شناسهٔ خبر: 33672698 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

موافقان طرح تشویق سرمایه گذاری میان ایران و چک:

وضعیت اقتصادی چک با شرایط اقتصادی ایران سازگاری دارد

موافقان طرح تشویق سرمایه گذاری میان ایران و چک معتقدند حُسن سابقه تهران- پراگ و وضعیت اقتصادی چک زمینه افزایش سرمایه گذاری میان دو کشور را ایجاد می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، علی اصغر یوسف نژاد در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه 3 تیر) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با لایحه موافقت نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری چک گفت: ظرفیت های مختلفی در کشورهای دیگر وجود دارد که مورد توجه اقتصاد ما نیز است و اگر بخواهیم از اهلیت سرمایه گذاری متقابل استفاده کنیم، باید قوانین و مقررات و مسائل مرتبط با سرمایه گذاری در مجلس تصویب شود.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی افزود: سرمایه به سادگی از کشور ایران به چک یا از برعکس از چک به ایران نمی آید و حتما باید شرایط قانونی برای استفاده از ظرفیت دو کشور ایجاد شود، لذا اگر ما بخواهیم در مورد سرمایه گذاری، افزایش سهم داشته باشیم، باید شرایط و ویژگی های قانونی را رعایت کنیم.

وی با تاکید بر لزوم تعریف مسائل تشویقی و ترغیبی در قانون برای سرمایه گذاری متقابل میان دو کشور افزود: وجود چنین لوایحی می تواند مجوزی برای سرمایه گذاری باشد و اگر چه ممکن است چند سال هم اتفاق خاصی نیفتد، ولی در شرایط مساعد که نیاز به قانون وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بر لزوم اطمینان بخشی به سرمایه گذاران در دو کشور تاکید کرد و افزود: چک، کشوری است که از نظر اقتصادی با شرایط ایران سازگاری و هماهنگی دارد.

همچنین سیدناصر موسوی لارگانی در موافقت با این لایحه توضیح داد: سابقه روابط تهران-پراگ به حدود 90 سال می رسد و جمهوری چک از بازار مناسبی برای برخی از اقلام تولیدی ایران همانند محصولات پتروشیمی، کود، قیر، مبلمان، منسوجات و محصولات کشاورزی برخوردار است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: برای حل مشکلات در شرایط مالی کنونی و تبادلات و مبادلات مالی و بانکی، چاره اندیشی های زیادی انجام شده و همچنین در زمینه توریسم و صنایع دستی، دو کشور می توانند همکاری های زیادی داشته باشند.

وی تاکید کرد: با توجه به تحریم ها و فشارها که از سوی آمریکا و برخی ایادی آمریکا در منطقه و اروپا وجود دارد، لازم است ما با برخی از کشورهایی که ارتباط خوبی داشتیم، چنین تفاهم نامه هایی را افزایش دهیم تا راحت تر بتوانیم ارتباطات اقتصادی و مبادله کالا داشته باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از مجموعه ماشین سازی تبریز به عنوان نمونه ای از همکاری چندین ساله دو کشور در زمینه صنعت یاد کرد./

پایان پیام

نظر شما