شناسهٔ خبر: 33592256 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

نامه مودی به عمران خان برای بهبودی روابط پاکستان و هند

با گذشت ۲۰ روز از شروع کار دولت جدید در هند و انتخاب مجدد «نارندرا مودی» به عنوان نخست وزیر، همسایه غربی این کشور پاکستان از دریافت پاسخ مثبت از جانب مقام های عالی رتبه دهلی نو برای ازسرگیری مذاکرات صلح و بهبودی روابط دو جانبه خبر داد.

صاحب‌خبر -

رسانه های پاکستانی روز پنجشنبه به نقل از منابع موثق دیپلماتیک اعلام کردند: «نارندرا مودی» نخست وزیر و «جی شنکر» وزیر امور خارجه هند در نامه هایی جداگانه خطاب به همتایان پاکستانی خود برای ازسرگیری مذاکرات صلح میان دو کشور اعلام آمادگی کردند.

براساس این گزارش، مودی به «عمران خان» نخست وزیر پاکستان گفته است که بهبود فضای اعتماد میان دهلی و اسلام آباد اجتناب ناپذیر است.

منابع دیپلماتیک پاکستان با تایید دریافت نامه مقام های عالی دولت هند، گفتند: اسلام آباد پاسخ مثبتی از دهلی نو برای شروع مذاکرات برای تنش زدایی دریافت کرده است.

آنان افزودند: نخست وزیر و وزیر امور خارجه هند اعلام کردند که این کشور به دنبال روابط عادی با تمامی کشورهای همسایه از جمله پاکستان و خواهان گفت وگوهای جدید و جامع با این کشور است.

عمران خان نخست وزیر پاکستان ۱۸ خردادماه امسال با ارسال نامه به نارندار مودی انتخاب مجدد وی به عنوان نخست وزیر هند را تبریک و پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات میان دو کشور برای رسیدگی به اختلافات قدیمی از جمله مناقشه کشمیر را دوباره مطرح کرد.

به نقل از منابع خبری، پس از پایان نوزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای در در بیشکک گفت، "عمران خان" و "نارندرا مودی"، نخست وزیران پاکستان و هند در حاشیه این نشست دست یکدیگر را فشردند و با رویی گشاده با هم دیدار کردند.

روابط متزلزل پاکستان و هند پس از یک فقره حمله تروریستی به نظامیان هندی در اواخر بهمن ماه سال گذشته و کشته شدن چهل نفر از این نظامیان رو به وخامت گذاشت.

عملیات هوایی هند به بخشی از منطقه بالاکوت در خاک پاکستان و سپس نبرد هوایی دو همسایه، دهلی و اسلام آباد را تا آستانه جنگی تمام عیار پیش برد.

آزادی خلبان هندی جنگنده سرنگون شده از سوی پاکستان و سایر اقدامات آشتی جویانه اسلام آباد از جمله تبریک پیروزی مودی در انتخابات از سوی عمران خان تاکنون موفق به گرم کردن رابطه دو کشور نشده بود.

نظر شما