شناسهٔ خبر: 33670656 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جزییات تازه از پرونده قدیمی قاعده ۲ الف/ برای کدام شرکت مطالبه نامه صادر شد؟

حدود ۳ سال از صدور مطالبه‌نامه برای یکی از شرکتهای کره‌ای تولید لوازم خانگی در خصوص قاعده ۲ الف گمرکی می گذرد و با وجود رای معاونت حقوقی ظاهرا این پرونده تعیین تکلیف خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حدود سه سال قبل مطالبه نامه‌ای از سوی دفتر بازبینی گمرک ایران برای یکی از شرکتهای کره‌ای تولید کننده لوازم خانگی صادر شد، که بر این اساس شرکت مذکور بابت موضوع تخلف از قاعده 2 الف امور گمرکی به پرداخت جریمه ریالی مکلف شد.

قاعده 2 الف در حوزه لوازم خانگی درآن سالها به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شد، اما با اعتراض وزارت صنعت و شرکت مذکور به مطالبه نامه صادره از سوی گمرک، برای بررسی بیشتر، موضوع به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شد.

در واقع از آنجا که میان وزارت صنعت و وزارت اقتصاد، یک بحث اختلافی در موضوعات حقوقی ایجاد شده بود، با دستور مقامات ارشد دولت، معاونت حقوقی ریاست جمهوری مامور رسیدگی به پرونده مذکور شد.

بعد از مدتی معاونت مذکور، نظر وزارت صمت در خصوص عدم تطبیق موضوع قاعده 2 الف با جریمه شرکت کره ای را پذیرفت. این درحالی است که گمرک ایران ظاهرا بر نظر قبلی خود یعنی پیگیری اعتراض از مراجع گمرکی یا همان کمیسیون حل اختلاف گمرکی تاکید دارد.

به هر حال یکی از موضوعات مهم در این پرونده، جریمه  یکی از شرکتهای کره‌ای بود که پیگیری ها نشان می‌دهد، تا کنون مطالبه نامه ای برای شرکت سام الکترونیک صادر نشده است. در آن زمان در برخی رسانه‌ها خبری منتشر شد که هر دو شرکت کره‌ای جریمه شده‌اند اما بررسیها نشان میدهد برای گروه سامسونگ هیچ مطالبه نامه ای صادر نشده است.

گفتنی است، استناد گمرک در سال 95 برای جریمه دیگر شرکت کره‌ای، موضوع قاعده 2 الف و استناد قانونی رسیدگی به پرونده ماده 143 قانون امور گمرکی بوده  است. بر اساس ماده قانونی مذکور، اظهارنامه های سالهای 92 تا 95 شرکت کره‌ای بررسی و مطالبه‌ نامه‌ای برای این واحد تولیدی صادر شد. در واقع جریمه مذکور مربوط به کلیه اسناد وارداتی شرکت گ در بازه 3ساله بوده است.

به گزارش تسنیم، برای تعیین تکلیف نهایی موضوع قرار است یک کمیته 5 نفره از گمرک و وزارت صمت تشکیل تا روند رسیدگی به پرونده تعیین تکلیف شود.

لازم به ذکر است طبق استعلام های صورت گرفته از مراجع قانونی در موضوع قاعده 2 الف تخلفی برای فعالیت گروه سام( نماینده انحصاری تولید سامسونگ در کشور) شناسایی نشده و علیه این مجموعه جریمه ای اعلام نشده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما