شناسهٔ خبر: 33672270 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازخوانی عملیات های دفاع مقدس؛

نصر ۵؛ عملیاتی برای پاسخگویی به شرارت های دشمن

تهران - ایرنا - عملیات نصر ۵ سوم تیر ماه سال ۶۶ به منظور پاسخگویی به شرارت ‌های رژیم بعث عراق در خلیج فارس، بمباران مناطق کردنشین عراق، تصرف و تامین بخشی از ارتفاعاتِ مسلط منطقه در جنوب غربی شهرستان سردشت توسط سپاه در دوران دفاع مقدس اجرا شد.

صاحب‌خبر -

در این عملیات، رزمندگان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ علاوه بر آزادسازی برخی روستاهای ایران، بر ارتفاعات منطقه مسلط شدند و راه نفوذ عناصر ضدانقلاب به داخل مرزهای ایران اسلامی در آن منطقه را مسدود کردند.

قلعه دیزه شهری درکردستان عراق درشرق اربیل و شمال سلیمانیه واقع شده، این شهر هم مرز با شهر سردشت در استان آذربایجان غربی و کردستان ایران که با سردشت از طریق مرز زمینی ۳۵ کیلومتر فاصله دارد.

قلعه دیزه از شمال غرب با شهر رواندوز و دیانا و چومان همسایه است و در شمال شهر کوه های قندیل را بالای سر خود دارد.

بافت جمعیتی قلعه دیزه عراق متشکل ازعشایر و ایل‌های مهمی چون منگور، پژدری، میراودلی و بریاجی وگورکی می باشد. در این شهر مکان دیدنی «جولانان هناروک» باعث شده تا در زمینه گردشگری هم دارای اسم و رسم باشد.

رزمندگان حاضر در این عملیات در توصیف منطقه چنین گفتند: وقتی از روی ارتفاعات دوپازا درمرز ایران و عراق و از سنگرهای کمین «شهدا و حضرت رقیه س» مشرف برشهر قلعه دیزه در سال ۶۶ به این شهر نظامی می نگریستی بااینکه سکنه آن تخلیه شده بود و نیروهای حزب بعث در آن وجود داشتند اما تمام چراغ‌های خیابان های شهر به دستور صدام روشن بود و اگر اشراف اطلاعاتی نداشتی فکر می کردی که در قلعه دیزه زندگی جریان دارد.

سلسله ارتفاعات دوپازا با ارتفاع ۲۷۹۱ متر که از بلندترین ارتفاعات منطقه محسوب می‌شد، در ۱۳ کیلومتری جنوب سردشت و در نوار مرزی واقع است، این ارتفاعات از شمال به دو ارتفاع اسپیدان و بولفت؛ از جنوب به ارتفاعات لک‌لک، شهید زین‌الدین، فرفری و کله قندی؛ از شرق به کوه‌های رستم آلیان و کانی رش و از غرب به دشت و شهر قلعه دیزه عراق محدود می‌شود.

صدام قصد داشت جنگ روحی و روانی میان نیروهای خود و رزمندگان اسلام را با بالا بردن روحیه نیروهای عراقی به نفع خود تمام کند، اما بسیجیان در همین سنگرهای کمین که فقط محل نگهبانی و حراست از مرزهای ایران اسلامی بود و از ساعات ابتدایی شب به این سنگرهای تاریک اما نورانی به خاطر صلوات های خاصه و فراوان خود وارد می شدند و تا پاسی از سحر می ماندند، کاملاً از لحاظ اشراف اطلاعاتی به این واقعیت رسیده بودند که در شهر پر چراغ «قلعه دیزه» جز نفرات حزب بعث و نظامیان تا دندان مسلح عراق، مردمی وجود ندارد و رزمندگان با چشمانی بصیر تمام تحرکات عراق را زیر نظر داشتند.

شهید سرداراحمد کاظمی فرمانده وقت لشکر ۸ نجف اشرف، آغاز عملیات نصر۵ جهت تصرف ارتفاع فرفری در غرب سردشت را اعلام می کند و پس از گذشت ۲ ساعت ارتفاعات کله قندی و فرفری سقوط کرد و رزمندگان مشغول پاکسازی می شوند ولی در یال کله قندی نیروهای عمل کننده با مقاومت و انبوه آتش دشمن مواجه شدند که با تدبیر فرماندهی در روشنی هوا نیروهای عراقی مجبور به ترک منطقه و نیروهای خودی در آنجا مستقر می شوند.

با تصمیم پاسدار عزیز جعفری فرمانده وقت قرارگاه قدس، گردان امام رضا (ع) کار شناسایی و طراحی عملیات را برای تصرف یال ارتباطی بین دو ارتفاع کله قندی و فرفری که پایگاه دشمن درآن مستقر است را در روز دوم عملیات آغاز کردند.

گردان امام رضا (ع) از لشکر ۸ نجف، با ۶ دسته از سه محور اصلی از سمت کله قندی و یک محور فریب از سمت فرفری به سمت هدف حرکت کردند و پس از درگیری شدید، آتش نیروهای خودی کمک کرد تا قبل از روشنایی هوا به اهداف خود دست یابند و پس از آن دستگاههای مهندسی جهاد سازندگی وارد منطقه شدند و اقدامات مهندسی را شروع کردند.

صبح روز بعد دشمن با تمرکزآتش خمپاره روی نیروهای خودی مستقردر، یال ارتباطی و ارتفاع فرفری سعی داشت خود را از یال صخره ای بالا بکشد که با دیدبانی و هدایت آتش خمپاره ها توسط شهید سرداراحمد کاظمی و وارد شدن چند تانک لشکر ۲۷ حضرت محمد رسول الله (ص) و شلیک به سمت دشمن فعالیت های نیروهای مهاجم کاملاً فروکش کرد.

در اجرای موفق این عملیات رزمی ۲۰ کیلومتر از نوار مرزی کشورمان تحت کنترل رزمندگان دلیر سپاه اسلام قرار گرفت.

در این عملیات غرور آفرین نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تاکتیک های ویژه جنگ های کوهستانی استفاده کرد که طی آن یک هزار و ۱۰۰ نفر از نیروی های متجاوز عراقی کشته و یا زخمی شدند.

در جریان عملیات نصر پنج دشت بوجار و تعدادی از روستاهای ایران که زیر دید و تیر مستقیم نیروهای دشمن قرار داشت، آزاد شد و طی آن یک گردان از تیپ پیاده از لشکر ۲۴ ارتش عراق و یک گروهان مکانیزه از همین تیپ منهدم و یک گردان از نیروهای دفاع الوطنی «جاش» نیز به طور کلی تار و مار شدند.

در اجرای موفق این عملیات از سوی رزمندگان نیروی زمینی سپاه ارتفاعات ۲۲۱۵، ۲۲۳۰ و ۲۲۱۶ به همراه دشت بوجار و تعدادی از روستاهای مرزی ایران و عراق آزاد شد و رزمندگان اسلام توانستند علاوه بر کشته و یا زخمی کردن یک هزار و یکصد نفر از نیروهای بعثی ۱۰۰ نفر از نیروهای متجاوز ارتش عراق را نیز به اسارت خود در آورند.

در عملیات نصر پنج تعداد زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین به همراه چند قبضه انواع خمپاره‌انداز و چند قبضه تفنگ ۱۰۶ به غنیمت رزمندگان سپاه اسلام درآمد.

نظر شما