شناسهٔ خبر: 33670114 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عقب نشینی آمریکا در مقابل اقتدار نظامی ایران

تهران-ایرنا- پس از گذشت چند روز از ساقط شدن پهپاد آمریکایی بر فراز آب‌های ایران ، رسانه‌های داخلی از موضع عقب نشینی آمریکا در مقابل اقتدار نظامی ایران قلم زدند.

صاحب‌خبر -

طی هفته‌های اخیر تنش میان ایران و آمریکا شدت یافته است. دونالد ترامپ شنبه اول تیر در کاخ سفید به خبرنگاران اعلام کرد، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال خواهد کرد و در عین حال هنوز هم گزینه نظامی علیه این کشور را مد نظر دارد. از سوی دیگر مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه «ما هر وقت که زمانش برسد آماده تعامل هستیم»، تاکید کرد تا آن زمان، کارزار فشار اقتصادی علیه این حکومت شدت خواهد یافت.

از سوی دیگ ر پس از سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کاخ سفید مدعی شد که یک حمله انتقامی به ایران را در لحظات آخر متوقف کرده است. طبق گزارش‌های رسانه‌ای غربی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در ابتدا با این حمله موافقت کرده بود، اما دقایقی قبل از شروع آن، دستور توقف حمله را صادر کرد.

به گزارش گروه نشریات خبری، رسانه‌های دو جریان سیاسی کشور در گزارش های امروز (سوم تیرماه) در واکنش به انهدام یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا بعد از تجاوز به حریم هوایی کشورمان، ابعاد دیگر روابط ایران و آمریکا متاثر از این رویداد را واکاوی کرده اند.

رسانه های اصلاح طلب احتمال تقابل نظامی ایران و آمریکا را ارزیابی کرده و نیز در مطالب خود راهکارهایی برای کاهش تنش ها میان دو کشور ارائه کردند.

در مقابل رسانه های اصولگرا معتقدند که بعد از سرنگونی پهپاد امریکایی لحن رئیس جمهور آمریکا از تهدید ایران به التماس برای مذاکرات تغییر کرده است.

رسانه های داخلی ضمن آنکه ایران را برنده تنش اخیر با آمریکا اعلام کردند، احتمال حمله نظامی میان دو کشور را بسیار بعید دانستند.

رسانه‌های اصلاح طلب

عبارت‌های به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از: تنش در منطقه خلیج فارس به اوج خود رسیده و هر لحظه احتمال به آتش کشیده‌شدن این منطقه وجود دارد؛ باید به یاد داشته باشیم که آمریکا هم اکنون ده ها پایگاه نظامی در کشورهای اطراف ایران در اختیار دارد؛ واشنگتن آماده مذاکره با تهران است اما در خصوص موشک‌ها نیز می‌بایستی مذاکره صورت گیرد؛ در حال حاضر، تهران در واکنش به این رفتار واشنگتن می‌گوید برخی محدودیت‌های وضع‌شده در توافق هسته‌ای را کنار می‌گذارد؛ اهداف نهایی ترامپ در حوزه سیاست خارجی با تیمش همخوانی ندارد؛ ایران تا به اینجای قضیه به آمریکا اعتماد ندارد و گفت‌وگو زیر فشار محاصره اقتصادی را به صلاح خود نمی‌داند.

احتمال تقابل نظامی ایران و آمریکا

روزنامه آرمان نوشت: تنش در منطقه خلیج فارس به اوج خود رسیده و هر لحظه احتمال به آتش کشیده‌شدن این منطقه وجود دارد. جنگی که به احتمال زیاد آغاز کننده‌اش آمریکا خواهد بود اما به اندازه‌ای گسترش پیدا می‌کند که نمی‌توان پایانی برای آن متصور بود. ایران مدت‌هاست چنین جنگی را شبیه سازی کرده و تمامی پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه را در تیررس موشک‌های خود قرار داده است. در نتیجه با اولین شلیک باید منتظر آسمانی پر از گلوله باشیم. ماهاتیر محمد نخست‌وزیر شهیر مالزی در اظهاراتی هشداردهنده عنوان کرده در صورتی که آمریکا به ایران حمله کند جنگ جهانی سوم آغاز خواهد شد. هشداری که بسیاری از رهبران سیاسی جهان با آن هم‌عقیده هستند.

در ادامه این مطلب می خوانیم: فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) سردار سرلشکر غلامعلی رشید گفت: دولت آمریکا باید با اجتناب از رفتار اشتباه در منطقه، نسبت به حفظ جان نیروهای آمریکایی و به خطر افتادن آنها مسئولانه رفتار کند. سردار سرلشکر غلامعلی رشید اظهارکرد: جمهوری اسلامی ایران در حال یک رویارویی راهبردی برای حفظ ثبات و موجودیت، همچنین موقعیت قدرت منطقه‌ای در برابر ائتلاف آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها قرار دارد. وی با تاکید بر اینکه در صورت وقوع درگیری در منطقه، دامنه و زمان آن از سوی هیچ کشوری قابل مدیریت نخواهد بود، تصریح کرد: ما به دنبال جنگ نبوده و نیستیم، ولی با قدرت از منافع ملت شریف ایران در برابر هر نوع تهدید و تجاوزی دفاع خواهیم کرد.

تارنمای نامه نیوز در مطلبی با تیتر «آیا جنگ بین ایران و آمریکا اجتناب ناپذیر خواهد بود؟» می نویسد: مقاما ت آمریکایی عمداً اطلاعاتی در مورد یک جلسه سری در ارتباط با ایران در سازمان سیا را فاش کردند. ظاهراً هدف آنها از افشای اطلاعات مرتبط با برنامه های نظامی خود ترساندن ایران بوده است، اما تاکنون موفق نبوده اند. باید به یاد داشته باشیم که آمریکا هم اکنون ده ها پایگاه نظامی در کشورهای اطراف ایران در اختیار دارد.

شدت یافتن تنش ها میان ایران و آمریکا

آرمان در گفت و گو با حشمت‌ا… فلاحت‌پیشه رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی می نویسد: «تنش بین ایران و آمریکا از نقطه اوج عبور کرده و در شرایط کنونی ما در نقطه اوج به‌سر نمی‌بریم. پس از سقوط پهپاد این نقطه اوج خیلی زود فروکش کرد. این اتفاق در درون کاخ سفید نیز وجود داشت و مشاهده کردیم فضای کاخ سفید از حالت جنگی خارج شده و بیشتر به سمت دیپلماسی حرکت می‌کند. نکته بااهمیت در این زمینه این است که مقدماتی که در تنش بین ایران و آمریکا شکل گرفت اگر در مقابل هر کشور دیگری در جهان شکل می‌گرفت نتیجه‌ای به‌جز جنگ نداشت.»

«آرمان» گفت‌وگوی با احمد بخشایش اردستانی کارشناس روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه ترتیب داده که در بخشی از آن می خوانیم: ایران پهپاد متجاوز آمریکایی را منهدم و هیچ عکس العملی نیز دریافت نکرد. بنابراین اینگونه مطرح می‌دارد که واشنگتن آماده مذاکره با تهران است اما در خصوص موشک ها نیز می‌بایستی مذاکره صورت گیرد. اما با طرح چنین پیش شرطی ایران احتمالاً مطرح می‌دارد که در رابطه با موشک‌ها مذاکره نمی‌کند. به نظر می‌رسد اگر آمریکا واقعاً به دنبال مذاکره با ایران است بهترین راه برای آنها این است که حداقل شش ماه معافیت تحریمی به ایران داده و وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز سویفت را آزاد کند، پس از آن مساله مذاکره در قالب برجام را می‌تواند مطرح دارد. اما ایران به هیچ عنوان بر روی مساله توانمندی دفاع موشکی به هیچ عنوان مذاکره نخواهد کرد. در این صورت احتمالی اگر ایران مذاکره کند مشکل ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۰ حل خواهد شد. در غیر اینصورت افرادی که از حزب دموکرات هستند که از دونالد ترامپ پیشی گرفته‌اند این است که مدام ترامپ اصرار و التماس می‌کند. همچنین برایان هوک نیز مطرح می‌دارد که دیپلماسی را با دیپلماسی پاسخ دهید. یعنی به زبان بی‌زبانی اصطلاحاً تمنای مذاکره را مطرح می‌دارد. چون مذاکره نیاز ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۰ است.

راهکار کاهش تنش ها

اعتماد در یادداشتی به قلم عباس عبدی نوشت: مشکل اصلی ترامپ مساله هسته‌ای ایران نیست. در حقیقت او با کلیت توافقات چند جانبه مشکل دارد. شاید اگر برجام نبود و قرار بود که با خودش هم به توافق برسیم همین برجام نتیجه توافق احتمالی بود. سیاست ترامپ در ضدیت با برجام معقول نیست، مگر اینکه آن را در چارچوب حذف قدرت‌های دیگر از جمله اروپایی‌ها از این توافق در نظر بگیریم. چرا این سیاست معقول نیست؟ چون خروج ایران از برجام و مخالفت ادعایی ترامپ با جنگ می‌تواند به خطری که از آن بیم دارند یعنی هسته‌ای شدن منجر شود. چون برجام با ادعای عدم دسترسی ایران به بمب هسته‌ای برقرار شده و فقدان آن طبعاً تحقق این هدف را از دسترس خارج می‌کند. برای عبور از این وضعیت یک راه وجود دارد. ابتدا پذیرش چارچوب کلی برجام. قالب کلی برجام در واقع طرحی بود که به تایید امریکایی‌ها رسید و طرحی اروپایی محسوب نمی‌شود. اگر کلیت این چارچوب پذیرفته شود، می‌توان درباره برخی از اعداد و ارقام آن توافق‌های جدید داشت به نحوی که امتیازی برای طرف امریکایی محسوب شود و در مقابل نیز امتیازی برای ایران تعلق گیرد.

سرنگونی پهپاد امریکایی

روزنامه اعتماد در گزارشی واکنش رسانه های آمریکایی را بازتاب داد و نوشت: تحلیل‌های بسیار جدی بعد از سرنگونی پهپاد امریکایی در رسانه‌های امریکایی از این اتفاق منتشر شد. در ۲۴ ساعت اول که هنوز واکنش ترامپ مشخص نبود و اکثریت کارشناسان احتمال برنامه‌ریزی یک حمله توسط امریکا را می‌دادند، نوشته‌ها درباره جنگ ایران و امریکا بود و اینکه چطور جنگ‌طلبان در امریکا و البته منطقه، به دنبال این واکنش هستند. اما بعد از اینکه ترامپ اعلام کرد دستور حمله را متوقف کرده و در ۴۸ ساعت بعدی که توییت‌های ترامپ شگفت‌آور شد و به تشکر از ایرانی‌ها رسید، تحلیل‌های رسانه‌ها هم دوباره به همان سبک و سیاق موضوعات قبلی درباره ترامپ و مواضعش نسبت به کشورهای دیگر برگشت و حتی پای جنگ‌طلبانی چون عربستان، رژیم اشغالگر قدس و… به رسانه‌ها باز شد. «نیویورکر»، «نیویورک‌تایمز» و «واشنگتن‌پست» به عنوان دو رسانه معتبر و بزرگ امریکایی مطالب بسیار زیادی درباره این موضوع منتشر کردند. «نیویورکر» می‌گوید: رفتار ترامپ ریاکارانه است چون قول داده بود سربازان امریکایی را بعد از ۱۸ سال به خانه برمی‌گرداند، اما با خروج از برجام حالا در بحرانی تازه قرار گرفته و ادامه می‌دهد: «ترامپ یک سال پیش در اقدامی یکجانبه و غیرمسوولانه از این توافق بیرون آمد و بار دیگر تحریم‌هایی که به موجب این توافق علیه ایران رفع شده بود را از سر گرفت. در حال حاضر، تهران در واکنش به این رفتار واشنگتن می‌گوید برخی محدودیت‌های وضع‌شده در توافق هسته‌ای را کنار می‌گذارد و غنی‌سازی اورانیوم با غنای بالا را از سر می‌گیرد. هر چند این تهدید ممکن است سیاست رفتن به لبه پرتگاه قلمداد شود اما به صورت نظری می‌تواند منجر به دستیابی ایران به بمب هسته‌ای شود.

به گزارش ایسنا، غلام‌محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد در مجلس در نطق میان‌دستور امروز (دوشنبه) مجلس ساقط شدن پهپاد فوق‌پیشرفته آمریکا بر فراز آبهای سرزمینی ایران توسط هوافضای سپاه در خلیج‌فارس را نشان دهنده پیشرفتهای علمی صنایع نظامی و موجب امید و موفقیت بزرگ داخلی و یاس و ناامیدی دشمنان جمهوری اسلامی ایران دانست.

روزنامه همدلی درباره سرنگونی پهپاد امریکایی می نویسد: ما می‌بایست همان‌قدر که پهپادهای نظامی را دیدیم و کم‌وبیش برای آن چاره‌ای اندیشیدیم، هزاران پهپاد سیاسی و اقتصادی آمریکا و اروپا و روسیه و چین را هم می‌دیدیم که روز و شب در آسمان کشور ما پرواز می‌کنند و بر سر اقتصاد ویران ما بمب‌های چند تُنی می‌ریزند. تا امروز حتی یک موشک ابتدایی برای سرنگونی هیچیک از این پهپادها نساخته‌ایم. تولید این گونه پهپادها در کارخانه‌ای ممکن است که چرخ‌های آن بر محور منافع میهنی می‌گردد. متاسفانه موشک‌های نظامی یا ایدئولوژیک از عهده پهپادهای سیاسی و اقتصادی برنمی‌آیند.

به گزارش ایلنا، الکس وارد مدیر مرکز شورای امنیت بین الملل آتلانتیک با اشاره به اینکه سرنگونی پهپاد آمریکایی به جهان ثابت کرد که ایران قدرتمند است و از درگیری نظامی ترسی ندارد، گفت: عامل تنش‌های اخیر را ترامپ و دولت آمریکا می‌دانم آمریکا با خروج از برجام و اعمال تحریم‌ها و بعد از آن حضور نظامی در خلیج فارس آتش جنگ را برافروخته است و هر اقدامی از سوی ایران در واقع واکنشی به این اقدامات بوده است.

بن بست سیاست های آمریکا

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری العهد، شیخ نبیل قاووق، عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان در یک سخنرانی گفت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می‌تواند رؤسای کشورهای بزرگ و امرا و حکام کشورهای عربی را ذلیل کند اما زمانی که پیامش به آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران رسید خودش ذلیل شد؛ این مساله باعث عزت و قدرت امت اسلامی است درحالی که مواضع بن سلمان مایه ذلت و ننگ امت است.

اختلافات میان رئیس‌جمهور آمریکا و تیم سیاست خارجی اش

«ترامپ علیه بولتون» تیتر نخست روزنامه شرق است که در بخشی از آن می خوانیم: فرضیه‌ای که چندی است درباره اختلاف بین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده و اعضای تیم سیاست خارجی‌اش مطرح می‌شود، یک شاهد دیگر هم پیدا کرد. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد دونالد ترامپ یک‌بار دیگر در گفت‌وگو با دوستی نزدیک، درباره مشاوران ارشدش به گلایه پرداخته است، این‌بار اما با ادبیاتی بسیار تندتر. طبق این گزارش، او پس از ماجرای ساقط‌شدن پهپاد آمریکایی توسط ایران و تصمیمش برای لغو حمله به ایران در واکنش به این اتفاق، از جنگ‌طلبی نزدیکانش به تندی گله کرده است: «اینها می‌خواهند ما را به سوی جنگ هل بدهند. این خیلی مشمئزکننده است». ترامپ اینها را درباره حلقه اصلی مشاورانش گفته است: «ما دیگر بیش از این جنگ لازم نداریم». اشاره ترامپ احتمالاً به جنگ‌های آمریکا در عراق، افغانستان و دیگر نقاطی است که بعد از گذشت چند دهه ایالات متحده هنوز از آنها فارغ نشده است. این صحبت‌ها فقط بخشی از شواهدی است که نشان می‌دهد اهداف نهایی ترامپ در حوزه سیاست خارجی با تیمش همخوانی ندارد.

سایه تهدید آمریکا بر روابط ایران

شرق در گزارشی نوشت: همراهی نسبی اروپا با آمریکا به دلیل نگرانی اروپا از خراب‌کاری آمریکا در بازارهای بین‌المللی و صادرات اروپا به آمریکاست. اینکه هایکوماس، وزیر خارجه آلمان، مانند شینزو آبه به عنوان میانجی به ایران آمد، به این دلیل بود که تصور می‌کرد نمایندگی کشوری مانند آلمان را دارد که مورد علاقه ایران و ایرانیان است و یک سیاست‌مدار ضدصهیونیستی هم به شمار می‌رود. اما دلیل اینکه چرا آمدن شینزو آبه و هایکوماس نتوانست موجبات گفت‌وگوی جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا را به سرانجام برساند، رفتار پرخاشگرانه و چندرویی آمریکاست که مورد پذیرش ایران نیست. ایران تا به اینجای قضیه به آمریکا اعتماد ندارد و گفت‌وگو زیر فشار محاصره اقتصادی را به صلاح خود نمی‌داند، هرچند آمریکایی‌ها هنوز معتقدند با فشار اقتصادی خود ایران را وادار به تسلیم خواهند کرد.

تارنمای فرارو نوشت: چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و کشورهای اروپایی از رویکرد دولت ترامپ در برابر ایران ناراضی هستند. اما همگی در یک مسئله مشترک هستند و آن نگرانی از به هم خوردن امنیت مسیرهای انتقال نفت در تنگه هرمز است. آمریکا می‌خواهد از همین نگرانی مشترک، مبنایی برای تاسیس یک ائتلاف بین المللی علیه ایران بسازد.

نقش مایک پمپئو در اعمال فشارها بر ایران

فرارو در یادداشتی نوشت: در جریان حمله، بار دیگر نقش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، برجسته شد. در روزهای قبل از حمله نظامی ادعایی، او تحولات را هدایت کرد. پس از حمله به دو نفتکش در دریای عمان، پمپئو هشدار داد که ترامپ آماده استفاده از گزینه نظامی است. وزیر خارجه، سپس برای هماهنگ‌سازی اقدامات آمریکا در برابر ایران، به فلوریدا سفر کرد و با مقامات نطامی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا دیدار کرد. برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، و فرانک مک کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در جلسه فلوریدا حضور داشتند. پس از بازگشت به واشنگتن، او به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گزارش اطلاعاتی داد. دو روز بعد، یعنی روز پنج‌شنبه به وقت آمریکا، پمپئو در کاخ سفید، ترامپ را به حمله به ایران ترغیب کرد.

رسانه‌های اصولگرا

در ادامه به برخی از عبارت‌های به کار رفته در گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا اشاره می‌شود: سرنگونی این پهپاد معادلات روانی دشمنان را بر هم ریخت؛ لحن رئیس جمهور آمریکا از تهدید ایران به التماس برای مذاکرات تغییر کرده است؛ آمریکا با تشکر از ایران به خاطر هدف قرار ندادن هواپیمای سرنشین‌دار این کشور، تلویحاً از مواضع تهاجمی خود در این باره عقب‌نشینی کرده است؛ آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که با جنگ سخت نظامی نمی‌توانند به اهداف بلندمدت خود در قبال ایران دست پیدا کنند؛ دیگر هیچ پرنده متجاوزی توان ورود به آسمان ایران را ندارد.

اختلافات درون کاخ سفید بر سر ایران

روزنامه جوان در تیتر نخست خود «رهاسازی بولتون و پمپئو پس از ۳ روز» نوشت: در حالی که طی این سه روز، ترامپ یک‌تنه از طریق توئیت و مصاحبه مطبوعاتی و رسانه‌ای، در مورد سقوط پهپاد امریکایی موضع‌گیری می‌کرد، هیچ اظهارنظری در این باره از جان بولتون و مایک پمپئو در رسانه‌ها ثبت نشده است. روند معمول این است که وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی امریکا در شرایط حساسی مانند سرنگونی یک دارایی جاسوسی امریکا، نقشی کلیدی در دیپلماسی برعهده می‌گیرند، ولی دست‌کم تا عصر شنبه، پمپئو و بولتون هیچ موضعی درباره حمله ایران به پهپاد آرکیو ۴ سی ابراز نکرده‌اند. این وضعیت البته از شامگاه روز شنبه شاهد تغییر نسبی بود، زمانی که جان بولتون راهی سرزمین‌های اشغالی شد و بعد از سه روز سکوتی که احتمالاً دونالد ترامپ به او تحمیل کرده بود و بعد از ملاقات با نتانیاهو به ایران هشدار داد که «دوراندیشی و احتیاط» امریکا را با ضعف این کشور اشتباه نگیرد. بولتون همچنین در بیت‌المقدس گفته که «هیچ‌کس به آن‌ها (ایرانی‌ها) مجوز شکار در خاورمیانه نداده است». مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا نیز در اولین موضع‌گیری بعد از سرنگونی پهپاد امریکایی، به آنچه که او «نقشه‌های دستی ظریف» خوانده اشاره کرده و گفته «اینکه وزیرخارجه ظریف با یک نقشه دستی بخواهد این واقعیت را رد کند، اعتباری ندارد. این دومین باری است که طی چند هفته اخیر ایران هواپیماهای بدون سرنشین ما را هدف قرار می‌دهد.» در حالی که محمدجواد ظریف، اولین بار روز پنج شنبه در توئیتی، ادعای واشنگتن درباره هدف قرار گرفتن پهپاد آرکیو ۴ سی بر فراز آب‌های بین‌المللی را زیر سؤال برد و روز جمعه در این باره نقشه منتشر کرد، واکنش پمپئو به آنچه که «نقشه‌های دستی ظریف» خوانده، با حدود یک تا دو روز تأخیر انجام شده است، موضوعی که فرضیه سکوت اجباری ترامپ به پمپئو و بولتون را تقویت کرده است.

حمایت قاطع مجلس از اقدام سپاه در سرنگونی پهپاد آمریکایی

به گزارش سیاست روز، ۲۵۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای ضمن حمایت کامل از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل ساقط کردن پهپاد آمریکایی تاکید کردند: سرنگونی این پهپاد معادلات روانی دشمنان را بر هم ریخت.
در این بیانیه که توسط احمد امیرآبادی عضو هیات رییسه مجلس در جلسه علنی -یکشنبه-مجلس شورای اسلامی قرائت شد، آمده است: سوم خرداد مفهومی مقدس و غرور آفرین در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران است، در طول جنگ تحمیلی فتح خرمشهر در این روز، دشمن بعثی و حامیان آن را در سرآشیبی سقوط قرار داده و اکنون موشک سوم خرداد دشمن استکباری را در سرآشیبی شکست قرار داده است، سرنگونی پهپاد آمریکایی که پیشرفته‌ترین جنگ افزار آن قدرت به شمار می‌رود معادلات جنگ روانی را به هم ریخت و دیگر هیچ پرنده متجاوزی توان ورود به آسمان ایران را ندارد، حتی تحلیلگران ارشد نظامی دنیا در مقابل این عز بزرگ سر فرود آورده‌اند.

تغییر لحن آمریکا در برابر ایران

سیاست روز نوشت: ترامپ غیر از افزایش فشار بر ایران از طریق اعمال تحریم ها کاملاً دست بسته است و به همین علت است که لحن رئیس جمهور آمریکا از تهدید ایران به التماس برای مذاکرات تغییر کرده است. این موضوع نشان دهنده شرایط نابسامان روانی وی است.چکش اجرای موفقیت‌آمیز بخش اقتصادی معامله قرن و سندان آغاز موفق تبلیغات ستاد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث شده دونالد ترامپ در یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین درگیری‌های سیاسی فراروی خود و دولت آمریکا کاملاً دست‌بسته باقی بماند.

روزنامه کیهان در یادداشت روزخود می نویسد: پاسداران امنیت کشور، بامداد پنج شنبه با سامانه پیشرفته «سوم خرداد»، پهپاد رادارگریز گلوبال هاوک را ساقط کردند؛ و البته اگر سالم شکار می‌کردند و به کلکسیون پهپادهای غنیمتی می‌افزودند، بهتر بود. در دوره اصلاحات با آن انفعالی که دولت و مجلس نشان می‌دادند و پس از ماجرای اشغال افغانستان و عراق، گزارش آمد آمریکایی‌ها می‌خواهند حمله کنند. در مقابل، فرمان داده شده به فرماندهان نظامی این بود؛ اگر ناوهایشان اقدام نظامی کردند، بلافاصله آنها را می‌زنید. البته اگر غنیمت بگیرید، بهتر است.واشنگتن پس از سرنگونی پهپاد، خواستار نشست شورای امنیت شد. آمریکا از ایران شکایت می‌کرد. این را مقایسه کنید با برجام که حتی نمی‌شود شکایت نقض آن را به شورای امنیت برد. آمریکایی‌ها تا چندی قبل، تهدید به حمله نظامی می‌کردند. ترامپ وقتی شنید ایران پهپاد پیشرفته را ساقط کرده، ابتدا تهدید کرد و بعد گفت احتمالاً اشتباه شده. از جلسه با سران کنگره هم آبی گرم نشد. سپس ادعا کردند نگران کشته شدن ۱۵۰ نفر در صورت تلافی بوده‌اند اما نهایتاً ترامپ از ایران تشکر هم کرد که هواپیمای جاسوسی را با ۳۰ سرنشین ساقط نکرده است. گاهی تهدید را هم چاشنی حرف می‌کنند اما می‌دانند ایران و متحدانش ده‌ها هدف راهبردی حریف را هدف‌گذاری کرده‌اند و همان ساعات اول درگیری، بالغ بر ۲۰ هزار نظامی آمریکا تلف می‌شوند.

روزنامه وطن امروز ذیل تیتر نخست خود «ایران محاسبات آمریکا را دگرگون کرده است» نوشت:: ۴ روز پس از اقدام قاطع هوافضای سپاه در ساقط کردن پهپاد جاسوسی آمریکایی در حریم هوایی ایران و در شرایطی که رئیس‌جمهور آمریکا با تشکر از ایران به خاطر هدف قرار ندادن هواپیمای سرنشین‌دار این کشور، تلویحاً از مواضع تهاجمی خود در این باره عقب‌نشینی کرده است.

وطن امروز در ادامه با استناد به روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نوشت: این روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه توانمندی‌های ایران، محاسبات آمریکا درباره خطرات موجود را تغییر داده است، نوشت ترامپ گزینه‌های چندان زیادی در قبال ایران ندارد. نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا در حریم هوایی ایران نوشت: تصمیم لحظه آخری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای صرفنظر کردن از اقدام نظامی علیه ایران نمایانگر آن است که آمریکا در قبال ایران، فاقد گزینه‌های جذاب است.

زورآزمایی ایران و آمریکا در جنگ نرم

تارنمای مشرق در گزارشی نوشت: آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که با جنگ سخت نظامی نمی‌توانند به اهداف بلندمدت خود در قبال ایران دست پیدا کنند. بنابراین تمام توان خود را روی جنگ نرم سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بسیاری از اندیشکده‌های آمریکایی نیز در همین راستا برای پی بردن به شناسایی نقاط قوت و ضعف ایران در حوزه جنگ نرم تلاش کرده و بر اساس نتایج بررسی‌های خود به واشینگتن جبهه‌هایی را در جنگ نرم معرفی نموده‌اند که معتقدند نبرد در آن‌ها به سود آمریکا تمام خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما