شناسهٔ خبر: 33589741 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

شمخانی: جنگ بعید است، ولی در صورت آغاز آن شکست آمریکا قطعی است

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با توضیح مواضع مقامات تهران در قبال برجام و راه‌های مقابله با تحریم‌های آمریکا، وقوع جنگ در منطقه خلیج فارس را بعید دانست، ولی تأکید کرد در صورت آغاز جنگ، این آمریکایی‌ها هستند که شکست خواهند خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، "علی شمخانی" دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که برای مذاکره با مقامات بلندپایه امنیتی روسیه به شهر اوفا (مرکز جمهوری باشقیرستان) سفر کرده بود، در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری «تاس» درباره مواضع جمهوری اسلامی در قبال اعزام نیروهای نظامی مضاعف آمریکا به منطقه، دورنمای توافق هستهای و امکان بروز درگیری نظامی گسترده پس از حادثه حمله به تانکرهای نفتکش در دریای عمان توضیحاتی داد.

این مقام بلندپایه ایران درباره اعزام هزار نیروی نظامی دیگر آمریکایی به منطقه خلیج فارس گفت: «دخالت آمریکایی‌ها در اوضاع منطقه ما باعث وخامت اوضاع می شود. سیاست ایران صرفًا در جهت تامین امنیت خود و تقویت صلح و ثبات در منطقه است و دخالت کشورهای فرامنطقهای تنها باعث وخامت اوضاع در منطقه ما می شود. این آمریکایی‌ها بودند که در سوم جولای سال 1988 هواپیمای مسافربری ایرانی را در آسمان خلیج فارس با موشک مورد هدف قرار داده و منهدم کردند. آمریکایی‌ها با حضورشان در خلیج فارس تنها باعث وخامت اوضاع می شوند. اکنون اگر هزار سرباز دیگر هم به منطقه اعزام شود، آنها در هر صورت نمی توانند تاثیری در اراده مردم منطقه داشته باشند که معتقدند آمریکا باید از منطقه ما خارج شود.»

شمخانی درباره اقدامات ایران برای تامین بیشتر امنیت خود در چنین شرایطی تاکید کرد: «ما چهل سال است که با حملات آمریکایی‌ها مقابله می کنیم. این حملات از طریق جنگ اقتصادی با استفاده از تحریم‌ها و حمایت از تروریست‌ها صورت می گیرد. ولی ما در طول این سالها قاطعانه با این اقدامات مقابله کردهایم و قدرتمند تر شده ایم. سیاست امریکا هیچ روش مشخصی ندارد و تنها در فیلم‌های هالیوودی است که معجزه می کند.»

دبیر شورای امنیت ایران درباره ادعای آمریکا درباره دست داشتن تهران در حمله به تانکرهای نفتی در دریای عمان و امکان اقدام نظامی علیه ایران گفت: «مقامات واشنگتن اظهارات ضد و نقیضی در این باره دارند و این راهکار دخالت آنها در امور سایر مناطق است. البته ما سناریوی نظامی را بعید می دانیم. دلیلی وجود ندارد که در منطقه جنگی آغاز شود. ولی اگر چنین جنگی آغاز شود، مردم منطقه قطعا پیروز خواهند شد. ولی ما از آغاز چنین جنگی استقبال نمی کنیم.»

علی شمخانی درباره اقدامات تهران در مبارزه با تحریم‌های آمریکا توضیح داد: «تنها ایران، روسیه، چین و مکزیک نیستند که مورد تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند. این اقدامات در عرصه ژئوپلیتیکی گستردهای صورت می گیرد. نباید اجازه داد که آمریکا تعیین کند که چه کشوری میتواند چه محصولی را خریداری کند و کدامیک یک را خریداری نکند. برای چه همه باید دستورات آنها را اجرا کنند؟ برای چه دلار باید ارز بینالمللی باشد؟ امروزه دلار به یک گلوله متحرک تبدیل شده که می تواند همه را تحت تاثیر قرار دهد. اگر اعتراضات سیاسی علیه دولت آمریکا صورت بگیرد و با کمک منشور سازمان ملل از اقدامات این کشور ابراز نارضایتی شود، مقابله همه جانبهای با درخواست‌های اقتصادی آنها آغاز می شود و در این صورت دلار هم می شود از مبادلات بازرگانی خارج خواهد شد و مقابله با تحریم‌های آمریکا در عمل تحقق پیدا میکند.»

وی درباره مکانیسم مالی «اینستکس» برای دور زدن تحریم‌های آمریکا گفت: «اقدامات برای راه اندازی این مکانیزم بسیار کند پیش می رود و اراده سیاسی لازم برای تحقق این برنامه وجود ندارد و اگر این مکانیسم کارایی نداشته باشد، ما چنین عملیاتی را با روسیه و چین انجام خواهیم داد و این روشی منطقی است. ما در حال حاضر در حال انجام مذاکراتی در این باره هستیم. نظریات زیادی در این باره وجود دارد که فعلاً نمی توان درباره آنها صحبت کرد.»

این مقام بلندپایه تاکید کرد: «مقامات تهران اجازه نخواهند داد تا تصمیمگیری درباره صادرات نفتی ایران از سوی آمریکا انجام شود. البته با توجه به اعمال فشارهای آمریکا ،سطح صادرات نفتی ایران کاهش یافت، ولی متوقف نخواهد شد و ما راه حل هایی برای رفع این مشکلات در نظر داریم.»

علی شمخانی درباره سرنوشت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم توضیح داد، این توافقات دوجانبه است، ایران به وظایف خود عمل کرده، ولی طرف‌های غربی این کار را نکرده اند.15گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید می کنند که ایران به تمامی تعهدات خویش در چارچوب برجام عمل کرده است و این آمریکاست که از این توافقنامه خارج شده و برخلاف توافقات صورت گرفته تحریمهایی را علیه ایران اعمال کرده. بعید است ما بتوانیم به طور یک جانبه همچنان به اجرای تعهدات خود ادامه دهیم.»

وی درباره اقدامات بعدی تهران در این باره توضیح داد: «این مسئله بستگی به مهلت زمانی تعیین شده از سوی ایران دارد. آمریکایی‌ها آسیب جدی به این توافقنامه وارد کردهاند و باید پاسخ آن را ببینند. خط قرمز ایران درباره توافق هسته‌ای در پیام‌های ارسال شده برای کشورهای شرکت کننده در برجام تعیین شده است. البته ایران قصد ندارد به طور کامل از برجام خارج شود و تمامی اقدامات در نظر گرفته شده در چارچوب توافقات صورت گرفته در برجام است».

نظر شما