شناسهٔ خبر: 33632743 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

چهره‌ها

صاحب‌خبر -

پرویز پرستویی؛ بازیگر

پرویز پرستویی (زاده ۲ تیر ۱۳۳۴) بازیگر و گوینده ایرانی سینما، تئاتر و تلویزیون است. او موفق به دریافت نشان درجه یک گواهی‌ نامه هنری گردیده‌است. او با دریافت چهار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از این نظر در بین بازیگران ایرانی رکورددار است.
پرستویی با اصالتی آذری در روستای چارلی، شهرستان کبودرآهنگ متولد شد. پدر وی کشاورز بود و زمانی که وی ۳ ساله بود به تهران مهاجرت کرد. دوران کودکی و نوجوانی را در یک خانه اجاره‌ای کوچک در محله دروازه غار سپری کرد. او در مدرسه صادقیه اسلامی در کوچه گمرک تحصیلات ابتدایی خود را به پایان رساند. پرستویی با پس‌انداز کردن یازده هزار تومان خانه‌ای در حوالی ترمینال جنوب خرید. مدتی به ورزش علاقه نشان داد و دروازه‌بان تیم کارگران بود. پس از این زمان به مرکز رفاه نازی‌آباد رفت و شروع به آموختن تئاتر کرد. پرویز پرستویی در سال ۱۳۶۰ و زمانی که ۲۶ سال سن داشت به عنوان منشی در دادگستری تهران مشغول به کار شد، امّا پس از مدتی به خاطر علاقه وافر به تئاتر رفت و تا پایان در آنجا مشغول به کار شد.
پرستویی در انتخاب مجموعه تلویزیونی گزیده کار بود. او اولین کار خود را در سال ۱۳۶۳ آغاز کرد. امام علی، آوای فاخته و خاک سرخ سه کار دیده شده وی از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۹ بوده‌است. زیر تیغ در سال ۱۳۸۵ و آشپزباشی در سال ۱۳۸۸ ماندگارترین کارهای او در تلویزیون ایران به‌شمار می‌رود.

 صمد بهرنگی؛ داستان نویس

صمد بهرنگی (زاده ۲ تیر ۱۳۱۸ در  تبریز و درگذشت ۹ شهریور ۱۳۴۷ ارسباران) معلم، منتقد اجتماعی، مترجم، داستان‌نویس، و محقق در زمینه فولکلور آذربایجانی بود. کتاب ماهی سیاه کوچولوی بهرنگی مدت‌ها نقش بیانه غیررسمی سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران را ایفا می‌کرد.
عمر موثر آثار و افکار بهرنگی بسی فراتر از عمر کوتاه اوست. قصه‌های او، که بیشتر توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تبلیغ می‌شدند، نوعی قهرمان‌گرایی عاری از نفس پرستی را در میان نسل جوان رواج داد. بهرنگی در نوزده سالگی اولین داستان منتشرشده‌اش به نام «عادت» (۱۳۳۹) را نوشت. یک سال بعد داستان «تلخون» را که برگرفته از داستان‌های آذربایجان بود، با نام مستعار «ص. قارانقوش» در کتاب هفته منتشر کرد. بعدها از بهرنگی مقالاتی در روزنامه‌های «مهد آزادی»، «توفیق» و غیره به چاپ رسید با امضاهای متعدد و اسامی مستعار فراوان از جمله داریوش نواب مرغی، چنگیز مرآتی، بابک، افشین پرویزی، ص. آدام و آدی باتمیش. برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی، مجموعه قصه‌های صمد بهرنگی با تصحیح عزیزالله علیزاده توسط انتشارات فردوس تهران در سال ۱۳۷۷ در ۴۳۸ صفحه منتشر شد. بهرنگی در شهریور ۱۳۴۷ (در سن ۲۹ سالگی) در رود ارس و در ساحل روستای کوانق غرق شد. پیکر او در گورستان امامیه تبریز دفن شده‌است.

زین‌الدین زیدان؛ فوتبالیست 

زین‌الدین زیدان (زاده ۲۳ ژوئن ۱۹۷۲ در مارسی، فرانسه) بازیکن فرانسوی بازنشسته در پست هافبک هجومی و مربی فوتبال است. کارشناسان زیادی بر این باور اند که زیدان یکی از نوابغ و یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال است. او برای تیم‌های باشگاهی همچون یوونتوس و رئال مادرید و تیم ملی فوتبال فرانسه در پست هافبک توپ می‌زد.
زیدان در طول عمر حرفه‌ای خود ۳ بار به عنوان بهترین بازیکن سال جهان از سوی فیفا در ۱۹۹۸، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۳ انتخاب شد و از نظر نویر بهترین بازیکن تاریخ است. او یک بار جایزه بهترین بازیکن سال اروپا، یک بار جایزه با ارزش‌ترین بازیکن جام باشگاه‌های اروپا و یک بار جایزه بهترین بازیکن جام جهانی را دریافت کرده‌است و به قهرمانی جام جهانی، جام ملت‌های اروپا، جام باشگاه‌های اروپا، لیگ ایتالیا، و لیگ اسپانیا نائل آمده‌است و از این رو می‌توان او را از پرافتخارترین بازیکنان تاریخ دانست. زیدان پس از مسابقات جام جهانی ۲۰۰۶ از فوتبال خداحافظی کرد و به این ترتیب رئال مادرید آخرین تیم باشگاهی و فینال جام جهانی ۲۰۰۶ آخرین بازی حرفه‌ای او بود. وی از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ سرمربیگری رئال مادرید را بر عهده داشت که در آن مدت سه سال متوالی عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را کسب کرد. پس از سومین قهرمانی، وی از سرمربی‌گری رئال مادرید کناره‌گیری کرد.
 

نظر شما