شناسهٔ خبر: 33669458 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

الگو گرفتن صرب‌ها از هنرمندان ایرانی

کنفرانس هنری کنتر پوینت در بلگراد برگزار شد و به واسطه آن تفاهم‌نام‌های هنری میان کشورهای مختلف امضا شد که از آن جمله انتقال تجربیات و آثار ادبی و سینمایی ایرانیان در حوزه دفاع مقدس به هنرمندان صربستانی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کنفرانس هنری کنتر پوینت با عنوان (نقش هنر در زمان بحران و جنگ) با دعوت از پنج رمان‌نویس از نقاط مختلف جهان شامل حبیب احمدزاده از ایران در بلگراد به کار خود پایان داد.

این کنفرانس یک روزه به میزبانی ولادان ووکساولیویچ (وزیر فرهنگ این کشور) و با دعوت از هنرمندان و نویسندگانی همچون جانگ چیچینگ از چین، محرم بازدول از صربستان، اسلوبودان دسپت از سوییس و گرمان سادولایو از روسیه در سالن موزه سینمای بلگراد تشکیل شد.

امیر کاستوریتسا در طی سخنانی به طرح این سوال و موضوع پرداخت که چرا هنرمندان در جهان مرجعیت خود را از دست داده‌اند که حبیب احمدزاده یکی از دلایل عمده آن را فاصله بین نقش ویترینی و مجازی هنرمندان امروز به خصوص هنرمندان سینما با کارکرد این آرمان‌ها در زندگی واقعی و روزمره‌شان دانست.

در موضوع چرایی جنگ‌ها، شرکت‌کنندگان به ارائه نظرات خود پرداختند و احمدزاده دلیل اصلی آن را تعریف دروغین تبلیغات غربی مسلط بر جهان از صلح واقعی و پایدار دانست و گفت: «به دلیل نپرداختن به بی‌عدالتی به عنوان علت اصلی شروع هر جنگ و عناوین پرطمطراق صلح دانست که هر قرار داد صلح ادعایی آنان به واقع تنها و تنها آتش بس موقتی است بین جنگ قبلی و جنگ بدتر بعدی و نه صلحی پایدار و عدالت محور. درست به مانند ده‌ها قرار داد صلح دروغین بین فلسطینیان و دولت اسراییل که به دلیل عدم رفع علت اصلی نزاع، هیچ کارکرد و دستاوردی به مفهوم صلح واقعی تاکنون نداشته‌اند.»

در ادامه این نویسنده به این موضوع اشاره کرد: «ما ایرانیان شاید تنها ملتی در جهان باشیم که این تعریف دروغین را قبول نداشته و به همین دلیل نامه شخص ترامپ را رهبری کشورمان با شجاعت نمی‌پذیرند تا در واقع این تعریف دروغین را صحه نگذارند و باید گفت که به واقع شوخی تمسخرآمیزتر از این در جهان وجود ندارد که ترامپ با داشتن سه هزار بمب اتم، نامه‌ای به دست نخست وزیر تنها کشور مورد تهاجم اتمی توسط خودش بدهد، تا به کشور ما که اصل داشتن بمب اتم را حرام و ممنوع می‌داند برساند که شما حق داشتن بمب اتم ندارید.»

امیر کاستوریتسا هم در طی صحبت‌های خود کشور یوگسلاوی سابق را به علت فروش تجهیزات جنگی به صدام در جنگ با ایران مورد نکوهش قرار داد و ترامپ را هم مبدع جنگ‌های جدید اقتصادی بدون شلیک گلوله دانست.

در ادامه هر کدام از حاضران به ارائه نظرات برای استفاده از هنر در رفع الام و دردهای ملل پس از جنگ پرداختند، احمدزاده هم با ذکرخاطراتی از تجارب منحصر به فرد شهید سعید سیاح طاهری در این امور (همانند برگزاری جشن کشتی دوستی بین بچه های ایرانی و عراقی روی رودخانه اروند، مسابقات کتابخوانی دفاع مقدس بین زندانیان و جشنواره‌های دانش‌آموزی فیلم دفاع مقدس در مناطق بحران زده پس از سیل و زلزله ... با حضور هنرمندان تراز اول کشور همچون پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا، رضا کیانیان ...)

همچنین به وزیر فرهنگ صربستان پیشنهاد شد که براساس این تجارب، سال آینده کشتی دوستی بین کودکان چهار کشور صربستان، بوسنی، کرواسی و کوزوو روی رودخانه دانوب برگزار شود تا ایده‌های کنفرانس کنتر پوینت در عمل رنگ واقع به خود بگیرد.

پس از اتمام جلسه و امضای بیانیه پایانی با توجه به پیشنهادات و تجارب عملی استفاده از هنر پس از جنگ در ایران به دستور وزیر فرهنگ صربستان، کارگروه ویژه‌ای در وزارت فرهنگ صربستان تشکیل شد تا موضوع جشن کشتی دوستی در بین کشورهای بازمانده از یوگسلاوی سابق و همچنین مسابقات کتابخوانی در زندان‌های این کشور اجرایی شود. 

از دیگر موضوعات پیرامونی کنفرانس بازدید از مرکز زبان‌های این شهر بود که ادبیات فارسی با بیش از ۳۵۰ دانشجو تدریس در این مراکز تدریس می‌شد و پس از زبان انگلیسی بالاترین خواهان را در زبان‌های خارجی به خود اختصاص داده بود. بدین سبب با مساعدت طرف ایرانی تعدادی کتاب با موضوع دفاع مقدس و مستندهایی همچون «۲۳ و آن یک نفر»، «بهترین مجسمه دنیا»، «فیلمی ناتمام برای دخترم سمیه» و «خاطراتی برای تمام فصول» و فیلم سینمایی «اتوبوس شب» ... بازیرنویس‌های متفاوت در بین آنان توزیع شد تا به جز پخش معمول فیلم‌ها در سرکلاس، دانشجویان به عنوان نمره کمکی پایان ترم این فیلم‌ها را با خانواده و دوستان در بیرون از کلاس‌ها و دانشکده دیده و نظراتشان را هم به صورت تصویری ضبط و به دانشکده ارائه دهند تا کمکی باشد به شناخت بیشتر مردم صربستان از آداب، رسوم و تاریخ مقاومت مردم ایران در زمان جنگ.

همچنین ترجمه صربی رمان حبیب احمدزاده با نام «شطرنج با ماشین قیامت» سال پیش در این کشور چاپ و منتشر شده است.

۵۷۲۴۳

نظر شما