شناسهٔ خبر: 33675262 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

مربياني که ميليون دلاري نيستند

لطفا گران نخريد!

صاحب‌خبر -

هنوز باشگاه به طور رسمي نامي از گزينه مدنظرش نياورده است اما آخرين خبرها حاکي است که الکساندر نوري و گابريل شخصا به استانبول آمده يا مي آيند و ماسيمو کاررا مربي ايتاليايي وکيلش را براي مذاکره فرستاده است. اين درحالي است که آنته چاچيچ کروات يکي از اصلي ترين گزينه هاي پرسپوليس بود اما گفته مي شود او به خاطر مسايل مالي فعلا قيد مذاکره با سرخ ها را زده است.

کالدرون جايگزين چاچيچ

آنته چاچيچ مربي کروات زماني که به عنوان يکي از شانس ها مطرح شد کمي گزينه هاي ديگر را به حاشيه برد. او 65 ساله و همسن و سال برانکو است، اهل کرواسي با چهره اي شبيه برانکو که سبيل گذاشته و شايد بهتر است بگوييم به زلاتکوايوانکوويچ برادرش. او در کارنامه اش يک قهرماني در ليگ رده سوم يوگسلاوي سابق، قهرماني در ليگ دسته دوم کرواسي، قهرماني با ديناموزاگرب در سال 2011 در ليگ برتر و جام حذفي کشور کرواسي، قهرماني با ماريبور در ليگ اسلوني، مقام سوم با ليبي در بازي هاي مديترانه اي و سابقه حضور در رده هفتمين مربي ملي جهان در سال 2016 را دارد هرچند تنها ماجراجويي او خارج از يوگسلاوي که در آن به دنيا آمده، حضور در تيم ملي ليبي در سال 2005 بوده است. چاچيچ البته خودش را از جمع گزينه ها خارج کرد و آنطور که از ترکيه خبر مي رسد او اعلام کرده به دليل عدم شفافيت مالي با پرسپوليس مذاکره نمي کند. چاچيچ آخرين بار هدايت تيم ملي کرواسي را به عهده داشت اما وقتي کرواسي در آستانه عدم صعود به جام جهاني قرار داشت زلاتکو داليچ جانشين او شده و توانست در نهايت کرواسي را به مقام دوم جام جهاني برساند.

اما حالا با نيامدن چاچيچ به استانبول پرسپوليسي ها يک گزينه جديد رو کرده اند. گزينه اي که نامش براي پرسپوليسي ها آشنا است چرا چند سال پيش او گزينه اصلي هدايت اين تيم بود و حتي در راي گيري که انجام شد بيشتري راي را آورد اما رويانيان در نهايت مانوئل ژوزه را به ايران آورد. کالدرون 59 ساله آخرين بار هدايت تيم فوتبال القطر را در کشور قطر به عهده داشت اما توسط مديران اين تيم برکنار شد.

الکساندر نوري و کاررا؛ با انگيزه ها

پرسپوليس اما در کنار مربيان با تجربه گزينه هاي جواني را هم دارد که مطرح ترين و پرطرفدارترين آن ها الکساندر نوري بازيکن و مربي ايراني-آلماني است. نوري متولد سال 1358 در آلمان از يک پدر ايراني و مادري آلماني است. او در زمان فوتبالش هافبک تهاجمي بود و بهترين دورانش بازي در وردربرمن در سال هاي 99 تا 2001 بود و بعد از آن بيشتر در ليگ هاي رده پايين آلمان بازي کرد. نوري در سال 1384 توسط برانکوايوانکوويچ به تيم ملي ايران دعوت شد اما مصدوميت مانع از آن شد که بتواند براي تيم ملي ايران بازي کند. او که در صورت حضورش در ايران براي ارتباط برقرار کردن به مترجم زبان آلماني نياز خواهد داشت در وردربرمن به عنوان يک پديده در مربيگري فوتبال آلمان مطرح شد. نوري در 36 سالگي روي نيمکت اين تيم نشست و توانست اين تيم قديمي و پرطرفدار را در بوندس ليگا حفظ کند. او اما در فصل 2017 تنها چند هفته روي نيمکت وردربرمن نشست و با 5 شکست، 5 تساوي و فقط دو برد از کار برکنار شد. او سپس از هفته هفتم فصل بعد هدايت انگولشتات را به عهده گرفت و در هشت بازي که سرمربي بود بدون هيچ بردي با 5 شکست و سه تساوي از کار برکنار شد.

اما رقيب جدي آلکس نوري براي حضور در نيمکت تيم پرسپوليس يک مربي نسبتا جوان ايتاليايي به نام ماسيمو کاررا است که بخش عمده اي از کارنامه اش را دستيار آنتونيو کونته در يوونتوس و تيم ملي ايتاليا بوده است.

مراقبت از جيب پرسپوليس

هنوز هيچ اظهارنظر رسمي درباره مبلغي که اين مربيان مدنظر دارند از سوي باشگاه نشده اما آنچه که هست اينکه رزومه و کارنامه اين مربيان به گونه اي نيست که باعث شگفت زدگي شود و مديران پرسپوليس نيز نبايد به خاطر شرايطي که الان دارند يک معامله بد انجام بدهند. تنها مربي که درباره مبلغش تقريبا اتفاق نظر وجود دارد ماسيمو کاررا است که مي گويند مبلغي حدود يک ميليون دلار دستمزد مي خواهد. اما آيا او اين مبلغ براي پرسپوليس مي ارزد؟ آيا پرسپوليس در اين شرايط بايد اينقدر براي آوردن سرمربي هزينه کند؟ درست است که شرايط پرسپوليس بعد از جدايي برانکو و با توجه به فرصت کمي که تا مسابقات مانده کمي دشوار است اما اين نبايد آن ها را به سمت انجام يک معامله پرهزينه بکشاند.اين مربياني که امروز در سبد پرسپوليس هستند هيچکدام به اندازه برانکو عناوين و افتخار و سابقه کار در جاهاي مختلف دنيا را ندارند. شايد اگر قرار بود هزينه ميليون دلاري انجام شود، مي شد خود برانکو را براي ماندن مجاب کرد و آن وقت شرايط کاملا متفاوت بود.

نظر شما