شناسهٔ خبر: 33672757 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«میشل عون» به هیأت آمریکایی: بازگشت آوارگان با هماهنگی سوریه ادامه می‌یابد

رئیس‌جمهور لبنان در دیدار با هیأتی آمریکایی، تأکید کرد، از نظر لبنان بازگشت آوارگان سوری نباید به راه‌حل سیاسی سوریه گره بخورد و بیروت به اقدامات خود برای بازگشت آوارگان ادامه خواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تیمی از کنگره آمریکا که مسئول بررسی وضعیت سوریه شده، امروز (دوشنبه) با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان در بیروت دیدار کرد.

بر اساس گزارش وبگاه «العهد»، عون در این دیدار که در کاخ ریاست‌جمهوری «بعبدا» برگزار شد، تأکید کرد: بازگشت آوارگان سوری حاضر در لبنان نمی‌تواند منتظر راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه باشد؛ راه‌حل سیاسی به دلیل قطب‌بندی‌های بین‌المللی در این خصوص ممکن است طول بکشد؛ موج آوارگان سوری پیامدهای منفی بر تمام بخش‌های لبنان دارد.

وی تأکید کرد، لبنان تمام «تسهیلات انسانی و لجستیک» برای آوارگان سوری را طی جنگ سوریه در اختیار آنها قرار داد اما اکنون معتقد است مناطق مختلف سوریه به استثنای استان ادلب و اطراف آن «باثبات» هستند و این مسأله بازگشت آوارگان به سوی خانواده‌هایشان را تسهیل می‌کند.

عون در ادامه گفت: سازمان ملل باید کمک‌هایش به آوارگان را در داخل خاک سوریه ارائه دهد نه خارج از آن؛ تا اینگونه آوارگان برای بازگشت و شراکت در بازسازی کشورشان تشویق شوند.

رئیس‌جمهور لبنان در پاسخ به سوال تیم مذکور افزود؛ بیروت با هماهنگی طرف‌های سوری مربوطه به روند بازگشت آوارگان ادامه می‌دهد و هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه آوارگان مذکور پس از بازگشت مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، به دست وی نرسیده است.

عون در این دیدار که «سلیم جریصاتی» وزیر مشاور در امور ریاست‌جمهوری لبنان نیز حضور داشت بر تعهد لبنان به قطعنامه 1701 (که برای پایان دادن به جنگ 33 روزه صادر شد) و همکاری میان ارتش لبنان و «یونیفل» (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان) تأکید کرد.

آمریکا و برخی کشورهای منطقه‌ای مخالف بازگشت آوارگان سوری در برهه فعلی هستند تا بتوانند در زمان مناسب به خاطر این موضوع از دولت سوریه امتیاز بگیرند. 

در همین راستا، خردادماه گذشته، کمیته هماهنگی مشترک سوریه و روسیه برای بازگشت آوارگان سوری اعلام کرد که واشنگتن و متحدان آن از گروه‌های تروریستی حمایت کرده و مانع تلاش‌های سوریه و روسیه برای بازگشت آوارگان می‌شوند.

«الکساندر لاورنتیف» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه هفته گذشته در راستای ادامه تلاش این کشور برای بازگشت آوارگان سوری،  وارد لبنان شد و با مقامات این کشور دیدار کرد. 

«ایلی الفرزلی» معاون «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان می‌گوید، بیروت بر روی طرحی که روسیه برای بازگردان آوارگان سوری ارائه کرده، بعلاوه نقش این کشور در از بین بردن موانع این موضوع حساب باز می‌کند (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

نظر شما