شناسهٔ خبر: 33675712 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی:

پایه تمام آسیب‌های اجتماعی خراسان رضوی مواد مخدر است/در حوزه اعتیاد بانوان از متوسط جهانی پایین‌تر هستیم

معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی رسالت مددکاران و مشاوران را سنگین و بااهمیت دانست و گفت: پایه تمام آسیب‌های اجتماعی در استان خراسان رضوی مانند سرقت، طلاق و خودکشی اعتیاد و مواد مخدر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشهدپیام؛حسن جعفری معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی ظهر امروز به مناسب هفته مبارزه با مواد مخدر در نشستی با روان‌شناسان و مددکاران مراکز ترک اعتیاد ضمن اشاره به هفته مبارزه با مواد مخدر گفت: حوزه مواد مخدر دارای اهمیت است و رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند مواد مخدر در حال قتل‌عام جوانان کشور است.

وی افزود: باید در راستای مبارزه با مواد مخدر با همه ابزار و امکانات در حوزه پیشگیری، مقابله و درمان فعالیت کنیم.

معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: مواد مخدر چهارمین تجارت جهان است و بالغ بر ۲ هزار میلیارد دلار چرخه مالی تجارت مواد مخدر است که بیش از ۶۰ درصد این مواد نیز در کشور افغانستان تولید می‌شود و لذا ایران اسلامی به همین دلیل در معرض خطر آسیب قرار دارد.

۶۱ درصد زندانیان کشور متأثر از مواد مخدر هستند

وی افزود: بنابر اعلام نظر اقتصاددانان گردش مالی مواد مخدر دو برابر گردش مالی نفت است و در قالب تجارت کثیف مطرح می‌شود.

جعفری با اشاره به اینکه ۳۲ میلیارد دلار درآمد افغانستان در این حوزه است تصریح کرد: بعد از حضور نیروهای غربی در افغانستان کشت مواد مخدر در افغانستان ۵۰ برابر شده است و نشان می‌دهد غرب نیز به دنبال توسعه مواد مخدر است.

وی افزود: باتوجه به شتاب توسعه این حوزه مواد مخدر به‌عنوان تهدید ویژه و خاص محسوب می‌شود و ۶۱ درصد زندانیان کشور متأثر از مواد مخدر هستند و ۸۵ درصد بانوان زندانی در حوزه مواد مخدر دخیل هستند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: سیاست‌گذاری مناسبی در حوزه مواد مخدر داشته باشیم آسیب‌های اجتماعی و آمار زندانیان کاهش می‌یابد.

وی رسالت مددکاران و مشاوران را سنگین و بااهمیت دانست و افزود: پایه تمام آسیب‌های اجتماعی در استان خراسان رضوی مانند سرقت، طلاق و خودکشی اعتیاد و مواد مخدر است.

جعفری با بیان اینکه دولت با این توان نمی‌تواند با همه معضلات برخورد کند و سازمان‌های مردم‌نهاد نقش بسیار مؤثری دارند خاطرنشان کرد: رویکرد جمهوری اسلامی در مورد مواد مخدر بنا به دلایل فقهی و توصیه‌های اخلاقی و اسلامی  مبارزه با مواد مخدر جدی است.

تنها ۲۰ درصد مراجعه‌کنندگان شامل بهبودی می‌شوند

وی افزود: دیدگاه ما نسبت به معتادان تغییر کرده و مجرم امنیتی نیستند بلکه اعتیاد چالش قابل کنترل محسوب می‌شود.

معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی ضمن تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی در حوزه زنان و جوانان گفت: نیازمند این هستیم که فرهنگ یاری‌گری توسعه داشته باشد و از افرادی که در قالب مددجو مراجعه دارند ۸۰ درصد این‌ها بعد از مراحل درمانی و در فضای اجتماعی دوباره آلوده می‌شود و تنها ۲۰ درصد شامل بهبودی می‌شوند که باید افزایش داشته باشیم.

وی افزود: یکی از معضلات حوزه مواد مخدر بیماری‌های واگیردار بود که امروز از ۸۰ درصد معتادان در معرض بیماری‌های واگیردار به عدد ۴۰ درصد کاهش یافته است.

جعفری اظهار کرد: آسیب‌شناسی روند کار ضروری است و باید بدانیم در پیگیری موارد مختلف چه میزان موفق بوده‌ایم تا در گام‌های بعدی خطای کمتری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تشکل‌های مردم‌نهاد و مشاوره‌ای باید در چندین حوزه جسم و روان، خانواده و اشتغال افراد بهبودیافته مورد توجه قرار بدهند افزود: باید در این راستا از گروه‌های مرجع، روحانیون، نخبه‌های دانشگاهی، روان‌پزشکان و ورزشکاران از یاری گری آن‌ها استفاده شود.

معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: کمک به بهبودیافتگان باید همگانی شود و در حوزه اعتیاد در بانوان از متوسط جهانی پایین‌تر هستیم اما همین مقدار نیز نگران‌کننده و پرخطر است.

وی افزود: در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حضور مشاوران و مددکاران ضروری است تا خدمات متقابل منعکس شود و اثرگذاری آن نیز افزایش داشته باشد.



حسن جهان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در ادامه گفت: هفته مبارزه با مواد مخدر تلنگری است بر افرادی که عاشقانه و خالصانه به افرادی که ناآگاهانه دچار غفلت شدند، خدمت می‌کنند و خانواده و جامعه را دچار آسیب کرده است.

وی افزود: منکر اصلی جامعه امروز مواد مخدر است و این ریشه در تمام تخلفات دارد که از همه نوع افراد و مشاغل مختلف در جمع گرفتارشدگان به مواد مخدر هستند و دشمن هم در پی زدن ضربه مهلک به جوانان بود و از راه مواد مخدر وارد شده است چراکه روش جنگ سخت جواب نداد و جنگ نرم و نفوذ را در پیش گرفت.

بالاترین کشفیات مواد مخدر در دنیا متعلق به جمهوری اسلامی است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی اظهار کرد: بالاترین کشفیات مواد مخدر در دنیا متعلق به جمهوری اسلامی است و بیش از 170 کشور از این موضوع مواد مخدر گلایه دارند.

وی افزود: سربازان و خط شکنان عرصه مبارزه با مواد مخدر اصحاب رسانه هستند و این هنر را باید در راستای پیشگیری از معضل مواد مخدر استفاده کنیم.

جهان تصریح کرد: سرلوحه تمام معضلات از نگاه رهبر معظم انقلاب اعتیاد است و لذا باید مشاوران و مددکاران گفتاردرمانی کنند و به خانواده‌ها نیز آموزش دهند و خانواده‌ها باید همنشینی خوب برای فرزندان خودشان باشند و جوان را درک کنند و ارتباط صمیمی برقرار کنند.

وی افزود: بر اساس شعار «یاری‌گر هم باشیم» همه باید در سطح شهر و محله حضور داشته باشیم و تجریبات خودمان را منتقل کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی خاطرنشان کرد: چرخه جمع آوری معتادان، انتقال به کمپ بهزیستی، درمان و خروج فرد معتاد ناقص است و مرحله آخر به عنوان اشتغال باید مورد توجه قرار گیرد چراکه نوعی پیشگیری محسوب می‌شود.

وی ضمن اشاره به ضرورت ارائه برنامه عملیاتی سلامت‌محور به شخص بیمار افزود: خانواده افراد آسیب‌دیده نیازمند کمک هستند و این موضوع به همه مردم ربط دارد.

بیش از 750 نوع مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان وجود دارد

جهان با بیان اینکه دشمن سرمایه اصلی کشور یعنی جوانان را هدف قرار داده و لذا باید باورهای دینی تقویت شود گفت: در گذشته با 50 نوع مواد مخدر روبرو بودیم اما امروز بیش از 750 نوع مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان وجود دارد و لذا ضروری است که یاری‌گر همدیگر باشیم.

وی افزود: حمایت از بهبودیافتگان وظیفه دینی و اخلاقی ما است و البته ضروری است توسط مشاوران و مددکاران حساسیت والدین نسبت به اعتیاد را بالا ببریم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با اشاره به اینکه از امروز به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر مشاور و مددکاران در حاشیه شهر مشهد فعالیت دارند و تجارب خودشان را در اختیار مردم قرار می دهند اظهار کرد: سلامت باید عدالت‌محور باشد و حراسان رضوی باید عاری از هرگونه آسیب اجتماعی و گرفتار در مواد مخدر باشد.

وی با اعلام این مطلب که 2500 نفر معتاد می‌تواند بصورت ثابت جمع‌آوری و در اردوگاه‌ها نگهداری شود افزود: خانه تشکل‌ها بر مبنای آموزش، گفتاردرمانی و آگاهی بصورت محله‌محور تأسیس شده است.

انتهای پیام/

 

نظر شما