شناسهٔ خبر: 33644241 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس سازمان حج و زیارت:

عربستان به درخواست افزایش سهمیه حج ایران پاسخی نداده است

تبریز- ایرنا- رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه از عربستان سهمیه مازاد برای اعزام زائران به حج تمتع درخواست کرده ایم، گفت: تاکنون پاسخی به این درخواست داده نشده، اما به محض وصول نام نویسی زائران انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علی رضا رشیدیان روز یکشنبه در حاشیه همایش آموزشی و توجیهی حج منطقه یک کشور در تبریز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه ۱۷ تیر اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی آغاز می شود، گفت: ایران و عربستان در مورد اجرای هر چه بهتر کنگره حج تمتع توافق دارند و طرف عربستانی خدمات مناسبی را برای زایران ایرانی ارایه خواهد داد.

وی با بیان اینکه ۱۷ شهریور آخرین کاروان حاجیان ایران از عربستان وارد کشور می‌شوند و برخی از حاجیان بیش از ۳۵ روز زایر سرزمین وحی خواهند بود. اظهار داشت: همه عملیات حج با هدف فرهنگی و ارتقای ارزش‌های دینی و معنوی در حجاج برگزار می‌شود.

وی همچنین هدف از اجرای این همایش را نیز ایجاد هماهنگی و هم افزایی لازم، بیان آخرین وضعیت و تبادل اطلاعات در مورد حج و سیاست‌های نظام بین مدیران حج تمتع اعلام کرد و افزود: امسال ۸۶ هزار و ۵۰۰ زائر در قالب ۵۷۳ کاروان از سراسر کشور به حج مشرف می‌شوند که از این تعداد ۹ هزار و ۵۴۷ زائر در قالب ۶۴ کاروان از منطقه یک شامل استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل و زنجان به مکه و مدینه مشرف می‌شوند.

رشیدیان با بیان اینکه از طرف عربستان سهمیه مازاد برای اعزام زائران به حج تمتع درخواست کردیم اما تاکنون پاسخی داده نشده است و به محض وصول نام نویسی زائران انجام می‌شود، بیان کرد: ۱۷ شهریور آخرین کاروان حاجیان ایران از عربستان وارد کشور می‌شوند و برخی از حاجیان بیش از ۳۵ روز زایر سرزمین وحی خواهند بود.

وی افزود: بر این اساس برنامه فرهنگی، دینی و معنوی برای زائران خانه خدا تدارک دیده شده است تا آنان از تمام دقایق تشرف خود در حج، بهره معنوی را ببرند اما زائران نیز باید آمادگی لازم را برای این سفر داشته باشند چون در گرم‌ترین ماه سال در عربستان اعمال حج را به جا خواهند آورد و لازم است آمادگی جسمانی و روحی مناسب داشته باشند تا بیشتر بهره مند شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اقدامات مفید انجام شده برای رفاه حال زائران و توافقات انجام شده با عربستان، گفت: در مذاکرات رسمی با وزیر حج عربستان توانستیم دفتر نمایندگی سازمان را در این کشور زودتر راه اندازی و فعال و فعالیت‌های خود را در توافق نامه رسمی قید کنیم، ضمن اینکه در حوزه مسکن و هتل‌های زائران نیز هشت درصد کاهش هزینه‌ها را با وجود افزایش قیمت‌ها داریم.

وی همچنین با اشاره به اینکه مردم ایران به اهل بیت (ع) ارادت کامل دارند، تاکید کرد: عوامل، مجریان و خدمتگذاران حج تمتع نیز به تبع این اعتقاد به اهل بیت (ع) احترام خاصی قائلند و در این بین همدلی و ارادت مختص شیعه نیست و برادران اهل تسنن کشورمان نیز به خاندان عصمت و طهارت پیامبر اکرم (ص) و اسلام راستین علاقمند هستند و اهل بیتی می‌باشند.

رشیدیان همچنین در خصوص برگزاری حج عمره نیز گفت: این موضوع در شورای عالی حج کشور مطرح شده و در صورتی که امنیت، آرامش، کرامت و شأن زائران ایرانی تأمین شود پس از موسم حج تمتع با طرف عربستانی وارد مذاکره می‌شویم.

همایش یک روزه توجیهی، آموزشی کارگزاران حج ۹۸ در منطقه یک کشور شامل استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان با حضور رئیس سازمان حج و زیارت، معاونان، مشاوران، مدیران و عوامل حج تمتع در تبریز برگزار شد.

۳۰۹۳/‏۵۱۸

برچسب‌ها:

نظر شما