شناسهٔ خبر: 33672476 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

واگذاری شرکت‌های خودروساز دردی از این صنعت دوا می‌کند!؟

صاحب‌خبر -

واگذاری شرکت‌های خودروساز دردی از این صنعت دوا می‌کند!؟

مهدی قره‌داغلی- با توجه به چالش‌هایی که گریبان صنعت خودروسازی را فشرده است و متأثر از آن بازار خودرو دچار حباب قیمتی فراگیری شده است، دولت تصمیم گرفته که سهام دولتی ایران‌خودرو و سایپا را تا سال ۹۹ به بخش‌خصوصی واگذار کند.

رضا رحمانی، وزیر صنعت،معدن‌وتجارت نیز چند روز پیش در جمع خبرنگاران با صراحت اعلام کرده است که ایران‌خودرو و سایپا تا پایان سال۹۸ و نهایتاً در سال ۹۹ به بخش‌خصوصی واقعی واگذار می‌شود.

رحمانی گفته است عزم راسخ برای واگذاری دو خودروسازی بزرگ کشور به بخش‌خصوصی واقعی را داریم و واگذاری اموال غیرتولیدی و شرکت‌های وابسته این دو شرکت خودروسازی آغاز شده و نهایتاً در سال ۹۹ این واگذاری انجام می‌شود.

جمشید عدالتیان، استاد دانشگاه در واکنش به خبر واگذاری شرکت‌های خودروسازی به بخش‌خصوصی گفت: در شرایط فعلی، دو سناریو می‌توان از این تصمیم متصور شد؛ ابتدا اینکه دولت خود را از امر تصدی‌گری صنعت خودرو ر‌ها کند که این امر یک روش فرار روبه جلو برای دولت برای عدم پاسخگویی است و حالت دوم بیانگر عدم توانایی مالی بخش‌خصوصی برای امر تصدی‌گری صنعت خودرو است. در این بین شاید بانک‌های بخش‌خصوصی و یا هلدینگ‌های بزرگ بتوانند با یک سرمایه‌گذاری مشترک بخش اعظمی از این سهام را خریداری کنند. اما ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید که پیش از این برای سایر خصوصی‌سازی‌‌ها نیز ایجاد شده است.

این کارشناس اقتصادی، معتقد است: هیچ بخشی در داخل کشور وجود ندارد که قادر به تأمین چنین سرمایه‌ای باشد، مگر سرمایه‌گذاران ساکن در خارج کشور توان این کار را داشته باشند که در شرایط فعلی این امر بعید به نظر می‌رسد. بنابراین خصوصی‌سازی با توجه به میزان سرمایه و بروکراسی اداری، بسیار زمان‌بر است.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در این صنایع در شرایط عادی با توجه به تعرفه‌های گمرکی و عدم حضور خودروهای خارجی، برای خودروسازان بهشت محسوب می‌شود.

عدالتیان با اشاره به ادغام خودروسازان در جهت تولید محصول باکیفیت، گفت: استراتژی‌های مختلفی در صنعت خودروسازی دنیا وجود دارد، بنابراین به این سادگی نمی‌توان برای آن راه‌حلی کوتاه‌مدت در نظر گرفت. این صنعت نیازمند آینده‌نگری 20ساله است؛ بنابراین تصمیم‌گیری در کوتاه‌مدت و شرایط بحرانی، خیلی صحیح نیست.

حمیدرضا صمدی، عضو انجمن همگن قطعه‌سازان خودرو در واکنش به بحث‌های مطرح شده مبنی بر واگذاری سهام خودروسازان، اظهار داشت: وزیر صمت از واگذاری سهام شرکت‌های خودرویی تا سال 99 خبر داده در حالی که واگذاری‌ها مدت زمان زیادی به طول انجامیده و مطمئناً حالا هم به نتیجه نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه واگذاری شرکت‌های خودروساز دردی از دردهای صنعت خودرو را دوا نمی‌کند، افزود: حضور دولت در شرکت‌های خودروساز طی سال‌های 68 تا 82 الزامی بود ولی بعد از اتمام جنگ، دولت باید از این صنعت خارج می‌شد.

وی با اشاره به مصوبه فروردین سال90 شورای رقابت در مورد واگذاری شرکت‌های خودروساز، اظهار داشت: این مصوبه اجرایی نشد و حالا هم دولت نمی‌تواند طی دو سال سهم خود را در شرکت‌های خودرویی واگذار کند.

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای‌اسلامی با اشاره به اینکه نسبت به واگذاری دو خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا تا پایان سال آینده خوشبین نیستیم، گفت: تاکنون دولت در اراده انجام واگذاری‌ها موفق نبوده و اینکه اراده این موضوع منجر به خصوصی‌سازی این دو خودروساز شود، تنها راه نجات خودروسازی‌هاست و امیدواری این موضوع به‌طور کامل پیگیری شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با تأکید بر اینکه خصوصی‌سازی باید درست و سالم انجام پذیرد، تأکید داشت: واگذاری به نحوی که باعث مشکلات بیشتری شود فایده‌ای ندارد. بعضی از خصوصی‌سازی‌ها را دیده‌ایم که همراه با فساد و یا پنهانی بوده است.

نظر شما