شناسهٔ خبر: 33665323 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

نکونام: مسی یکی، دوبار از من تشکر کرد!

سرمربی تیم فوتبال فولاد گفت: از قدیم کل تمرینات برانکو در تیم ملی و کاماچو را از ابتدا نوشتم. هنوز دست‌نوشته‌ها را دارم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرورزشی، جواد نکونام در عصر طلایی لالیگا حضور داشت. بازی مقابل بزرگانی را تجربه کرد که در فوتبال تکرار نشدنی هستند. او همیشه حرف‌های جذاب در این باره می‌زند. جواد در این مصاحبه برای‌مان توضیح می‌دهد چطور وارد عرصه مربیگری هم شد. 

تمرینات را می‌نوشتم

من به مربیگری از خیلی وقت‌ها علاقه داشتم. شاید باورتان نشود از قدیم کل تمرینات برانکو در تیم ملی و کاماچو را از ابتدا نوشتم. هنوز دست‌نوشته‌ها را دارم. یعنی می‌توانم همین الان به شما بگویم اوساسونا در چه فصلی در طول ۳۶۵ روز سال چه تمریناتی انجام داده است. تمام تمرینات تیم ملی را هم دارم. این ناشی از علاقه‌ای بود که به مربیگری داشتم. خیلی وقت‌ها این دست‌نوشته‌ها به دردم می‌خورد. خوشحالم در دوران فوتبالم با مربیان بزرگی کار کردم از جمله کاماچو، کی‌روش، برانکو و مربیان دیگری که از آن‌ها چیز‌های زیادی یاد گرفتم. ولی اینکه بگویم مثلاً در مربیگری شبیه کدام یک هستم، سؤالی است که جوابش را این‌طور می‌دهم؛ من فلسفه کار خودم را دارم. 

افتخار برای ایران

تجربه کاپیتانی در لالیگا برای من افتخار بزرگی بود. این افتخار در واقع برای خودم نبودم، بلکه به کشورم تعلق داشت. در دوران بازیگری هر زمانی که در زمین بودم واقعاً تلاشم را کردم. خدا را شکر می‌کنم افتخاراتی نصیبم شد که واقعاً برایم خاص است؛ کاپیتانی در لالیگا، بازی مقابل نسل طلایی لالیگا، گلزنی به رئال‌مادرید. خوشحالم که در دورانی آنجا بودم که بازیکنان بزرگی حضور داشتند و بعضی از آن‌ها هنوز ادامه می‌دهند.

روبینیو، رونالدینیو، زلاتان، آنری، گوتی، کاسیاس، پویول، هیگواین، مسی، رونالدو، بن‌زما، بکام، په‌په، سرجیو راموس، مارسلو، رائول، ون‌نیسلتروی، ژاوی، اینیستا، اتوئو، دکو، تورام، آبیدال، کاکا، ژاوی آلونسو، داوید ویا، دنی آلوز و... از جمله بازیکنانی هستند که واقعاً طلایی بودند. البته من رودررو مقابل خیلی از آن‌ها بازی نکردم ولی به هر حال دیدن آن‌ها در زمین افتخار بود. 

سلیقه‌ام مسی است

مسی یا رونالدو؟ واقعاً نمی‌توان گفت کدام بهتر است. هم مسی و هم رونالدو اعجوبه هستند. واقعاً بی‌انصافی است که بخواهیم یکی را انتخاب کنیم. نمی‌شود روی یکی از آن‌ها چشم بست ولی اگر سلیقه‌ام را بپرسید، بیشتر با مسی جور درمی آید. از بازی‌های او لذت می‌برم. در مراسم بهترین‌های جهان هم چند بار به او رأی دادم و این باعث شد یکی، دو بار به خاطر رأی‌ها از من تشکر کند. او واقعاً در زمین فوتبال هم بی‌نظیر بود. حتماً دیده‌اید در ال‌کلاسیکو‌ها چطور او را در زمین می‌زنند و چه رفتاری در زمین دارد. 

لجم گرفت

راستش لجم می‌گرفت که په‌په در زمین آن‌طور مسی را می‌زد. نه تنها من، خیلی‌ها از رفتار‌های په‌په در زمین بازی خوش‌شان نمی‌آمد. او رفتار خوبی در زمین مسابقه نداشت. البته ما در زمین بازی روبه‌روی هم نبودیم ولی وقتی برای کرنر‌ها می‌آمد، با او درگیر می‌شدم. 

مثل ایران نیست

قبل از ال‌کلاسیکو اسپانیا مثل شهرآورد خودمان شام مشترک برای بازیکنان نمی‌گذاشتند که مثلاً با هم شام بخورید و فردا یکدیگر را در زمین نزنید. فوتبال آنجا حرفه‌ای است و اصلاً این چیز‌ها را ندارد. بازیکنان هم در زمین فقط و فقط برای تیم‌شان می‌جنگند. همین حالا هم دیده‌اید بازیکنان چطور همدیگر را در زمین بازی می‌زنند. 

گل مهمتر زده‌ام

گلم به مادرید گل مهمی در تاریخ فوتبالم بود ولی من گل‌های مهم دیگری هم زده‌ام. خودم گل‌های ملی‌ام را بیشتر دوست دارم. یک گل به عربستان زدم که واقعاً دوستش داشتم. یا آن کاشته به تیم کره‌جنوبی. در لالیگا هم بوده گل‌های مهمی زده‌ام که حتی تیم به دسته پایین‌تر نرود. گل به رئال‌مادرید از این جهت خیلی خوب بود که به هر حال مقابل کاسیاس و جلوی مدافعی، چون کاناوارو آن را زدم. از ته دلم دعا می‌کنم باز هم یک ایرانی بتواند به رئال گل بزند ولی نسلی که قبلاً بودند تکرار نمی‌شوند. 

کی‌روش خداحافظی کرد

اولین خداحافظی کی‌روش با ما بعد از بازی بوسنی در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بود. یادم هست خیلی جو خاصی در رختکن وجود داشت. خیلی خاص. آقای کی‌روش آنجا خداحافظی اش را اعلام کرد. ایشان همان زمان چند پیشنهاد داشت ولی در نهایت ماند و کار کرد. بازیکنان تیم ملی واقعاً کارلوس را دوست داشتند. بین ایشان و بازیکنان یک رابطه احساسی قوی وجود داشت. 

مازیچ گفت تصمیمم درست بود

در قطر مازیچ داور بازی ایران و آرژانتین را دیدم. با اشکان بودیم. به او گفتیم چرا آن صحنه را پنالتی نگرفتی؟ ظلم بزرگی به ایران شد. مازیچ، اما روی حرفش بود. هنوز می‌گفت خطایی که روی اشکان دژاگه شد پنالتی نبود و به درستی خطا نگرفتم!

تقصر کسی نبود

گل مسی تقصیر هیچ بازیکنی نبود، چون بعد‌ها دنبال مقصر بودند. هر بار هم بازیکنی مقصر می‌شد. در فوتبال هیچ‌کس مقصر گل نیست. یک تیم با هم گل می‌خورد و با هم گل می‌زند. این اصلاً درست نیست بگوییم فلان بازیکن اشتباه کرد و تیم گل خورد. مثلاً ما الان باید بگردیم دنبال اینکه در بازی بوسنی که سه گل خوردیم، کی اشتباه کرد؟ همه با هم اشتباه کردیم. این نظر فوتبالی است.

نظر شما