شناسهٔ خبر: 33672336 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

انتشار خبر تشییع پیکر پیرغلام اهل بیت(ع) در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ تشییع پیکر حسین خلج، پیرغلام اهل بیت(ع) که صبح امروز صورت گرفت، بیشترین بازنشر را در بین خبرهای روز سوم تیرماه صفحات معارفی رسانه‌ها داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز علاوه بر انتشار خبر تشییع پیکر پیرغلام اهل بیت، به موضوعاتی همچون شفاف‌سازی بودجه‌ای معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد حمایت از موسسات قرآنی پرداخته‌اند. در ادامه نگاهی به رویدادهای قرآنی منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها انداخته شده است.
فارس
خبرگزاری فارس امروز سوم تیرماه در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی از برگزاری نشست شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت با حضور تولیت آستان عبدالعظیم حسنی(ع)، محسنی‌بندپی، استاندار تهران، دبیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و جمعی از اعضای این شورا در تالار شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم حسنی خبر داده است. استاندار تهران در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر باوجود اینکه انقلاب برکات بسیاری داشته و شاهد ارتقای شاخص‌های زندگی در عرصه‌های اخلاقی و معنوی هستیم، و جای جای کشور نیز فعالیت‌های عمرانی بسیاری رخ داده است، اما کشور با توطئه‌های بسیاری نیز روبرو بوده، ‌گفته است: «توطئه‌های کشورهای استعماری مردم را با مشکلاتی مواجه کرده است و امروز شاهد جنگ روانی از سوی آنها نیز هستیم، اما آنچه موجب می‌شود مردم فارغ از این مشکلات شوند، پیاده کردن سیاست‌های اجرایی دهه کرامت است».
همچنین این خبرگزاری در خبر دیگری که به نقل از حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدحسن حائری» مدیرعامل بنیاد فرهنگ جعفری آن را اعلام کرده است، از اعلام فراخوان هفتمین دوره آموزشی این بنیاد با حضور طلاب و دانشجویان به منظور آغاز سال تحصیلی جدید خبر داده شده است. اتمام پایه هفتم حوزه یا معادل دانشگاهی آن و موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه از جمله شرایط این دوره است. همچنین از مزایای دوره می‌توان به اعطای گواهینامه پایان دوره، اولویت پذیرش در دوره‌های پژوهش، پرداخت کمک هزینه تحصیلی و اولویت همکاری در برنامه‌های فرهنگی بنیاد اشاره کرد.
برگزاری نشست هم‌اندیشی مبلغان جوان شهرستان شهرری، ارائه گزارشی از مؤسسه خدمات زائر رضوی، تشییع پیکر حاج حسین خلج پیرغلام اهل بیت (ع)، گفت‌وگو با یکی از پژوهشگران حوزه ادیان و بارگذاری تلاوت ترتیل با صدای مرحوم مصطفی اسماعیل از دیگر مطالب خبری این خبرگزاری در روز سوم تیرماه است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم پس از انتشار خبرهایی مبنی بر تعطیل شدن موسسه‌ای در تهران در روزهای گذشته، امروز تحلیلی از این اتفاق منتشر کرده و آن را با تیتر «زنگ هشدار برای تعطیلی موسسات قرآنی» بر روی خروجی قرار داده است. در بخشی از این تحلیل آمده است:‌ «هر چند برخی کارشناسان و مسئولان قرآنی کشور بر این باورند که کمبود بودجه قرآنی در سال‌های گذشته، دلیل اصلی تعطیلی موسسات است، امّا واقعیت این است که اختلافات سلیقه‌ای و بی‌توجهی به اصل فعالیت موسسات و کشمکش‌های اخیر به‌ویژه در موضوع ادغام اتحادیه‌های قرآنی و در نهایت تمرکز بر رفع اختلافات سبب می‌شود تا مشکلات اصلی موسسات به فراموشی سپرده می‌شود و آن را به تعطیلی بکشاند. تجمع هفته گذشته مدیران موسسات در مقابل ساختمان شورای توسعه فرهنگ قرآنی دلیلی بر همین این ادعاست. آنچه باید مدنظر مدیران قرآنی کشور قرار گیرد، این است که زنگ هشدار برای تعطیلی موسسات قرآنی در کشور به صدا درآمده است و آن‌طور که از شواهد برمی‌آید، اگر مدیران قرآنی کشور، برای احیای این سرمایه ملی آستین بالا نزنند، باید منتظر بسته‌شدن درهای این موسسات باشند».
تسنیم همچنین جزئیات حمایت 18 میلیارد ریالی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از موسسات قرآنی را در بین خبرهای امروز خود منتشر کرده است. بر اساس آنچه در این خبر آمده است، ‌این حمایت‌ها به 888 موسسه دارای مجوز که در سال ٣٩٧، طرح‌های محتوایی خود را برای اجرا به دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت ارسال کرده‌اند تعلق گرفته است.
«پناهیان در گفتگو با تسنیم: جریانی مشکوک موجب امنیت بی‌حجاب‌ها در کشور شده است»، «پیکر مرحوم حسین خلج تشییع شد+فیلم»، «نتایج مرحله اول چهاردهمین آزمون حفظ تخصصی قرآن اعلام شد»، «اجرای طرح تکریم عفاف و حجاب در دهه کرامت» و «روح‌افزا در گفتگو با تسنیم: طرح زیست شبانه به محیط امن خانواده لطمه جدّی وارد می‌کند» از دیگر مطالب خبری منتشر شده در صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم در روز سوم تیرماه و تا زمان انتشار این گزارش است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران امروز با انتشار هفت خبر صفحه دین و اندیشه را به روزرسانی کرده است. در بین این خبرها می‌توان به انتشار خبر برگزاری نشست سالانه هیئت امنای بنیاد عفاف و حجاب و همچنین مشاهده ماه‌گرفتی و خورشیدگرفتگی در آسمان تیرماه اشاره کرد.
ایسنا همچنین گفت‌وگویی با دبیر کارگروه اقوام، ادیان و ملل با موضوع برنامه‌های فرهنگی دهه کرامت انجام داده است. «عبدالرضا راشد» در این گفت‌وگو با تأکید بر این موضوع که امسال کارگروه اقوام، ادیان و ملل در بخش مجمع جهانی اهل بیت(ع) برای ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت در کشورهای مختلف راه‌اندازی شده، گفته است: «اعضای این کارگروه عبارتند از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، جامعةالمصطفی العالمیه و نهادهای فرهنگی خارج از کشور هستند».
سومین جلسه ستاد رسیدگی به امور مساجد گیلان، صحبت‌های نماینده ولی فقیه در استان قم در نشست قرارگاه 19 دی، رونمایی از سه اثر علمی در زمینه‌های روش‌شناسی فقهی و گفت‌وگو با یکی از مسئولان بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) از جمله مطالب منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران در روز سوم تیرماه بوده است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر امروز در بین خبرهای خود از ابلاغ سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور خبر داده است. استقرار شبکه نظارت اجتماعی خبرگان حوزوی و دانشگاهی نسبت به فعالیت‌های نظام پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور، طراحی و ارتقای برنامه‌های درسی قرآنی نظام آموزش عالی دانشگاهی و حوزوی، حمایت از تأسیس انجمن علمی مشاغل قرآنی و سایر تشکل‌های مورد نیاز در پژوهش و آموزش عالی قرآنی و طراحی سازوکارهای اثرگذاری آنها در برنامه‌های درسی آموزش عالی رسمی و غیررسمی و سایر بخش‌های مقتضی، حمایت از گروه‌های آموزشی رشته‌های الهیات و ادبیات عرب، علوم انسانی و هنر برای بازنگری، تدوین و اجرای برنامه‌ها و واحدهای درسی چندرشته‌ای و بینارشته ای قرآنی از جمله مصوبات این سند است.
خبر دیگر این خبرگزاری تا زمان انتشار این گزارش به برپایی نخستین هفته قرآنی جمهوری اسلامی ایران در هند اختصاص یافته است. اولین هفته قرآنی جمهوری اسلامی ایران توسط معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت نمایندگی ولی فقیه در هند و در ایالت حیدرآباد این کشور در حال برگزاری است. این رویداد قرآنی تا چهارم تیرماه به میزبانی موزه سالار جنگ ایالت حیدر آباد هند در حال برگزاری است که در آن علاوه بر برپایی سمینار مفسران بزرگ ایران و هند نمایشگاه بزرگ معرفی و دستاوردها و محصولات قرآنی ایران برگزار می‌شود. همچنین برپایی محافل تلاوت قرآن کریم با حضور قاریان ممتاز و بین‌المللی ایران در دهلی حیدرآباد از دیگر برنامه‌های این رویداد قرآنی است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه قرآن و معارف خود چهار خبر منتشر کرده است که از جمله آنها می‌توان به پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت آغاز طرح ملی اوقات فراغت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که در شهر سیل‌زده پلدختر برگزارشد، ‌اشاره کرد. در بخشی از این پیام آمده است: «خوشبختانه ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، در راستای فعالیت‌های فرهنگی خود با محوریت خانه‌های امن الهی بر روی زمین، در چند دوره «طرح ملی اوقات فراغت بچه‌های مسجد» را با موفقیت اجرا کرده است. امسال نیز این طرح در آستانه دهه مبارک کرامت با شعار خدمت کریمانه و در تکریم و تعظیم شعائر الهی و ادای دین به ساحت مقدس اهل‌بیت نور و کرامت(ع) و ایام پر خیر و برکت میلاد حضرت ثامن‌الحجج علی بن موسی الرضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) در کانون‌های فرهنگی هنری سراسر کشور برگزار می‌شود».
ایرنا همچنین از برگزاری نشست «بازتاب اندیشه‌های شریعتی در جهان اسلام» در مرکز راهبردی ورثه الانبیاء قم خبر داده و سه خبر از این نشست منتشر کرده است. «کتاب‌های شریعتی در ترکیه جزء پُرفروش‌هاست»، «شریعتی برای مخاطبِ اهل سنت فرقه‌گرا نیست» و «جوامع اسلام‌گرا در مرحله شکل‌گیری دولت از شریعتی فاصله می‌گیرند» از جمله خبرهای منتشر شده از این نشست است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز در بین خبرهای خود به انتشار جدول حمایت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد از موسسات قرآنی پرداخته است، جدولی که در آن نسبت به حمایت 18 میلیاردی این معاونت از موسسات شفاف‌سازی شده است.
این خبرگزاری همچنین از برگزاری یکصد و پنجاه و ششمین جلسه شرح و تفسیر نهج‌البلاغه «محسن اسماعیلی» در محل مجموعه فرهنگی سرچشمه خبر داده است. اسماعیلی در این جلسه گفته است: «حتی در جایی که گزینش زمامدار و متصدیان امور سیاسی و اجتماعی به آرای عمومی واگذار شده است، کسی حق ندارد طبق انگیزه‌ها و گرایش‌های شخصی رأی دهد».
اعلام نتایج مرحله اول چهاردهمین آزمون حفظ تخصصی قرآن،‌ تشییع پیکر مرحوم «حسین خلج» و حدیثی از امام سجاد(ع) درباره دروغ از دیگر خبرهای منتشر شده در این خبرگزاری است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین از رونمایی از سه کتاب تخصصی در حوزه روش‌شناسی فقه در قم خبر داده است. این سه کتاب شامل «درس خارج و گام‌های اجتهاد»، اثر حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، «درآمدی بر مکتب فقهی قم و نجف» به‌کوشش حسین یزدی و «روش‌شناسی فقهی، نخستین نشریه روشی در علوم حوزوی» با آثاری از اکبر ابوترابی، منصوری مهدوی و سعید حلالیان، است که بعد از ظهر روز یکشنبه 2 تیرماه، با همکاری موسسه اشراق حکمت اسلامی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در قم برگزار شد.
«تحول مذهب هندو در دوره‌های مختلف تاریخی»، «غایة المنی به بازار کتاب می‌آید»، «مسجد مکانی مقدس برای همه تفاوت‌های نسلی و قومی است» و «روحانیت نسخه‌های کاربردی عرفان حقیقی را ارائه کند/ «رسالةالولایة» یک اثر عملی است» از دیگر مطالب منتشر شده در خبرگزاری کتاب در روز سوم تیرماه است.
میزان
خبرگزاری میزان تنها خبر صفحه دین و اندیشه را به خبر تشییع پیکر پیرغلام اهل بیت(ع) اختصاص داده است. مراسم تشییع پیکر حاج حسین خلج پیرغلام اهل بیت(ع) صبح امروز با حضور دوستداران این مداح اهل بیت در حسینیه صاحب‌الزمانی تهران برگزار شد.

انتهای پیام 

نظر شما