شناسهٔ خبر: 33672580 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

نهاوندیان: ایران در حال خروج از دوره نوسانات اقتصادی است

خبرگزاری تسنیم

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: ایران آرام آرام در حال خروج از دوره نوسانات اقتصادی است و برآورد‌های کارشناسی در همه بخش‌ها به ویژه کشاورزی، گردشگری و صنعت نوید بهبود وضعیت و تراز مثبت را برای کشور می‌دهد.

صاحب‌خبر -

محمد نهاوندیان در شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: با عزم دولت و همرایی بخش خصوصی به دشمنان نشان دادیم که با همه سختی‌ها و تحریم نمی‌توانند اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را به زانو درآورند. ایران آرام آرام در حال خروج از دوره نوسانات اقتصادی است و برآورد‌های کارشناسی در همه بخش‌ها به ویژه کشاورزی، گردشگری و صنعت نوید بهبود وضعیت و تراز مثبت را برای کشور می‌دهد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: در دو ماه نخست سال جاری رشد اقتصادی ایران مثبت بوده و تورم نیز روند کاهشی را نشان می‌دهد. امسال باید تلاش کنیم تا رونق تولید در کشور محقق شود و این مهم نیازمند عزم دولت و بخش خصوصی است.

وی سیاست جهش اقتصادی را از اولویت‌های مهم دولت برشمرد و گفت: استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان با برخورداری از مرز دریایی و زمینی با کشور‌های پاکستان و افغانستان می‌تواند در این مسیر گام‌های ارزنده‌ای را بردارند. سیستان و بلوچستان از ظرفیت‌های بی‌نظیر اقتصادی برخوردار است و آینده این استان با اقدامات مثبتی که دولت در زیرساخت و امور زیربنایی برداشته بسیار درخشان است.

نهاوندیان گفت: از آنجایی که دولت بدون بخش خصوصی نمی‌تواند توسعه اقتصادی را محقق کند و بخش خصوصی نیز نمی‌تواند بدون کمک‌های دولت به مقصد و هدف خویش برسد رمز توفیق در این مسیر هم افزایی دولت و بخش خصوصی با یکدیگر است. سال گذشته به دلیل نوسانات ارزی سال دشواری بود، اما با وجود همه مشکلات دشمنان و مسببان این التهابات نتوانستند به اهداف خود برسند. عزم دولت در مقابل تحریم‌های دشمنان اعمال استراتژیک تسهیل ترانزیت است به طوری که دست دستگاه‌ها در تسهیل توسعه و تجارت باز است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای تجارت و ترانزیت در سیستان و بلوچستان، گفت: این استان با برخورداری از یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشور‌های پاکستان و افغانستان، بیش از ۳۱۰ کیلومتر مرز ساحلی در دریای عمان، استقرار در کنار آب‌های آزاد بین‌المللی خارج از تنگه هرمز، نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشور‌های حوزه خلیج فارس، دریای عمان، شبه قاره هند و کشور‌های آفریقایی از منظر ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی دارای اهمیت فراوانی است به طوری که در امر صادرات می‌تواند پیشگام باشد. سیستان و بلوچستان با دارا بودن موقعیت راهبردی و روابط بسیار مطلوب و ارزشمند ایران با کشور‌های افغانستان و پاکستان می‌تواند شرایط ممتازی را در صادرات و تأمین نیاز‌های کشور بر عهده داشته باشد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور از استاندار سیستان و بلوچستان خواست تا نشست‌های متعددی با فعالان اقتصادی این استان برگزار و مشکلات را برای رفع به این معاونت منعکس کنند و تاکید کرد: یکی از مهمترین برنامه‌ها در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری بهبود محیط کسب و کار در کشور است.

وی تقویت پل دوم میلک و پیگیری تصویب منطقه آزاد سیستان را از مهمترین اقدامات مورد توجه دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی سیستان و بلوچستان ذکر کرد و افزود: هیئت دولت در دی‌ماه سال گذشته مصوبه توسعه این استان را داشت به طوری که این سند توسعه در قالب ۳۰ بند در بخش‌های مختلف مورد توجه قرار گرفت.

نهاوندیان با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران گفت: دولت علاوه بر نزدن هیچ مهری در پاسپورت گردشگران برای سفر به ایران در شورای هماهنگی اقتصادی تصویب کرد که هر خارجی که در ایران ۲۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری یا سپرده‌گذاری کند اجازه اقامت پنج ساله با قابلیت تمدید خواهد داشت که آئین نامه آن به زدوی ابلاغ می‌شود.

نظر شما