شناسهٔ خبر: 33589993 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

واشنگتن: در حال بررسی دقیق گزارش سازمان ملل درباره خاشقچی هستیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ادعای حمایت از تحقیقات گزارشگر ویژه سازمان ملل درخصوص قتل روزنامه‌نگار منتقد ریاض در کنسولگری سعودی گفت که در حال بررسی دقیق این گزارش هستند.

صاحب‌خبر -

العالم- آمریکا

وزارت خارجه آمریکا بامداد امروز (پنجشنبه) در واکنش به نتیجه تحقیقات گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد ریاض در کنسولگری سعودی در استانبول گفت که از آن گزارش حمایت می‌کند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری «آناتولی» گفت: «ما در حال بررسی دقیق (این گزارش) هستیم. ایالات متحده از ماموریت جهانی "آگنس کالامارد" گزارشگر ویژه سازمان ملل برای تحقیقات درباره قتل‌های عمد یا اعدام‌های خودسرانه حمایت می‌کند».

وی همچنین از جلسه مباحثه کالامارد با تعدادی از مقامات وزارت خارجه آمریکا برای صحبت درباره موارد مهمی که درخصوص قتل خاشقچی یافته خبر داد و مدعی شد: «ما مصمم هستیم تا هر کسی را که مسئول (این جنایت) است به دست عدالت بسپریم».

این مقام وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد که رژیم سعودی باید به تحقیقات خود در تمام ابعاد این جنایت ادامه داده و کسانی را که مسئول قتل خاشقچی هستند به سزای اعمالشان برساند.

وی توضیح داد که اگر واقعیت‌های جدیدی درباره قتل خاشقچی کشف شود، آمریکا اتخاذ اقدامات بیشتر را بررسی می‌کند.

ادعای آمریکا مبنی بر حمایت از تحقیقات بین‌المللی درباره قتل خاشقچی در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به صراحت تأکید کرده که روابط با عربستان سعودی و قراردادهای تسلیحاتی با این کشور، از مسئله قتل خاشقچی مهمتر است. همچنین گزارش شده است که «جرد کوشنر» داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا که روابط نزدیکی با بن سلمان دارد، خاشقچی را «یک تروریست در پوشش خبرنگار» توصیف کرده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل روز گذشته (چهارشنبه) گزارش 100 صفحه‌ای درباره قتل خاشقچی منتشر کرده و توضیح داد که مدارک معتبری از دست داشتن مقامات عالی‌رتبه سعودی از جمله «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور در تحقیقات حول قتل خاشقچی به‌دست آمده است.

خاشقچی ۵۹ ساله در تاریخ دهم مهر (دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما خروج وی از این ساختمان ثبت نشده است (+). بعد از گزارش «نیویورک تایمز» مبنی بر به قتل رسیدن و سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری روزنامه «صاباح» ترکیه نیز با انتشار نام و تصویر 15 سعودی مشکوک به دست داشتن در پرونده خاشقچی، جزئیاتی جدید و تکان‌دهنده از این ماجرا نقل کرد.

فارس

برچسب‌ها:

نظر شما