شناسهٔ خبر: 33621635 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان:

با قانون اساسی فعلی مخالفیم/ برگزاری انتخابات در زمان اشغال مردود است

خبرگزاری تسنیم

در آستانه آغاز هفتمین دور از مذاکرات میلان آمریکا و نمایندگان طالبان به سراغ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان رفته و نظرات او را درباره این مذاکرات جویا شدیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، تا چند روز  دیگر دور هفتم و شاید مهم‌ترین دور از گفت‌وگوهای صلح میان زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و رهبران سیاسی طالبان در دوحه پایتخت قطر برگزار خواهد شد.

 

با قانون اساسی فعلی مخالفیم

در دورهای شش‌گانه قبلی این مذاکرات تاکنون توافق جدی میان دو طرف حاصل نشده است.

طالبان براساس آنچه تاکنون بارها اعلام کرده‌اند در وهله اول تنها خواهان خروج کامل نیروهای خارجی از خاک افغانستان هستند و تمام موارد دیگر در امور مربوط به صلح کشورشان را معطل به همین برنامه خروج می‌دانند.

همین چند روز پیش بود که سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر که در جریان همه این مذاکرات حضور دارد در توئیتی اعلام کرد: پرسش‌های بسیاری درباره اینکه در مذاکرات بین طالبان و آمریکا چه پیشرفت‌هایی صورت گرفته است مطرح می‌شود، در این مذاکرات آمریکا پذیرفته تا نیروهای خود را از افغانستان خارج کند و در آینده نیز در امور داخلی این کشور هیچ مداخله‌ای انجام ندهد که پیشرفت خوبی محسوب می‌شود.

همین توئیت کافی بود تا زلمی خلیل‌زاد را که در سفرهای پیشامذاکره به سر می‌برد به واکنش وادارد. نماینده ویژه آمریکا در روند صلح افغانستان در واکنش به این موضوع در توییترش نوشت: آمریکا در صدد توافق جامع صلح در افغانستان است نه توافق برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور.

تضمین مبارزه با تروریسم، مذاکرات بین‌الافغانی که به راه‌حل سیاسی منجر شود، آتش‌بس فراگیر و دائمی و خروج نیروهای خارجی از موارد اساسی هستند که آمریکا آن را برای رسیدن به یک توافق جامع با طالبان الزامی می‌داند.

وی تأکید کرده است که توافق جامع صلح با طالبان از چهار بخش تشکیل شده که با یکدیگر متصل هستند و تا زمانی که درباره تمام چهار مورد توافق نشود هیچ‌گونه توافق صلح نهایی با طالبان صورت نخواهد گرفت.

اما داستان به همین‌جا ختم نشد و در همین میان «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعای شاهین مبنی بر توافق آمریکا برای خروج از افغانستان را تکذیب کرد و گفت:  هدف اساسی مذاکرات صلح با طالبان این است که تمام افغان‌ها از جمله نمایندگان دولت، احزاب سیاسی، جامعه مدنی، زنان و طالبان برای یافتن یک راه‌حل سیاسی و پایان جنگ گردهم جمع شوند.

به همین منظور خبرگزاری تسنیم به سراغ سهیل شاهین سخنگوی رسمی دفتر سیاسی طالبان در قطر پیش از آغاز هفتمین دور مذاکرات میان آن‌ها و زلمی خلیل‌زاد رفته است و در  مصاحبه‌ای اختصاصی سؤالاتی را مطرح کرده که در زیر آن را مطالعه می‌کنید:

 

موضوع حکومت آینده بحث داخلی است و به آمریکایی‌ها ربطی ندارد

تسنیم:بحث‌هایی پیرامون برخی توافقات صورت گرفته میان دفتر سیاسی امارت اسلامی (طالبان) و تیم مذاکره‌کننده آمریکایی از جمله زمان آتش بس و تعیین جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان وجود دارد. لطفآ آخرین مواضع امارت اسلامی (طالبان) در مورد زمان آتش‌بس و زمان خروج نیروهای آمریکایی را اعلام بفرماید. آیا امکان وقوع آتش بس در زمان حضور نیروهای آمریکایی وجود دارد؟

سهیل شاهین: تاکنون شش دور مذاکرات با تیم آمریکایی صورت گرفته، درباره دو موضوع مهم؛ اول خاتمه اشغال و دوم اجازه ندادن به کسی برای استفاده از خاک افغانستان علیه کشور دیگری بحث شده است. اما جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تعیین نشده است.

تسنیم: آیا در دور هفتم مذاکرات بر سر زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با خلیل‌زاد به جمع‌بندی خواهید رسید؟

سهیل شاهین: ما امیدواریم که در دور آینده یعنی دور هفتم مذاکرات با آمریکا، جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان اعلام شود تا بُعد داخلی قضیه را آغاز کنیم که همانا گفتگو بین افغانهاست.

 تسنیم:  آیا در مذاکرات انجام شده میان شما و طرف آمریکایی در مورد تشکیل حکومت موقت بحثی وجود داشته و نظر امارت اسلامی (طالبان) در این باره چیست؟

سهیل شاهین: نه خیر، در مورد تشکیل حکومت موقت بحث نشده است. این موضوع مربوط به افغانها می‌باشد که در مورد حکومت آینده اسلامی بحث و مشاوره کرده و تصمیم بگیرند.

 

  • با قانون اساسی فعلی افغانستان مخالف هستیم/ آمریکا داعش را در افغانستان تقویت می‌کند

تسنیم:  مواضع صریح و روشن امارت اسلامی (طالبان) در مورد تغییر در قانون اساسی افغانستان چیست؟

سهیل شاهین: ما قانون اساسی می‌خواهیم اما قانون اساسی‌ای که منعکس‌کننده ارزش‌های اسلامی و ملی مردم ما باشد و از طرف علما و دانشمندان افغان در فضای حریت تدوین و ترتیب شود. قانون اساسی کنونی این اوصاف را ندارد و تحت سایه هواپیماهای بی 52 تدوین شده است، لذا ما مخالف آن هستیم.

تسنیم: برخی می‌گویند آمریکا نگران آینده افغانستان پس از خروج نیروهای خود است، از سوی دیگر آنچه واضح است این است که آمریکا خود داعش را در افغانستان حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند. آیا در مورد حمایت آمریکا از داعش در افغانستان در مذاکرات میان شما و خلیل‌زاد بحثی صورت گرفته است؟

سهیل شاهین: ما به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم که آنارشی دهه نود تکرار شود. بعد از اعلام تقسیم اوقات خروج نیروهای خارجی از افغانستان، ما به بُعد داخلی قضیه افغانستان روی می‌آوریم، با همه متنفذین، سیاسیون و علمای افغانستان در مورد تشکیل حکومت اسلامی آینده مشورت خواهیم کرد تا یک حکومت تمام شمول اسلامی را تشکیل دهیم.
همچنان بر این باوریم که آمریکا پشت تقویت داعش در افغانستان است و به آن‌ها این را موضوع گفته‌ایم، اما آمریکا رسمأ این را قبول نمی‌کند و به اصطلاح دلایل خود را می‌آورند اما واقعیت‌های زمینی بر خلاف آن است که آمریکا می‌گوید.

 

  • برگزاری انتخابات در زمان اشغال مردود است و به اشغال مشروعیت می‌بخشد

تسنیم:برنامه اصلی و اساسی امارت اسلامی (طالبان) در زمان پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان چیست؟

سهیل شاهین: طوریکه قبلأ ذکر شد، برنامه ما بعد از اعلام جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان این است که با متنفذین و سیاسیون افغان بشینیم و یک حکومت تمام شمول اسلامی تشکیل دهیم. برای تأمین وحدت ملی کار کنیم و روابط حسنه براساس عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر و احترام متقابل با کشورهای مجاور و جهان داشته باشیم.

تسنیم:نظر صریح امارت اسلامی در مورد برگزاری انتخابات‌های مختلف از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری چیست؟

سهیل شاهین: به نظر ما انتخابات در زمان اشغال به معنی واقعی انتخابات نیست بلکه به تداوم اشغال مشروعیت می‌بخشد. می‌خواهیم که با مشورت با همه متنفذین، سران و سیاسیون افغان یک حکومت اسلامی تشکیل دهیم که همه افغان‌ها در آن سهیم باشند و منعکس‌کننده آرمان‌های شهدأ، ایتام و مردم افغانستان باشد.

تسنیم:برخی نگران هستند در صورت وقوع صلح میان امارت اسلامی (طالبان) و آمریکا، برخی از بدنه میانی و نظامی شما با این صلح مخالفت کرده و به سایر گروه‌ها پیوسته و جنگ را ادامه دهند. نظر شما در این باره چیست؟

سهیل شاهین: این واقعیت ندارد. افراد ما از رهبری خود کاملأ اطاعت می‌کنند و به آنها اعتماد دارند طوریکه در آتش‌بس سه روزه سال گذشته ثابت شد که با یک فرمان در سراسر افغانستان یک گلوله هم شلیک نشد. در همین حال تیم مذاکره کننده ما اکثریت‌شان افراد نظامی هستند و در سنگرها تربیت و آبدیده شده‌اند.

نظر شما