شناسهٔ خبر: 33590004 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در راستای عمل به شعار سال صورت گرفت

دو محصول دانش‌بنیان در دانشگاه جیرفت رونمایی شد

دو محصول دانش‌بنیان ساخته شده توسط دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه جیرفت با حضور هیئت رئیسه، اعضای هیئت علمی و جمعی از کارکنان این دانشگاه رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شاپور کوهستانی رئیس دانشگاه جیرفت در آیین رونمایی از دو محصول دانش‌بنیان، ضمن قدردانی از تلاش دانشجویان و اساتید گروه‌های مختلف دانشکده فنی و مهندسی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های مهم سند چشم‌انداز دانشگاه جیرفت حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین و نسل سوم است که این مهم با سوق دادن پژوهش‌های کاربردی اساتید و دانشجویان به سمت برطرف کردن مشکلات منطقه فراهم می‌شود.

کوهستانی با بیان این مطلب که امروز لازم است تلاش خود را برای خودباوری و تولید محصولات داخلی دوچندان کنیم تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران چند سال متوالی است که از شعار اقتصاد مقاومتی و همچنین حمایت از تولید و کالای ایرانی برای نام‌گذاری سال جدید استفاده می‌کنند که نشان از توجه معظم له به این مسئله مهم دارد؛ جوانان و دانشجویان باید با ترسیم این چشم‌انداز در راستای تولید محصولات دانش‌بنیان حرکت کنند.

رئیس دانشگاه جیرفت با بیان این مطلب که از همه طرح‌های دانش‌بنیان حمایت خواهیم کرد افزود: تلاش هیئت رئیسه دانشگاه در سیاست‌گذاری و همچنین حمایت اساتید و دانشجویان در راستای تولید محصولات دانش‌بنیانی است که برای رفع نیاز‌های منطقه و کشور تولید شود.

وی با اشاره به ساخت دو محصول دانش‌بنیان توسط دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی این دانشگاه گفت: با همه توان از این نوع طرح‌ها حمایت خواهیم کرد و در همین راستا برای ارتقاء این طرح‌ها و همچنین تولید محصولات جدید اعتبار مورد نیاز را تأمین خواهیم کرد.
 
دو محصول دانش‌بنیان در دانشگاه جیرفت رونمایی شد

رئیس دانشگاه جیرفت با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بی‌شمار جنوب استان کرمان و منطقه بیان کرد: دانشگاه جیرفت با رصد برخی مشکلات در بخش‌های مختلف، پژوهش‌های خوبی را کلید زده است که تعدادی از این پژوهش‌ها امروز به تولید محصول منجر شده است.

ایمان گروهی رئیس دانشکده فنی و مهندسی نیز در ادامه این آیین گفت: در راستای رفع برخی مشکلات پیش روی بخش کشاورزی در منطقه جنوب استان کرمان و با توجه به پتانسیل بالای کشاورزی در این ناحیه، گروه مهندسی مکانیک دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه موفق به ساخت یک دستگاه پهپاد سم‌پاش جهت استفاده در این بخش شده‌اند.

گروهی با اشاره به این مطلب که یکی از نیاز‌های بخش کشاورزی تشخیص سریع و به‌موقع آفات و بیماری‌ها در مزارع است بیان کرد: پهپاد ساخته شده توسط دانشجویان دانشگاه جیرفت قابلیت ارزیابی میزان سلامت گیاهان، سم‌پاشی گیاهان و همچنین نشانه‌گذاری دام‌ها را دارا می‌باشد.
رئیس دانشکده فنی و مهندسی جیرفت ادامه داد: این پهباد قابلیت‌هایی دارد که می‌توان با نصب سنسور‌های تشخیص آفات ابتدا وضعیت سلامت محصولات کشاورزی و نوع آفات احتمالی را ارزیابی نمود و سپس با استفاده از مخازن تعبیه‌شده روی پهپاد اقدام به سم‌پاشی نقاط آلوده به آفت کرد.

رئیس دانشکده فنی و مهندسی با بیان این مطلب که دانشجویان گروه مهندسی برق این دانشکده موفق به ساخت ربات خورشیدی آتش‌نشان قابل‌کنترل از راه دور شده‌اند گفت: این ربات انرژی موردنیاز خود را از نور خورشید تأمین می‌کند.

وی بخشی از ویژگی‌های مهم ربات را قابلیت کنترل از راه دور تا برد دو کیلومتر عنوان کرد و افزود: طراحی بدنه، فیزیک دستگاه و بورد‌های الکترونیکی توسط دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی این دانشگاه انجام‌شده است.

گروهی ادامه داد: طراحی سیستم نوین کنترل انرژی هوشمند توسط دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه جیرفت به‌گونه‌ای است که در صورت وجود نور خورشید انرژی موتور‌ها توسط نور خورشید تأمین‌شده و مازاد انرژی خورشیدی صرف شارژ باتری‌ها می‌شود و همچنین در شرایط عدم دسترسی به نور خورشید از باتری پشتیبان که قبلاً توسط نور خورشید شارژ شده است استفاده می‌شود.

رئیس دانشکده فنی و مهندسی بابیان این که آتش‌نشان بودن تنها یک نمونه کاربرد این ربات می‌باشد، از دیگر قابلیت‌های این ربات را توانایی حمل آب و پرتاب آب به طول سه متر بیان نمود که این میزان قابل ارتقا نیز هست همچنین این ربات مجهز به دوربین می‌باشد و تا برد دو کیلومتر تصویر ارسالی آن قابل دریافت است.

وی گفت: با توجه به عدم نیاز این ربات به سوخت یا هیچ‌گونه منبع انرژی خارجی و همچنین قابلیت کنترل از راه دور آن و همچنین مضر بودن تماس با سم‌های مورداستفاده برای انسان با ارتقای این ربات می‌توان از آن در سم‌پاشی کشاورزی و همچنین مبارزه با ملخ‌های مهاجر استفاده کرد.

نظر شما