شناسهٔ خبر: 33668583 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عطوان: ایران در انتظار اشتباه بعدی آمریکاست/ ایالات متحده دور نخست جنگ علیه ایران را باخت

عطوان با بیان اینکه ایران، پهپاد پیشرفته آمریکایی را نه با موشک روسی یا چینی بلکه با موشک بومی ساقط کرد، نوشت: ایران به لطف توانمندی نظامی و سیاسی خود بهترین روزهایش را سپری می‌کند و کل یا بیشتر مردم ایران پشت رهبران خود ایستاده‌اند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور عرب در بخش سخن سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم با عنوان «باخت آمریکا در اولین مرحله جنگ با یک فروند موشک بومی ایران رقم خورد...» تاکید کرد، ایران کاری کرد که دیگر متحدان عربی و اسرائیلی آمریکا به این ابرقدرت اعتمادی نداشته باشند.

در مقدمه این یادداشت آمده است: خوب گوش کنید... آمریکا دور نخست جنگ علیه ایران و جبهه آن را باخت و با شکست روانی از معرکه پا بیرون گذاشت. آمریکا قدرت بزرگی است که دیگر از دید متحدان اسرائیلی و عرب‌های حوزه خلیج (فارس) دیگر قابل اعتماد نیست. ترامپ در اولین رویارویی واقعی، پرچم سفید را بالا گرفت؛ زیرا هواپیمای جاسوسی غول پیکر آن که تاج صنایع جاسوسی آمریکا محسوب می‌شود، با یک فروند موشک ساخت ایران و نه ساخت روسیه، چین یا آمریکا سرنگون شد؛ علاوه بر اینکه آمریکا از هر گونه اقدام برای حمله تلافی جویانه هراس دارد.

رای الیوم نوشت: ظهور ترامپ به عنوان یک رئیس جمهور دروغگو، بزدل و مردد در چشم دوستانش قبل از دشمنانش بزرگ‌ترین ضرر برای آمریکاست که قدرتی بزرگ محسوب می‌شود آن هم قبل از اینکه جنگ واقعی بزرگ یا کوچکی آغاز شود همه آنچه که ترامپ درباره تصمیمش برای توقف حمله تلافی جویانه به سه هدف ایرانی در ده دقیقه مانده به شروع عملیات ادعا می‌کند نمایشی است که حتی یک کودک ده ساله را هم متقاعد نمی‌کند.

این روزنامه افزود: پرده آخر از سناریوی دروغگویی‌های آمریکا به آشکارترین شکل خود نمایان شد. وقتی که نهاد نظامی آمریکا تاکید کرد هواپیمای جاسوسی هدف گرفته شده در حریم بین‌المللی پرواز می‌کرد و حریم آب‌های سرزمینی ایران را نقض نکرده است؛ اما ایرانی‌ها تصاویر بخشی از بقایای این پرنده شکار شده را که از سواحلشان بیرون کشیدند به نمایش گذاشتند تا سیلی محکمی به اعتبار آمریکایی‌ها باشد و بگوید شما دروغگویید و این هم سند آن است.

به عقیده عطوان، آمریکایی که میلیون‌ها نفر را در عراق، افغانستان و قبل از آن در سوریه، لیبی و ویتنام از گرسنگی یا با بمباران به کشتن داده است، کی جان انسان‌ها چه نظامی‌ها و چه غیرنظامی‌ها برایش اهمیت داشته است تا رئیس جمهور آن یک حمله نظامی تلافی جویانه را علیه ایران متوقف کند به این بهانه که خواسته است از کشته شدن جان ۱۵۰ ایرانی در پایگاه‌های نظامی اجتناب کند اگر به واقع جان ایرانی‌ها برایش اهمیت دارد پس چرا آن‌ها را تحریم می‌کند؟

عطوان نوشت: با واقعیتی روشن مثل خورشید حرفمان را آغاز می‌کنیم. اینکه ایران با بیرون کشیدن بقایای این پرنده که چهارده متر طول و چهار متر ارتفاع داشت بر یک ثروت جاسوسی الکترونیک مستولی شده است. پهپاد تریتون MQ-۴C توانایی عملیات ۲۴ ساعته (در هر بار بلند شدن) و پرواز در ارتفاعی بالاتر از ۱۶ کیلومتر با برد عملیاتی بیش از ۱۵ هزار کیلومتر را دارد. تولید هر فروند از این پهپاد‌ها برای کمپانی نورثروپ گرومن حدود ۱۸۰ میلیون دلار هزینه به‌دنبال دارد. این پهپاد آمریکایی مجهز به حسگر‌های ۳۶۰ درجه، سیستم‌های ضد یخ‌زدگی (به دلیل پرواز در ارتفاع بالا) و محافظت در برابر صاعقه است. نیروی دریایی آمریکا اولین نیروی مسلحی بود که عملیاتی کردن این هواپیمای بدون سرنشین را آغاز کرد.

رای الیوم نوشت: در آینده بسیار نزدیک شاهد این تکنولوژی در صنایع نظامی ایران برای پهپاد‌هایی خواهیم بود که در توانمندی با نمونه‌های آمریکایی خود رقابت می‌کند. بعید نیست که تهران این گنج را در اختیار متحدان خود در روسیه، چین و ... هم قرار بدهد. مثل وقتی که ایران یک پهپاد دیگر آمریکایی را در مرزهایش با افغانستان شکار کرد و همه فشار‌های آمریکا برای بازپس گیری آن بی‌نتیجه ماند و بعدا نسخه ایرانی جدیدی از این پهپاد را در یکی از نمایشگاه‌های نظامی مشاهده کردیم.

عطوان افزود: متحدان آمریکا در تل آویو و پایتخت کشور‌های عربی حوزه خلیج (فارس) این روز‌ها از این مصیبت عظمی به عزا نشسته‌اند. مقامات آن‌ها آماده بودند تا بزرگ‌ترین دستاورد قرن کنونی خود را جشن بگیرند یعنی آمریکا با حمله به ایران آن‌ها را برای همیشه از مرض ایران هراسی نجات دهد.

نویسنده تصریح کرد: آمریکا روندی پرشتاب را در انتقال از فاجعه‌ای به فاجعه دیگر پی گرفته است و به جنگ‌هایی نظامی و اقتصادی در بسیاری از نقاط جهان کشیده شده بدون اینکه متحدان و دوستانی داشته باشد و با چشم باز، خود و جهان را به خرابی کشانده است؛ چون رهبری این کشور به رئیس جمهوری بی پروا سپرده شده که دار و دسته او هم جمعی مشاوران شکست خورده با تجربیات جعلی و دروغین و متحدانی وحشت زده در اسرائیل و برخی کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس است.

عطوان گفت: ایران آمریکا را فریب داد و در شیوه‌های گمراه سازی و مانور دهی بر او برتری یافت. ایران توانمندی نظامی سطح بالای خود را از آمریکا مخفی نگاه داشت و خود را برای هر گونه رویارویی با آن آماده کرده است. ایران طی سال‌های گذشته در حالی که ترامپ سرگرم دوشیدن متحدان عرب خود در حاشیه خلیج (فارس) بود، متحدان خود را در منطقه تقویت کرد. کسانی که همه پروژه‌های آمریکا در خاورمیانه را ناکام گذاشتند و به صنایع نظامی پیشرفته و قابل رقابت با چین و ... دست یافت.

ایران پس از سرنگونی هواپیمای جاسوسی غول پیکر آمریکا ایران دیگر نیازی به بستن تنگه هرمز ندارد و در انتظار اشتباه بعدی آمریکاست تا با شیوه‌ای سطح بالا به آن پاسخ بدهد. این اشتباه هر چه که باشد، بانک اهداف ایرانی از سواحل خلیج (فارس) تا فلسطین اشغالی کشیده شده است.

رای الیوم نوشت: ایران بهترین روز‌های خود را سپری می‌کند، به لطف توانمندی‌های خودکفاری خود و پروژه‌های سیاسی و نظامی آن که به خوبی مورد بررسی قرار گرفته است. کل یا بیشتر مردم ایران پشت رهبران خود ایستاده اند که از مدیریتی بسیار هوشمندانه در برخورد با تمام جنبه‌های مقابله روانی یا نظامی با امریکا برخوردارند و این حداقل برای زمان کنونی کافی است.

در پایان آمده است: ما به خوبی می‌دانیم که آمریکا یک ابرقدرت با چهار هزار کلاهک اتمی، ده ناو هواپیمابر، دو میلیون سرباز، شش ناوگان، صد‌ها جنگ افزار و کشتی جنگی و دو هزار هواپیماست. اما ما همچنین می‌دانیم که آمریکا در ویتنام، عراق، سوریه، افغانستان شکست خورد و در ایران هم شکست خواهد خورد. اقتصاد آن فرو می‌پاشد و سلطه دلار آن به پایان خواهد رسید. در حال حاضر نیروی نظامی قدرتمند، به رغم اهمیت آن، عنصر تعیین کننده نیست، بلکه داشتن اراده برای تصمیم گیری در مورد استفاده از این قدرت تعیین کننده است که محور مقاومت از این تصمیم برخوردار است.

نظر شما