شناسهٔ خبر: 33674594 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

صدور ۴۵۳ پرونده قطعی طلاق در گلپایگان در سال ۹۷

رئیس دادگستری گلپایگان گفت: طی یک سال گذشته رسیدگی به ۴۵۳ پرونده منجر به صدور قطعی طلاق در دادگستری گلپایگان انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،نجف علی علیان رئیس دادگستری گلپایگان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه خبرنگاران که به مناسبت هفته قوه قضائیه در محل دادگستری گلپایگان صورت گرفت، ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه و سالگرد شهادت شهید دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یارانش اظهار داشت: دادگستری گلپایگان با تعداد ۱۲ نفر قاضی در راستای خدمات رسانی قضائی، احقاق حق و اجرای عدالت، تأمین و استمرار امنیت در شهرستان انجام وظیفه می‌کند.

وی افزود: تعداد هفت نفر از قضات این دادگستری در بخش دادسرا و چهار نفر از قضات در دادگاه‌ها فعال هستند و به یک قاضی مشاور خانواده نیز نیاز داریم.

رئیس دادگستری گلپایگان تصریح کرد: تعداد پرونده‌های قضائی وارد شده به این دادگستری طی یک سال اخیر از پایان خردادماه ۹۷ تا پایان خردادماه ۹۸ بالغ بر ۱۸ هزار و ۴۸۷ پرونده بوده که تعداد ۱۸ هزار و ۳۴۰ فقره آن مختومه شده است.

وی افزود: تعداد ابلاغ‌هایی که مربوط به دادسرا و در امور کیفری طی مدت فوق برای طرفین صادر شده است ۱۰ هزار و ۵۲۷ ابلاغیه از تعداد ۱۰ هزار و ۸۳۹ پرونده کیفری وارد شده بوده که از طریق سامانه و از طریق ثبت نام برای آنان صادر شده و از این تعداد ۱۰ هزار و ۵۵۶ فقره آن حکم صادر و اجرا شده است.

 

صدور ۵۷ هزار و ۹۴۴ ابلاغیه یا اخطاریه در سال ۹۷

 
علیان بیان داشت: در روند رسیدگی به پرونده‌های مختلف وارد شده به دادگستری طی سال گذشته تاکنون بالغ بر ۵۷ هزار و ۹۴۴ ابلاغیه یا اخطاریه صادر و از این تعداد ابلاغیه ۵۱ هزار و ۳۵۷ فقره آن الکترونیکی بوده است.

رئیس دادگستری گلپایگان با اشاره به آمار بیش از یک هزار پرونده دادگاه خانواده در شورای رفع اختلاف که تا سقف زیر ۲۰۰ میلیون ریال رسیدگی می‌شود، بیان داشت: طی سال گذشته بالغ بر ۴۴۳۷ فقره پرونده در دادگاه‌های شورای اختلاف وارد شده که از این تعداد ۴۶۱۵ فقره آن با دعوت و رسیدگی مختومه شده است.

وی تعداد شعب دادسرای گلپایگان را ۴ شعبه دادیاری، یک شعبه بازپرسی، یک شعبه دادستانی و شعبه اجرای احکام کیفری ذکر کرد و افزود: در دادگستری گلپایگان یک شعبه دادگاه حقوقی یک، شعبه (۲) دادگاه حقوقی، شعبه اول دادگاه خانواده، شعبه اول دادگاه انقلاب به اضافه دو شعبه ۱۰۱ و ۱۰۲ کیفری ۲ فعال هستند و همچنین دادگاه اطفال در شعبه‌ای از ۱۰۱ کیفری و دادگاه مصوب خانواده مشغول خدمت رسانی هستند.
 

تشکیل ۴۵۳ پرونده منجر به صدور طلاق

علیان با اشاره به ۴۵۳ پرونده منجر به صدور طلاق طی سال گذشته در دادگستری گلپایگان بیان داشت: از تعداد پرونده منجر به صدور طلاق طی سال گذشته ۲۶۷ فقره آن طلاق توافقی، دو طلاق به درخواست زوج و ۸۲ طلاق به درخواست زوجه بوده و عمده مسائل مرتبط با این طلاق‌ها، بیکاری، هم کفو نبودن، مشکلات فضای مجازی، عدم وفاداری و ... بوده است.

رئیس دادگستری گلپایگان با اشاره به کمبود نیروی انسانی در این مرکز بیان داشت: تعداد نیروی اداری دادگستری در گلپایگان کمتر از یک سوم مصوب چارت سازمانی آن است با تعداد ۲۵ کارمند و ... که علیرغم کمبود نیروی کارآمد مورد نیاز بر آن هستیم که امور مربوط مراجعین در دادگستری بر زمین نماند و در این راستا سعی شده ضمن رعایت حرمت تمامی مراجعین اصل امانت داری و نظارت بر امور را در داخل دادگستری داشته باشیم.
 

تمهیدات بی شمار در جایگزینی حبس به جای زندان

 
در ادامه دادستان عمومی و انقلاب دادگستری گلپایگان با اشاره به سالگرد شهادت آیت الله دکتر بهشتی معمار دستگاه قضا و بیان فضیلت‌ها و اقداماتی که وی در سرلوحه انقلاب اسلامی بنیانگذار و راهگشای آن بوده از جمله تدوین قانون قضا و بخش‌های مهمی از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران افزود: رهروان راه ولایت از جمله شهید آیت الله دکتر بهشتی و آن‌ها که در به ثمر رسیدن این انقلاب جانفشانی و از خودگذشتگی کردند، لحظه‌ای از امام و ولایت فقیه دست نکشیدند و با قدرت تمام این مسیر را ادامه دادند و در مسائل روز به تمام معنا آگاه و بصیرت داشتند.

حجت الاسلام کیومرث امیرخانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با توجه به سوالات مطرح شده در این نشست اظهار داشت: در حال حاضر ندامتگاه گلپایگان دارای ۳۵۰ نفر زندانی است که بر اساس برنامه‌های کاهش نگهداری زندانیان بیش از چهار هزار و ۷۷۷ مورد مرخصی طی یک ساله به این زندانیان داده شده تا ضمن رسیدگی به مسائل و مشکلات زندگی بتوانند در کنار خانواده باشند.

وی اضافه کرد: همچنین در این راستا ۴۲ زندانی با آزادی مشروط مرخص و تعداد ۲۵ نفر آنان نیز مورد تعلیق اجرای مجازات قرار گرفتند و ۲۰۰ مورد مرخصی پایان حبس، ۵ مورد عفو عمومی و تعداد بیشماری از آنان نیز در کارگاه‌ها و مشاغل مختلف کشاورزی، خدمات و ... به کار و فعالیت مشغول هستند.
 

استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در اصلاح مجرمین و زندانیان

 
دادستان عمومی و انقلاب دادگستری شهرستان گلپایگان با تأکید بر اینکه در اصلاح مجرمین و زندانیان سعی می‌شود آنان را از سیگار و احیاناً اعتیاد‌های مختلف دور نگه داریم، تصریح کرد: بدین ترتیب از مجازات‌های جایگزین حبس که بیشتر آن پرداخت جزای نقدی است استفاده می‌کنیم.

وی گفت: طی یک سال گذشته ۴۵۳ پرونده منجر به صدور قطعی طلاق در دادگستری گلپایگان صورت گرفته که از این تعداد ۲۶۷ فقره آن طلاق توافقی، دو طلاق به درخواست زوج و ۸۲ طلاق به درخواست زوجه بوده است.

انتهای پیام/م

نظر شما