شناسهٔ خبر: 33671795 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

برلیانس c3 کراس؛ خودرویی مختص ایران

صاحب‌خبر -

در ایران ذهنیت خوبی نسبت به محصولات چینی وجود ندارد و در بین مردم جنس چینی معادل با چیزی بی‌کیفیت در نظر گرفته می‌شود. سال‌هاست که محصولات مختلف و اجناس متفاوتی در همه زمینه‌ها، از چین به ایران صادر می‌شود و اکثر بازارها تحت سیطره تولیدات این کشور قرار دارد. تا سال‌های ابتدایی دهه 90 از معدود بازارهای که پای چینی‌ها به آن باز نشده بود، بازار خودرو ایران بود اما از ابتدای این دهه به مرور عرصه تاخت و تاز خودروهای شرکت‌های مختلف چینی شد.

به گزارش «تابناک»، همانند بازارهای دیگر ذهنیت خوبی نسبت به خودروهای چینی وجود نداشت هر چند با توجه به رنج قیمتی این محصولات و ظاهر جذاب‌تر از خودروهای ساخت داخل، مورد استقبال نسبی مشتریان ایرانی قرار گرفت. یکی از این شرکت‌های خودروسازی برلیانس آتو بود که با همکاری پارس‌خودرو محصولات خود را در ایران مونتاژ و به بازار مصرف عرضه کرد. هنگامی که استفاده از محصولات برلیانس در ایران رو به گسترش رفت، ذهنیت ایرانیان نسبت به بی کیفیت بودن خودروهای چینی تا حدی برطرف شد و این کمپانی جای خود را در بازار خودروی ایران باز کرد.

در سال 1394 سری h200  و h300 برلیانس توسط پارس خودرو، مونتاژ  و در هر سری یک خودرو سدان و یک خودرو هاچ‌بک تولید شد اما جای خالی یک کراس‌اوور در این میان خالی بود. کراس‌اوورها در سال‌های اخیر در سراسر جهان مورد استقبال هستند و این خودرو بینابینی که میان اس‌یو‌وی و سدان یا هاچ‌بک قرار دارد، در ایران هم انتخابی هیجان‌‌انگیز به حساب می‌آید.

در سال 96 شرکت پارس خودرو به طور اختصاصی برای کشور ایران دست به طراحی و تولید برلیانس، c3 کراس زد و جدیدترین محصول این برند در ایران شد. c3 هم از لحاظ ظاهری و هم فنی، تفاوت چشم‌گیری با h320  خودروی هاچ‌بک برلیانس ندارد. مهم‌ترین تمایز ظاهری c30 و h320 جلو پنجره بوده که در کراس به صورت مشبک و سیاه رنگ است. هم‌چنین از دیگر ملحقات c3 می‌توان به نصب ریل‌های سقفی، رنگ متمایز سقف با بدنه خودرو، رکاب‌های جانبی و رینگ‌های اسپرت و ...، اشاره کرد.  از سوی دیگ c3 از نظر ارتفاع پنج سانتی‌متر از h320 بلندتر است. در داخل کابین c3 هم تغییری نسبت به h320 به چشم نمی‌خورد اما از آپشن‌های رفاهی بیشتری مثل سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف برقی، مالتی مدیا مجهز به سیستم مسیریابی و ...، برخوردار است.

همچنین برلیانس c3  کراس از لحاظ فنی هم شبیه به h320 است و از همان پیشرانه 5/1 لیتری چهار سیلندر خطی با قدرت 103 اسب بخار و 138 نیوتن‌متر گشتاور در 3800 دور بر دقیقه، بهره می‌گیرد اما در c3 تنها از طریق گیربکس چهارسرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. انجام آزمایش‌های متعدد شرکت پارس خودرو با همراهی شرکت هیوندایی پاورتک با توجه به شرایط جاده‌ای و آب و هوایی ایران، باعث تولید موتور و گیربکس جدید شد. حجم این پیشرانه 1650 سی‌سی است و قدرت تولیدی آن را به 114 اسب بخار و گشتاور را به 150 نیوتن‌متر در 3800 دور در دقیقه افزایش داد.

مهم‌ترین رقبای c3 کراس، دانگ فنگ h30  کراس و رنو ساندرو استپ‌وی هستند اما اگر با این حال، قصد خرید برلیانس c3 کراس را دارید، می‌توانید به سایت دیوار مراجعه کنید.

نظر شما