شناسهٔ خبر: 33591944 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هوش مصنوعی سرطان سینه را یک سال زودتر پیش‌بینی می‌کند

محققان شرکت IBM هوش مصنوعی جدیدی طراحی کرده‌اند که با استفاده از اطلاعات بیمار و تصاویر ماموگرافی احتمال وجود سرطان سینه را از یکسال زودتر پیش‌بینی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس خبری که به تازگی منتشر شده است  شرکت IBM (ماشین‌های تجاری بین المللی) دیگر تنها از سیستم هوش مصنوعی برای پیش بینی دیابت استفاده نمی‌کند. محققان این شرکت توانسته‌اند مدلی از هوش مصنوعی را طراحی کنند که می‌تواند یک سال زودتر سرطان سینه بدخیم را با دقت ۸۷ درصدی در مقایسه با رادیولوژیست‌های انسانی پیش‌بینی کند.

در حالی که در حال حاضر روش پیش بینی به وسیله هوش مصنوعی وجود دارد که بر تصاویر ماموگرافی و یا پرونده پزشکی بیمار متکی است، روش جدید IBM از هر دو اطلاعات استفاده می‌کند. به این ترتیب این روش به طور بالقوه قابل اعتمادتر است.

هوش مصنوعی سرطان سینه را یکسال زودتر پیش‌بینی می‌کند

بیشتر بخوانید: سخنرانی واقع‌گرایانه‌تر با بهره‌گیری از سیستم تبدیل متن به گفتار هوشمند مایکروسافت 

برای تمرین دادن این هوش مصنوعی به آن اطلاعاتی شامل تصاویر ماموگرافی افراد ناشناس مرتبط با بیومارکر‌ها (مانند تاریخ باروری) و داده‌های بالینی اضافه شده است که به آن اجازه می‌دهد با دقت بالای خود الگوریتم‌های خاصی از میزان احتمال وجود سرطان سینه تولید کند. این روش می‌تواند احتمال تشخیص اشتباه را با ایجاد ارتباط بین صفاتی که در تصاویر دیده نمی‌شوند، مانند کمبود آهن و عملکرد تیروئید، کاهش دهد. هوش مصنوعی IBM حتی اطلاعاتی از بیوپسی‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز درمان سرطان برای موارد مختلف را دریافت کرده است.

مطمئنا این روش تنها به الگوریتم برای پیش‌بینی کردن متکی نیست مخصوصا زمانی که ۷۷ درصد مواقع به درستی تشخیص می‌دهد. به هر حال استفاده از این روش زمانی بهتر خواهد بود که چشم‌هایی باشند که پس از انجام کار او اطلاعات را بررسی کنند. این روش می‌تواند مکمل کاری یک رادیولوژیست باشد که با استفاده از آن بیمار نیازی به انجام آزمایش‌های غیر ضروری نداشته باشد. هوش مصنوعی تولید شده به وسیله IBM بیشتر در کشور‌هایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که کارکنان کمتری در انجام این فرایند دارد، زیرا با استفاده از آن دیگر نیازی به رادیولوژیست دومی برای بررسی دوباره نیست. البته از این روش در هر مورد دیگری که زمان برای بررسی دوباره به وسیله انسان محدود است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

با هوش مصنوعی ساخته شده به وسیله IBM سرطان سینه یکسال زودتر پیش‌بینی می‌شود

نظر شما