شناسهٔ خبر: 33672673 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه آمریکا با پادشاه و ولیعهد عربستان درباره مسائل منطقه گفت وگو کردند

تهران- ایرنا- مایک پمپئو در سفر امروز ( دوشنبه) خود به عربستان سعودی با ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور دیدار و با وی و همچنین ولیعهد سعودی در مورد مسائل و تنش‌های کنونی منطقه گفت و گو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روزنامه گاردین، با تشدید تنش در منطقه خلیج فارس پمپئو علاوه بر پادشاه با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی نیز دیدار و گفت و گو کرد.

پمپئو پیش از ترک آمریکا و سفر به شهر جده با حضور در جمع خبرنگاران مدعی شد که عربستان و امارات، دو متحد اصلی آمریکا در مقابله با تهدیدات منطقه‌ای ایران به حساب می‌آیند.

وی افزود: در این سفر در خصوص چگونگی اطمینان از هماهنگی استراتژیک و ایجاد یک ائتلاف جهانی ضد ایران صحبت خواهیم کرد.

پمپئو همچنین دوباره ادعاهای دروغین دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد آمادگی مذاکره با ایران را تکرار کرد و گفت، واشنگتن حاضر به گفت و گو با تهران بدون هرگونه پیش شرطی است.

وزیر خارجه آمریکا ضمن متهم کردن ایران به حمایت از «تروریسم» افزود: کشورها باید توجه داشته باشند که چالش ما برای عقب راندن بزرگ‌ترین حکومت حامی ترور در جهان شکل گرفته است.

روزنامه گاردین می‌نویسد، به‌رغم گزارش سازمان ملل مبنی بر نقش محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در پرونده قتل خاشقچی اما به نظر نمی‌رسد که پمپئو در این سفر با مقامات سعودی در این مورد گفت و گو کند.

«آنیس کالامار» گزارشگر ویژه سازمان ملل در نتیجه نهایی گزارش تحقیقاتی خود در هفته گذشته اعلام کرد که ولیعهد عربستان نقش بسزایی در قتل خاشقچی داشته است.

سازمان ملل متحد همچنین با ارائه گزارشی در خصوص قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی تأکید می‌کند که مقامات عربستانی همچنان «سعود القحطانی» متهم اصلی این پرونده و مشاور پیشین ولیعهد عربستان را محاکمه نکرده‌اند.

خاشقچی روزنامه نگار ۵۹ ساله به‌عنوان منتقد هیئت حاکمه سعودی، یک هفته پس از آنکه از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید.

خاشقچی پیش‌تر نیز در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌های و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.

نظر شما