شناسهٔ خبر: 33630942 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

مهلت خواهی شورای نگهبان برای بررسی طرح تشدید مجازات اسیدپاشی

صاحب‌خبر -
شورای نگهبان برای بررسی بیشتر طرح تشدید مجازات اسیدپاشی از مجلس شورای اسلامی‌درخواست مهلت کرد.

به گزارش تسنیم، شورای نگهبان در نامه‌ای به مجلس ضمن اعلام نظر درباره چند طرح و لایحه، برای رسیدگی به طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن، درخواست استمهال و فرصت بیشتر رسیدگی کرده است.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس ، شورای نگهبان باید حداکثر در مدت ۱۰ روز از تاریخ وصول مصوبات مجلس، آن‌ها را بررسی کرده و چنانچه مغایرتی با قانون اساسی یا احکام شرعی در آن مشاهده کرد، جهت تجدید نظر به مجلس گزارش کند . اما در صورتی که به دلیل تراکم کار یا حجم بالای مصوبات مجلس، شورای نگهبان قادر نباشد در مدت ۱۰ روزه مصوبه را بررسی کرده و به مهلت ‏بیشتری نیاز داشته باشد، می‏ تواند با ارائه درخواست استمهال، مهلتی حداکثر ۱۰ روزه کسب کند.

نمایندگان در جلسه روز ۱۹ خرداد در مصوبه‌ای مقرر کردند در مواردی که اسیدپاشی به قصد ارعاب و ایجاد ناامنی در جامعه صورت گیرد، افساد فی‌الارض محسوب شده و فرد مرتکب شونده به به مجازات این جرم محکوم می‌شود. همچنین با تصویب نمایندگان مجلس، مجازات مربوط به اسیدپاشی مشمول هیچ گونه آزادی مشروط، تعویق، تعلیق، و تخفیف مجازات نمی‌شود.

طبق قانون مجازات اسلامی‌برای اتهام افساد فی‌الارض، اشد مجازات یعنی اعدام در نظر گرفته شده، اما در مواردی نیز احکامی‌نظیر قطع دست و پا یا تبعید صادر می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما