامه به مشکلات صنعت خودرو در این شهرستان پرداخت و با اشاره به تعدیل 700 نفری نیرو در کارخانه مدیران خودرو عنوان کرد: مدیران خودرو بیش از 2800 نفر نیرو داشته است و اکنون به دلیل مشکلاتی از جمله ارز به تعدیل نیرو روی آورده است.

وی اضافه کرد: کارخانه‌های کرمان موتور و مدیران خودرو در ارگ جدید بم نیازمند تسهیلات هستند تا به کار خود ادامه دهند.

مهدی حسینی‌نژاد رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این خصوص اظهار داشت: به دنبال این هستیم که ارز حاصل از صادرات استان برای تهیه مواد اولیه و کالاهای اساسی بهره بگیریم.

وی ادامه داد: با مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان می‌توانیم ارز حاصل از صادرات شرکت‌هایی مانند مس و گل‌گهر را برای تهیه مواد اولیه و تجهیزات کارخانه‌های خودروسازی استان استفاده کنیم، کاری که برای خودروسازی سایپا و ایران خودرو در حال انجام است.

استاندار کرمان نیز در این جلسه تاکید کرد که از ارز صادراتی مس و گل گهر برای ارائه تسهیلات به کارخانه‌های مدیران خودرو و کرمان موتور استفاده شود.

فرماندار بم در پایان گزارش خود از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی این شهرستان به پیشرفت 30 درصدی بیمارستان 200 تختخوابی بم اشاره کرد و تخصیص اعتبار برای پیشرفت این پروژه را خواستار شد.

شهسوارپور تامین آب شرب شهرهای بم و بروات را نیز یادآور شد و گفت: این پروژه بیش از هشت سال در حال پیگیری است و به 50 درصد پیشرفت نرسیده است.

انتهای پیام/80017/

برچسب‌ها:

نظر شما