شناسهٔ خبر: 33616460 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

دبیر کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم:

دشمن با برجام اقتصاد را و با FATF امنیت ملی را هدف قرار داده است

دبیر کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم گفت: دشمنان با برجام اقتصاد را نابود کردند و با FATF قرار است امنیت کشور را نابود کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس نهم و دبیر کمیسیون بررسی برجام در نشست بصیرتی در اراک گفت: رهبر معظم انقلاب در سالگرد رحلت امام (ره) ایشان را محور مقاومت نامیدند و فرمودند مقاومت و سازش هر دو هزینه دارد.

نبویان ضمن بیان اینکه هزینه‌های سازش بیش از هزینه‌های مقاومت است عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم اثبات کنیم که هزینه‌های سازش بیش از مقاومت است مصداق‌هایی را می‌توان آورد که برجام و FATF نمونه‌ای از آن مصداق‌هاست.

وی بیان کرد: مقاومت به معنای جنگ نیست و این نیست که در مقابل آمریکا بجنگیم. مقاومت یعنی ایستادگی در حفظ منافع مردم. ایستادگی در حفظ حقوق مردم و به راحتی حقوق مردم را از دست ندادن. یعنی اهل اختلاس نبودن، اشرافی نبودن. مقاومت یعنی اینکه بر سر منافع مردم نباید از دشمن ترسید چرا که با مقاومت دشمن عقب خواهد نشست.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز بسیاری دنبال سازش و تسلیم هستند و اهل ایستادگی نیستند و اینکه منافع مردم چه می شود برای آنها مهم نیست. بنا بر گفته آقایان مذاکره کننده در برابر آمریکا دو مسیر وجود دارد که یکی تقابل است و یکی تعامل که باید گفت تقابل یعنی مقاومت و تعامل یعنی سازش که باید گفت این دولت پرچم سازش را در برابر دنیا بلند کرد.

وی تصریح کرد: آقایان در مسیر سازش دو پرونده را در دامن ملت گذاشتند که یکی برجام است و یکی هم FATF است. نگاهی به برجام و نتایج آن نشان می دهد که آیا اگر ما سازش کنیم مشکلی از ما حل می شود یا نه.

برجام سند وادادگی طیف غرب‌گرا است

دبیر کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم گفت: برجام را باید همیشه سر دست نگاه داشت زیرا سند وادادگی طیف غرب گرا در داخل کشور است و باید به مردم گفت که هر زمانی که طیف غربگرای سازش طلب به مملکت آمد این اتفاقات افتاد. نگاهی به برجام و تعهداتی که ما دادیم و همچنین تعهدات طرف های دیگر نشان می دهد که چرا اگر سازش کنیم هزینه هایش بیشتر است.  باید بیشتر بودن هزینه سازش از مقاومت را برای مردم گفتمان کرد.

وی افزود: بعد از لوزان در ۱۳ فروردین ۹۴، نیمه دوم فروردین ماه مقام معظم رهبری به پادگان نظامی نوشهر رفتند و احساس کردند که این آقایان، هسته ای را که دادند نظامی را هم می دهند و همان جا فرمودند مبادا به بهانه نظارت اجازه دهید که مأموران آژانس به مراکز نظامی ما هم مراجعه کنند. حال علی‌رغم تذکر رهبری اگر مراجعه به بند ۷۴ تا ۷۸ برجام صورت گیرد تعهدات آقایان در مورد مراکز نظامی دیده می‌شود. 

نبویان به مراحل اجرای برجام اشاره کرد و ادامه داد: در برجام آمده است که روز اجرا به معنای اجرای تعهدات طرف مقابل است اما برای اجرای تعهدات خودشان مشروط به دو شرط شده است. شرط اول این است که ایران تمام تعهداتش را انجام داده باشد و شرط دوم این است که آژانس به‌عنوان ضامن بین‌المللی انجام تعهدات ایران را تضمین کند. رهبری بارها فرمودند تعهدات هم اگر دادید گام‌به‌گام اجرا کنید که متأسفانه ما یکجا همه تعهدات را اجرا کردیم.  هر چه رهبری فریاد زدند که این‌ها قابل‌اعتماد نیستند آن‌ها گفتند که امضای جان کری تضمین است.

وی با اشاره به اینکه آن‌ها برای اجرای تعهدات ما ضامنی در نظر گرفتند درصورتی‌که ما ضامنی برای تعهدات آن‌ها در نظر نگرفتیم عنوان کرد: نگاهی دقیق به بندهای برجام نشان می‌دهد که دولت آقای روحانی با بالا بردن پرچم سازش چه کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم گفت: بعضی می‌گویند فواید هسته‌ای چیست؟ امروز با مشکل آب و برق روبه‌رو هستیم درصورتی‌که به‌واسطه هسته‌ای می‌توانیم نیازهای خود را با شیرین کردن آب دریا با انرژی هسته ای و تولید برق از نیروگاه های هسته ای تامین کنیم. آمریکا خودش بیش از۱۰۰ رآکتور تولید برق دارد و قبل از انقلاب نیز موسسه استنفورد آمریکا تحقیقات کرده است و گفته اند ایران برای توسعه نیازمند به ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ایست. مجلس هفتم بعد از انقلاب هم این را تایید کرده است. الان بعد از ۴۰ سال فقط یک هزار مگاواتی داریم و سوال این است که چه کسی مانع پیشرفت کشور است؟ چرا عده ای مانع پیشرفت کشور هستند. از طرفی برای سوخت نیروگاه بوشهر با توجه به اینکه در حال حاضر نمی توانیم تولید کنیم سوخت مورد نیازش را به قیمت ۶۰ میلیون دلار از روسیه خریداری می کنیم. این یعنی اینکه اگر بتوانیم این سوخت را تولید و صادر کنیم، هم اشتغال ایجاد کردیم و هم ایجاد درآمد. که این هم یکی دیگر از فواید هسته است.

وی ادامه داد: به قول مقام معظم رهبری دشمن در مذاکرات هسته ای گام‌به‌گام جلو آمد و قابل‌رؤیت بود که بعد از هر دوره مذاکره توسط تیم مذاکره‌کننده یک گام عقب‌نشینی اتفاق افتاد. از مذاکره ۹۲ تا ۹۴ و امضای برجام عقب‌نشینی‌های گام‌به‌گام مذاکره‌کنندگان مشهود است که می‌توان به نمونه‌هایی در مورد نطنز، فردو، آب سنگین اراک و حتی باقی مانده سوخت مصرف شده در نیروگاه بوشهر اشاره کرد. اینجا است که می‌توان دید هزینه‌های سازش چند برابر مقاومت است.

نبویان اضافه کرد: با توجه به تعدیل نیروی انجام‌شده در بخش هسته‌ای باید گفت که فقط صنعت هسته‌ای را نابود نکردند بلکه دانش هسته‌ای هم در حال نابود شدن است. وقتی متخصصان در فضاهای غیر مرتبط فعالیت می‌کنند کم‌کم دانش هسته‌ای هم از بین می‌رود. آن‌هایی که می‌گویند اگر سازش کنیم مشکل ما حل می‌شود باید به این مسئله توجه کنند.

برجام کشور را به سمت جنگ برد

وی تصریح کرد: برجام کشور را به سمت جنگ برد. برجام سایه جنگ را برنداشت بلکه سایه جنگ را بر کشور آورد. چراکه امروز حتی بحرین و عربستان هم ما را تهدید به جنگ می‌کنند. درست است که به فتوای رهبری تولید بمب حرام است اما وجود راکتور اراک و پلوتونیم تولیدشده در آن‌ یک عامل بازدارنده برای حمله بود و عاملی بود برای ایجاد امنیت برای ملت ایران و پیامی بود برای دشمنان.

هم هسته ای رفت هم تحریم ها ۵ برابر شد

دبیر کمیسیون برجام مجلس نهم اظهار کرد: چهار سال است که سر ما را کلاه گذاشتند و رهبری فرمودند که برجام خسارت محض است. امروز حتی تحریم ها ۵ برابر شده است. در زمان دکتر جلیلی صنعت هسته ای حفظ بود تحریم ها هم یک پنجم حال حاضر بود. در حال حاضر صنعت هسته ای رفت تحریم ها هم ۵ برابر است.

وی به دلیل اقدامات اخیر آمریکا و ترامپ در خصوص برجام پرداخت و گفت: اشکال ترامپ به برجام این بود که با توجه به اینکه اقتدار ملت ایران به هسته ای، منطقه و موشکی بود، با این مذاکره کنندگان ایران چرا فقط یکی از اینها را گرفتید. چرا منطقه و موشکی را نگرفتید. گفت من خارج می شوم، اروپا تو بمان، ایران هم حتماً برجام را حفظ کند و من هم به‌راحتی تحریم‌ها را افزایش می‌دهم. برای همین است چند روز قبل وزیر خارجه آلمان با پررویی تمام می‌آید و با توجه به اینکه آن‌ها به تعهداتشان عمل نکردند می‌گوید درست است برجام را هیچ‌کس اجرا نمی‌کند ولی ایران باید در برجام باقی بماند.

با برجام اقتصاد را و با fatf امنیت کشور را زدند

نبویان عنوان کرد: با برجام اقتصاد را نابود کردند و با FATF قرار است امنیت کشور را نابود کنند. دشمن گام‌به‌گام جلو می‌آید. اف ای تی اف در اختیار عربستان و آمریکا و رژیم صهیونیستی است و دولت تعهدی در این حوزه داده است و قبل از تصویب مجلس و شورای نگهبان آن را اجرایی می کند.

وی بیان کرد: از دید اف ای تی اف دو کشور هستند که فوق العاده خطرناک‌اند و آن کره شمالی و ایران هستند یعنی دو کشوری که شاخ به شاخ با آمریکا شده اند، اسمشان در اف ای تی اف به عنوان خطرناک بیان شده است. اف ای تی اف ابزاری دست برخی از کشورها برای اینکه بدانند پول هایتان را به کجا می دهید و از کجا می گیرید و برای اینکه جلوی راه های دور زدن تحریم و ورود چمدانی را هم بگیرند.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم ضمن اشاره به اینکه دو بار تسلیم را پذیرفتیم ولی امتیازی به ما داده نشد تصریح کرد: رهبری در پاسخ به دو وزیر کابینه در مورد اف ای تی اف نامه ای را زدند و خواستند که در شورای امنیت ملی مطرح شود و حتی پس از مطرح شدن در شورای امنیت ملی طی نامه ای دیگر این معاهدات را نسخه هایی استعماری نامیدند و حتی در جلسه عمومی دیدار با نمایندگان مجلس نیز مواردی را در مورد اف ای تی اف مطرح کردند اما آقایان علی رغم اینکه این ها را می دانند هنوز هم نمی خواهند از این بگذرند.

ایمان به خدا و مقاومت پارامتر جدید در علوم سیاسی دنیا

وی اظهار کرد: علی‌رغم قدرت آمریکایی‌ها و این امتیازات داده‌شده باید گفت مگر سال ۵۷ سازمان‌های بین‌المللی با ما بودند؟ چرا در دفاع مقدس صدام با ۳۷ کشور دنیا نتوانست پیروز شود؟ چه طور می‌شود که حزب‌الله رژیم صهیونیستی را شکست می‌دهد؟ جواب این چراها یک‌چیز است و آن این‌که انقلاب اسلامی ایران پارامتر جدیدی به علوم سیاسی دنیا عرضه کرد و آن ایمان به خدای متعال و مقاومت است.

نبویان خاطرنشان کرد: ویژگی این پارامتر این است که بر همه پارامترهای دیگر پیروز می‌شود. در عراق و سوریه و یمن و دفاع مقدس پیروز شدیم که این‌ها به‌واسطه مدیریت رهبری اتفاق افتاد. ۲۰ سال است که آمریکا هر طرحی را که در منطقه می‌خواهد اجرا کند از ملت ایران و از مقام معظم رهبری ضربه خورده است. پس هزینه‌های سازش بیش از هزینه‌های مقاومت است.

انتهای پیام/ 

 

نظر شما