شناسهٔ خبر: 33672469 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران:

کمترین اسناد و مدارک از دوران جنگ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد

تهران- ایرنا- مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران گفت: با توجه به اینکه نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران دفاع مقدس بسیار مهم بود و تبلیغات جنگ را به عهده داشت اما کمترین اسناد و مدارک از آن دوران در این وزارتخانه وجود دارد.

صاحب‌خبر -

محمدرضا سوقندی روز دوشنبه در شورای هماهنگی امور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اما در آرشیو صدا و سیما و روزنامه های کشور اسنادی از دوران جنگ وجود دارد که امیدواریم بتوانیم در یکی دو سال آینده این اسناد را جمع آوری کنیم تا بتوانیم تاثیرگذاری و نقش وزارتخانه را در دوران دفاع مقدس نشان دهیم.

وی با اشاره به تدوین کتاب سال ایثار اظهار داشت: ما یک وظیفه قانونی در بحث ایثارگران در برنامه ششم توسعه داریم که گزارش عملکرد خود را در کتاب سال ایثار به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نیروهای مسلح و بنیادشهید و امور ایثارگران ارائه خواهیم داد و به همین منظور قرار است تا پایان تیرماه این کتاب را به صورت الکترونیکی انتشار دهیم.

وی با بیان اینکه در قالب سه ویژه نامه کتاب سال ایثار انتشار می‌یابد، تصریح کرد: همچنین آئین نامه حمایت از تشکل‌های فرهنگی هنری ایثار توسط این وزارتخانه تدوین شده است که امیدواریم توسط رئیس جمهوری ابلاغ شود تا حمایت از این تشکل‌ها را داشته باشیم.

سوقندی همچنین به آمار ایثارگران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: در سال گذشته پس از معارفه من به عنوان مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران تعداد ایثارگران در این وزارتخانه سه هزار و ۴۲۷ نفر اعلام شد که بعد از ارزیابی چند روز پس از آن، حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر کاهش یافت و به زیر سه هزار نفر رسیده اند به همین منظور سامانه ای الکترونیکی یا بانک اطلاعات ایثارگران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شد که البته اسامی و مشخصات ایثارگران این وزارتخانه در یک کتاب منتشر می شود که اکنون ۸۰ درصد کار آن تمام شده است.

وی اضافه کرد: باید آمار مدیران، بانوان، بازنشستگان و ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت تفکیک شده احصا شود تا بتوانیم برای رسیدن به اهداف مان برنامه ریزی درستی داشته باشیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران همچنین با بیان اینکه باید خاطرات ایثارگران در همه استان ها جمع آوری شود، اظهار داشت: امیدواریم هر استان یا هر سازمانی یک مجموعه کتاب از خاطرات ایثارگران تهیه و تدوین کند.

یادواره شهدای وزارت ارشاد برگزار می شود

سوقندی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون یادواره شهدای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار نشده است، اضافه کرد: مقدمات برگزاری این یادواره انجام شده است و به همین منظور اسامی همه شهدای همکار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان ها موجود است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه خدمات پراکنده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در قالب یک کارت به این افراد ارائه شود، به همین دلیل این کارت در یادواره شهدا رونمایی می شود.

وی با بیان اینکه یادمان شهدای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قدیمی شده است، اظهار داشت: باید این یادمان بازسازی شود و یک یادمان مختص شهدای این وزارتخانه ایجاد شود و حتی کتاب شهدای وزارتخانه شامل زندگینامه، اسناد و تصاویر آنها منتشر شود. به همین منظور با دعوت از خانواده‌های شهدا و تجلیل از آنها در شهریور ماه این یادواره برگزار می شود.

۲۰ درصد اعتبارات باید صرف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شود

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران گفت: در جلسه شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت سند ایثار و رسانه تدوین شده است که نقش سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در این سند ممتاز است.

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که با همکاری معاونت توسعه و مدیریت منابع این وزارتخانه به این نتیجه رسیدیم که شاخص‌های ایثار و شهادت مشخص می شود، تصریح کرد: باید شاخص‌ها و اسناد بالادستی به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برسد چون براساس بند «ج» ماده ۸۶ قانون برنامه ششم توسعه می‌بایست ۲۰ درصد از اعتبارات برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هزینه شود که شاخص‌ها و اسناد بالادستی ملاک هزینه این میزان اعتبار است.

سوقندی همچنین به موضوع خلا آرشیو تولیدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه ایثار و شهادت اشاره کرد و گفت: خانه فرهنگ و هنر موظف به تهیه این آرشیو شده است تا تئاتر و فیلم‌های موجود در این زمینه تا پایان سال جمع آوری شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت قائل به اطلاع رسانی هستیم، اظهار داشت: باید اطلاع رسانی موثری در این زمینه انجام شود، چون دنبال شعاری کردن خدمات به ایثارگران نیستیم.

خاطرات ۳۵۰ نفر از ایثارگران وزار ت ارشاد ثبت شد

فرهاد مجلسی روحانی، مدیرعامل خانه فرهنگ و ایثار نیز در این نشست گفت: خانه فرهنگ و ایثار با حمایت و عنایت ویژه امور ایثارگران وزارت ارشاد برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت قدم برمی دارد. باور داریم که خدمت به ایثارگران خود نوعی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی با بیان اینکه برای ثبت خاطرات ایثارگران تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است، افزود: تاکنون خاطرات ۳۵۰ نفر از ایثارگران ستادی ثبت و ضبط شده است. همچنین دو کتاب با نام «ایستاد چون سرو» مجموعه خاطرات آزادگان شاغل و کتاب «تلخ و شیرین» از مجموعه خاطرات رزمندگان تاکنون تدوین شده است.

نظر شما