شناسهٔ خبر: 33597069 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دربازدید استاندار از مناطق کمتر برخوردار استان؛

بررسی مشکلات منطقه دیشموک از سوی استاندار و مسئولان

خبرگزاری صداوسیما

استاندار کهگیلویه و بویراحمد به همراه جمعی از مدیران و نماینده مجلس شورای اسلامی از نزدیک مشکلات مردم منطقه دیشموک را بررسی کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز کهگیلویه و بویراحمد، استاندار این استان در این سفر که با استقبال مردمبررسی مشکلات منطقه دیشموک از سوی استاندار و مسئولان دیشموک روبرو شد به روستاهای دورافتاده چندار و سرگچ این بخش رفت و پای درد و دل مردم نشستند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بین مردم منطقه سرگچ دیشموک گفت: در جلسه شورای توسعه برنامه ریزی استان به جد مشکلات و آسیب های نقاط محروم بخش دیشموک بررسی و راهکارهای مورد نیاز لحاظ می شود.
کلانتری افزود: در محاسبات، برنامه ریزی ها و توزیع اعتبارات استانی، مشکلات بخش دیشموک را در اولویت قرار خواهیم داد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمدبا اشاره به محورهای حادثه خیز در دیشموک گفت: باید برای بهسازی جاده و محور ارتباطی دیشموک به دهدشت اعتبارات ملی جذب شود تا مشکل مردم و حمل نقل در این منطقه تسهیل شود.
کلانتری از تخصیص اعتبار برای پمپاژ آب زمین های کشاورزی اسفندان به مساحت 500 هکتار خبر داد و افزود:سد بالیاو پس از بررسی و با تامین اعتبار و نگاه ویژه در طرح های ملی، عملیات ساخت آن آغاز می شود.
وی در خصوص غرامت ناشی از سیل به سیل زدگان در بارش های اخیر هم گفت: پرونده مربوط به سیل زدگان در این منطقه بررسی شده و در حوزه خسارت سیل 38 میلیارد تومان،در بحث عمران شهری 10 میلیارد تومان،در بحث آب و فاضلاب 4 میلیارد تومان،در خصوص بنیاد مسکن 14 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.
وی از پرداخت تسهیلات کم بهره به مردم بخش دیشموک خبرداد و گفت: تسهیلات4،12 و 18 درصد به ارزش 200 میلیاردتومان به مردم شهرستان کهگیلویه و بخش دیشموک بر اساس اسناد و مدارک ارائه شده پرداخت خواهد شد.
امام جمعه دیشموک هم در این بازدید گفت: خدمات خوبی در زمینه برق ،آب و گاز از سوی مسئولان استانی انجام شده و انتظار هست با تدابیر و همت مضاعف بیش از گذشته روند خدمات رسانی انجام شود.
حجت الاسلام علی اکبر راوند با اشاره به مشکلات راه های ارتباطی این بخش به شهرستان های باغملک و دهدشت از استاندار خواست در زمینه ایجاد پل بر روی رودخانه، و رفع نقاط حادثه خیز در محورهای ارتباطی روستایی و شهری دیشموک را در اولویت کاری خود قرار دهد.
حجت الاسلام راوند افزود: برخی روستاهای بخش دیشموک 2 هفته است که آب اشامیدنی ندارند، مصلی شهر دیشموک با 90 درصد پیشرفت کاری رها شده،برخی بیماران در مرکز بهداشتی درمانی دیشموک به خاطر کمبود و یا سهل انگاری جان خود را از دست می دهند(درده روز اخیر دو نفر در درمانگاه دیشموک جان باختند) که نیاز است برای حل این مشکلات تدابیری اندیشیده شود.
وی با ارائه گزارش خدمات نظام در زمینه های مختلف گفت:در اوایل انقلاب فقط دو معلم در این بخش وجود داشت اماهم اکنون به برکت نظام بیش از 400 معلم در این منطقه مشغول به تدریس هستند.
وی در خصوص ترک تحصیل دانش آموزان دیشموکی افزود: طبق بررسی میدانی صدا و سیما علت ترک تحصیل بیش از صد نفر از دانش آموزان در برخی از روستاها به خاطر نبود جاده و راه ارتباطی مناسب و نبودخوابگاه است.
امام جمعه دیشموک ادامه داد: ترک تحصیل سبب ایجاد معظلات و آسیب های اجتماعی همچون خودکشی در بخش دیشموک شده که بودجه فرهنگی آسیب های اجتماعی توسط امور اجتماعی استانداری به این بخش اختصاص داده نشده است. 
راوند ایجاد ادارات ثبت احوال،فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات را در بخش دیشموک ضروری دانست و گفت:استاندار محترم با حضور در بین مردم دیشموک نشان دادند که درصدد حل کردن مشکلات بخش دیشموک هستند و خواستار رسیدگی به این مهم توسط ایشان هستیم.
 نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هم در این بازدید گفت: محرومیت زدایی بخش دیشموک و روستای سرگچ از جمله اهداف سفر استاندار به این منطقه است.
عدل هاشمی پور در خصوص سد بالیاو گفت: مطالعات اجرایی سدبالیاو تمام شده و در بودجه سال آینده اعتبار لازم در خصوص اجرایی شدن آن سامان دهی منازل روستاهای مجاور پیش بینی می شود. 
هاشمی پور افزود: با کمک مسئولان و خیران برای برون رفت این منطقه از محرومیت طرح محور دیشموک به چاروسا، دم عباس به یاسوج ،جاده دیشموک به قلعه دختر و پاتاوه به یاسوج اجرا می شود.
وی بیان کرد: بهسازی و ایجاد جاده تنگ چویل به خوزستان از جمله محورهای ارتباطی بخش دیشموک با شهرهای باغملک و رامهرمز استان خوزستان و از جمله خواسته های مردم دیشموک است.
هاشمی پور ادامه داد: پل سردو پس از 8 سال بازگشایی شد و هم اکنون مطالعات پل تنگ چویل به اتمام رسیده و باید به مناقصه برود و اعتبار لازم آن توسط آقای زنگنه وزیر نفت به این محور اختصاص داده شد.
نماینده مردم شهرستانهای کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی در خصوص پمپاژ آب زمین های روستای اسفندان گفت: پمپاژ این طرح ها در سایر نقاط استان ظرف 8 ماه جمع آوری شده اما طرح پمپاژ آب به زمین های کشاورزی دلی اسفندان انجام نشده است.
نماینده مجلس در خصوص سرمایه گذاری و اعطای تسهیلات به معدن نیترات لیراب گفت: 4 میلیارد تسهیلات به سد نیترات اختصاص داده شد که دستگاه های آن به زودی نصب می شوند که جا دارد استاندار محترم حمایت های لازم در این خصوص را از سرمایه گذار انجام دهند.

نظر شما