شناسهٔ خبر: 33588852 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سی و یکمین جشنواره تئاتر آذربایجان غربی آبان ماه برگزار می شود

مهاباد- ایرنا- رییس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی گفت: سی و یکمین دوره جشنواره تئاتر استان آبان ماه امسال به میزبانی ارومیه برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

امید خاکپور روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: فراخوان این جشنواره توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و با هدف تحقق شعار سال مبنی بر / رونق تولید / منتشر شده است.

وی نگاه خلاقانه و تحلیلی به مسائل اجتماعی روز، بازآفرینی و بهره گیری از متون شفاهی و مکتوب بومی- محلی استان در نمایش‌ها، دفاع مقدس و ارائه نمایش‌هایی در راستای وفاق و همبستگی اجتماعی در منطقه را از محورهای اصلی این جشنواره عنوان کرد.

خاکپور با اشاره به اینکه شرکت کنندگان و گروه‌های نمایشی استان باید در بازه زمانی آبان ماه ۱۳۹۷ تا ۱۵ مهرماه سال جاری دارای اجرای عمومی بوده باشند، گفت: گروه‌های نمایش در مرکز استان باید حداقل هفت اجرا و در شهرستان ها نیز حداقل پنج اجرا داشته باشند.

وی ادامه داد: ملاک تأیید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در جشنواره درج اطلاعات اثر در درگاه استانی سایت ایران تئاتر است.

خاکپور با تاکید بر اینکه فقط آثار ایرانی و صحنه‌ای در این جشنواره داوری می‌شود، افزود: ارائه مجوز نویسنده یا ناشر اثر الزامی و اولویت انتخاب در داوری‌ها بر اساس متن‌های نویسندگان بومی است.

وی با بیان اینکه هر کارگردان می‌تواند فقط با یک اثر در این جشنواره حضور داشته باشد، اضافه کرد: همچنین آثار کارگردان‌ها نباید در جشنواره‌های قبلی استفاده شده باشد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی یادآور شد: زمان نمایش حداقل ۴۵ دقیقه و حداکثر ۹۰ دقیقه تعیین شده است که گروه‌های نمایشی باید آن را در آثار خود لحاظ کنند.

خاکپور اظهار داشت: ستاد برگزاری جشنواره در بخش‌های نمایشنامه نویسی، بازیگری مرد و زن، طراحی صحنه، نور، لباس، موسیقی و افکت، گریم و پوستر بر اساس تصمیم هیأت داوران جشنواره تقدیر و به یک برگزیده نیز دیپلم افتخار اهدا می‌کند.

وی ۱۰ مهرماه سال جاری را آخرین فرصت ارسال آثار به جشنواره عنوان و بیان کرد: بررسی و ارزیابی هیأت داوری از ۱۶ مهرماه سال جاری شروع می شود و زمان برگزاری جشنواره ۱۹ تا ۲۱ آبانماه ۱۳۹۸ خواهد بود.

وی اظهار کرد: فرم تکمیل شده تقاضای شرکت در جشنواره و ارائه تأئیدیه کتبی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مربوطه محل اجرا مبنی بر اجرای عمومی نمایش متقاضی برای شرکت در جشنواره ضروری است.

خاکپور در ادامه تاکید کرد: یک نسخه متن نمایش، مجوز نویسنده یا ناشر، یک قطعه عکس پرسنلی کارگردان، خلاصه‌ای از نمایشنامه در صحفه A4، ارائه رزومه کارگردان در محیط WORD و چهار قطعه عکس با کیفیت از اجرا بر روی لوح فشرده الزامی است.

انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی هم اکنون در شهرستان‌های ارومیه، خوی، میاندوآب، ماکو، پیرانشهر نقده، تکاب، مهاباد و بوکان فعالیت دارد؛ ۲۳ گروه نمایشی ثبت شده رسمی در آذربایجان غربی و ۱۰ انجمن هنرهای نمایشی در این استان وجود دارد که از این میان ارومیه با هشت گروه، خوی با پنج و مهاباد با چهار گروه به ترتیب بیشترین گروه‌های نمایشی را به خود اختصاص داده است.

۹۹۰۳/‏۶۱۸۵/۳۰۷۲‏

نظر شما