شناسهٔ خبر: 33625309 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کاهش ۴۳ درصدی جمعیت محکومان مهریه در گلستان

گرگان - ایرنا - مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی گلستان گفت که آمار محکومان مهریه در زندان های استان از زمان تاکید اخیر رییس قوه قضائیه بر بازنگری پرونده این زندانیان، از ۱۳۱ به ۷۰ نفر کاهش یافت.

صاحب‌خبر -

علی رضوانی روز شنبه در نشست خبری اظهار داشت: برای آزادی محکومان مهریه باقی مانده در زندانی های استان نیاز مبرم به همکاری مددجویان و خانواده های آنها از جمله پیگیری در ارایه درخواست تقسیط مهریه وجود دارد.
پیشتر هادی هاشمیان رییس دادگستری کل گلستان در نشست فصلی روسا و دادستان های حوزه های قضایی استان تاکید کرده بود که دادخواست اعسار (قسط بندی) مهریه را بدون تشریفات قانونی در اولویت رسیدگی های قرار دهند.
*تفاهم نامه برای ارایه خدمات به زندانیان گلستان با ۲۵ دستگاه
مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی گلستان گفت: در حال حاضر این اداره کل با ۲۵ دستگاه، سازمان و موسسه مردم نهاد برای ارایه خدمات هرچه بهتر به مددجویان زندانی و خانواده های آنها در استان تفاهم نامه همکاری دارد.
رضوانی اظهار داشت: تعامل با دستگاه های اجرایی و فرهنگی و موسسه های مردم نهاد در کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه برای مددجویان زندانی و خانواده های آنها بسیار موثر است و باید بیش از گذشته در تقویت تعامل دستگاه ها با این اداره کل تلاش شود.
وی توزیع سبد کالا به ارزش ۸۲۰ میلیون ریال میان خانواده های مددجویان زندانی سیل زده استان، ارایه خدمات بهداشتی رایگان به مددجویان زندانی، ارایه آموزش فنی و حرفه‌ای به ۲۰۸ مددجوی زندانی و اشتغال به کار ۴۵۵ مددجو در کارگاه های اشتغال زندان، راه اندازی ۲ مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی در گرگان و گنبدکاووس و راه اندازی مدرسه در زندان برای باسواد شدن مددجویان را از جمله طرح های امسال ارایه شده به زندانیان و خانواده های آنها در گلستان برشمرد.
*بخشش ۴ محکوم به قصاص نفس در گلستان
رضوانی افزود: از ابتدای امسال چهار محکوم به قصاص در گلستان با همت و رایزنی مددکاران، مورد بخشش قرار گرفته و از چوبه دار نجات پیدا کردند که این رقم برای سال قبل ۱۵ نفر بود.
وی گفت: همچنین با همت مددکاران، نشستی با حضور شاکیان و محکومان در گلستان برگزار شد که در نتیجه آن از ۵۲ شاکی، رضایت ۴۸ نفر جلب شد.
وی بیان کرد: در یک نمونه از این بخشش ها، زنی که مورد حمله اسیدپاشی قرار گرفته بود از دیه ۱۰ میلیارد ریالی خود گذشت.
وی گفت: از زمان فعالیت ستاد دیه استان در سال ۸۹ تاکنون دو هزار و ۸۰ زندانی جرایم غیرعمد با بخشش شاکیان و مشارکت خیرین از زندان آزاد شدند.
به گفته وی سال قبل ۱۸۲ زندانی توسط ستاد دیه استان آزاد و به آغوش خانواده بازگشتند.
وی به عفو زندانیان به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ۹۷ اشاره کرد و افزود: دو هزار و ۷۴۵ مددجوی زندانی استان مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند که یک هزار و ۲۳۴ زندانی آزاد و حکم حبس بقیه کاهش یافت.
*کمبود مربی فنی حرفه‌ای برای آموزش زندانیان گلستان
مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گلستان در ادامه گفت: کمبود مربی فنی حرفه‌ای در کارگاه های آموزش اشتغال از مشکلات اصلی برگزاری دوره های آموزشی در زندان های استان است که استفاده از نیروهای اداره کل زندان ها به عنوان یک راهکار فراگیر، این مشکل را برای همیشه برطرف خواهد کرد.
به گفته وی سازمان فنی حرفه‌ای گلستان برای اشتغال مددجویان در حوزه های کشاورزی، صنعتی و هنری دوره های آموزشی برپا می کند که آموزش خیاطی، حصیر بافی، نجاری، صنایع دستی و قالی بافی از این جمله است.
رضوانی افزود: پارسال دو هزار و ۸۲ مددجوی زندانی گلستان آموزش دیده و ۶۵۲ نفر در کارگاه های اشتغال زندان مشغول به کار شدند.
*انتظار مدیرکل زندان‌ها از استاندار جدید گلستان
مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گلستان از استاندار جدید خواست با تامین امکانات سخت افزاری ارایه خدمات به مددجویان زندانی و رفع آسیب های ناشی از آن را آسان‌تر کند.

وی بدون ذکر آمار زندانیان استان گفت: اکنون در زندان های گلستان بیش از ۲ برابر ظرفیت، محکومین جرایم گوناگون مشغول گذراندن دوره حبس خود هستند.
گلستان دو زندان در گرگان و گنبدکاووس و یک مرکز اصلاح و تربیت در گرگان دارد.
مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، در استان گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان زندگی می‌کنند.
۶۲۰۴/۳۰۹۱

نظر شما