شناسهٔ خبر: 33656456 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

مهردادشریف در گفتگو با آنا:

مدیریت حرفه‌ای با رویکرد اقتصادی لازمه پیشرفت پارک‌های علم‌وفناوری است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال گفت: مدیریت حرفه‌ای با رویکرد اقتصادی لازمه پیشرفت پارک‌های علم‌وفناوری است.

صاحب‌خبر -

امیرعبدالله مهردادشریف در گفتگو با خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره نحوه رویکرد مدیریتی در پارک‌های علم و فناوری گفت: تفاوت‌های ساختاری و عملکردی بسیاری بین دانشگاه و پارک‌های علم و فناوری وجود دارد که عملکرد صرف علمی پارک‌ علم و فناوری، ساختار دانشگاه را زیر سوال می‌برد.

وی افزود: بررسی و تسهیل‌گری برای شکل‌گیری و فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان با رویکردهای صرف دانشگاهی میسر نمی‌شود و باتوجه به رسالت پارک‌های علم و فناوری مبنی بر ایجاد ارزش افزوده و ترویج ثروت‌آفرینی از دانش، ضرورت رویکرد حرفه‌ای را در این پارک‌ها نمایان می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال اظهار کرد: نهاد دانشگاه در مقایسه با سایر ساختار محیطی به مراتب بی‌حاشیه‌ای دارد ولی مفهوم تجاری‌سازی و ثروت‌آفرینی در بازار فناوری می‌تواند جنبه‌های دیگر نیز داشته باشد که با اشرافیت به قواعد و دارا بودن اهرم‌های لازم است که فرآیند تجاری‌سازی و بازار را به سرانجام می‌رساند.

مهردادشریف با اشاره به لزوم آشنایی مدیران پارک‌های علم و فناوری به مفاهیم و قوانین سرمایه‌گذاری و سود‌ و زیان بیان کرد: مدیران پارک‌های علم و فناوری باید در مناصبی مشخص از معاونین و مدیران کل با دیدگاه‌های صرف علمی و دانشگاهی نیز بهره‌مند شوند تا در فرآیند بررسی صلاحیت‌های علمی، طرح‌های توجیهی و نظارت به کیفیت علمی شرکت‌های از کارآیی آنها استفاده کنند.

وی عنوان کرد: مدیران پارک‌های دانش باید با رویکردهایی اغلب اقتصادی به این حوزه ورود کنند و خود را در دل بازار کار ببینند تا در توسعه و بازارسازی شرکت‌های تابعه پارک تاثیرگذار باشند. سوددهی و فعالیت مداوم شرکت‌ها بالطبع موجب اعتلای پارک و دانشگاه نیز خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال خاطرنشان کرد: استقرار مدیران حرفه‌ای در رأس پارک‌های علم و فناوری موجب می‌شود که حتی شرکت‌های روبه افول و زیان‌ده نیز با حمایت‌های لازم مادی و معنوی جان تازه‌ای بگیرند و بازویی برای تحقق سیاست‌های اقتصاد دانش‌بنیان، اشتغالزایی دانش‌آموختگان و درآمدهای غیرشهریه‌ای باشند.

مهردادشریف عنوان کرد: دیدگاه‌های صرف آیین‌نامه‌ای و دانشگاهی، پارک‌های علم و فناوری را دچار مشکل می‌کند و لازم است مدیران اهتمام و درک ویژه‌ای در خصوص قواعد بازار، سرمایه‌گذاری، بازارسازی، تجاری‌سازی و ایجاد ارتباط با صنعت داشته باشند.

انتهای پیام/4107/4116/

نظر شما