شناسهٔ خبر: 33588008 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تشریح پرونده‌های مفاسد اقتصادی در دستگاه قضایی کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به پرونده‌های مفاسد اقتصادی سال 97 در کرمان گفت: یکی از پرونده‌ای بسیار مهمی که مطرح شد مربوط به پرونده پیشگیری از اختلاس بانک ملی با رقمی برابر با ده‌ها هزار میلیارد ریال است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، یدالله موحد صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در آستانه هفته قوه قضاییه و سالروز شهادت شهدای هفتم تیرماه سال 1360 قرار داریم و در این ایام باید علاوه بر اینکه یاد و خاطره این شهدا را گرامی داریم و شخصیت آنها را مورد توجه قرار دهیم باید به دستاوردها و خدمات قضات و کارکنان دستگاه قضایی هم بپردازیم.

شهید بهشتی؛ گوهر درخشان دوران

وی با اشاره به اینکه شهید بهشتی حقیقتا یک گوهر درخشان و از نوادر و شخصیت‌های زمانه خود بود، بیان داشت: وی همچنین از یاران امام راحل در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی بود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان از شهید بهشتی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین عناصر شکل‌گیری انقلاب اسلامی نام برد و پایه‌گذاری نظام قضایی جمهوری اسلامی را از مهمترین اقدامات این شهید والامقام ذکر کرد.

موحد ادامه داد: واقعیت این است که کمتر به ابعاد شخصیتی شهید بهشتی پرداخته شده و وی در حوزه‌های مختلف ناشناس مانده است و هفته قوه قضاییه فرصت مناسبی‌ست تا شخصیت‌هایی که شهید بهشتی نزدیک بودند به تبیین و معرفی شخصیت این شهید بپردازند تا به عنوان یک الگوی تاثیرگذار باشد.

لزوم تعامل بیشتر اصحاب رسانه و دستگاه قضایی

وی افزود: نگرش رئیس قوه قضاییه و دادگستری‌ها به اصحاب رسانه و ظرفیت اطلاع‌رسانی یک نگاه همکاری، تعامل مثبت، سازنده و پایدار است و این امر کمک شایانی به ایجاد عدالت و مبارزه با مفاسد اقتصادی و سایر مفاسد می‌کند.

موحد همچنین افزایش و ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به دستگاه قضا را از دیگر دستاوردهای تعامل قوه قضاییه با اصحاب رسانه برشمرد.

وی اضافه کرد: زمینه و شرایط همکاری بین اصحاب رسانه و قوه قضاییه فراهم شده است، منتها باید سازکارها و برقراری تعامل بیشتر را پیش‌بینی کنیم و هفته قوه قضاییه می‌تواند سرآغاز این نگرش باشد.

مقام ارشد دستگاه قضایی در استان کرمان بیان داشت: هشت آیین‌نامه‌ای که مدت‌ها معطل مانده بود در مدت کوتاه فعالیت رئیس جدید قوه قضاییه تصویب شده است که بررسی اموال ممسؤولان از جمله این آیین‌نامه‌ها به‌شمار می‌رود.

موحد در ادامه سخنان خود یادآور شد: تعیین تکلیف 4 هزار پرونده استیذان قصاص نفس و اعمال ماده 477 نیز در این مدت کوتاه از فعالیت حجت‌الاسلام رئیسی انجام شده است.

اعلام برنامه‌های هفته قوه قضاییه در استان کرمان

وی با اشاره به برنامه‌های استان کرمان در هفته گرامیداشت قوه قضاییه ابراز داشت: برگزاری نشست‌های صمیمی با اقشار مختلف، نشست‌های مطبوعاتی، سومین جشنواره قلم و عدالت، انجام تبلیغات محیطی و دیدار اعضای شورای قضایی با امام جمعه کرمان از جمله برنامه‌هاست.

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: سخنرانی قضات در مساجد و ادارات، شرکت در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، طرح یک مسجد، یک حقوقدان، جلسه مشترک شورای قضایی و شورای اداری از دیگر برنامه‌های هفته قوه قضاییه در استان کرمان است.

موحد اضافه کرد: دیدار با خانواده معزز شهدا، نشست تعاملی نیروی انتظامی و دستگاه قضایی، حضور اعضای شورای قضایی استان در همایش ملی قوه قضاییه در تهران و همچنین دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی از دیگر برنامه‌های هفته قوه قضاییه به شمار می‌رود.

وی از عطرافشانی قبور مطهر شهدا، جشن هفته قوه قضاییه، نشست نمایندگان مجلس با مدیران قوه قضاییه، مراسم گرامیداشت شهدای هفتم تیر با حضور رئیس دیوان عالی کشور و سخنرانی قبل از خطبه‌ها و دیدار مردمی بعد از نماز جمعه به عنوان دیگر برنامه‌ها نام برد.

تشریح پرونده‌های مفاسد اقتصادی کرمان

این مقام قضایی با اشاره به پرونده‌های مفاسد اقتصادی در سال گذشته اظهار داشت: یکی از پرونده‌ای بسیار مهمی که در سال گذشته مطرح شد مربوط به پرونده پیشگیری از اختلاس بانک ملی با رقمی برابر با ده‌ها هزار میلیارد ریال است.

موحد تصریح کرد: این مبلغ قرار بود توسط باند و شبکه‌ای با سندسازی و ورود به سامانه بانک ملی از بانک ملی و پست بانک خارج شود که با هوشیاری ماموران اداره کل اطلاعات و قضات دادگستری استان کرمان پیشگیری شد در حالی که چک هم در وجه شرکت آریا بازرگان کویر صادر شده بود.

وی از دستگیری 14 متهم در استان‌های مختلف و تشکیل دو پرونده اخلال در نظام اقتصادی کشور و کلاهبرداری در رابطه با پرونده مربوط به اختلاس بانک ملی خبر داد.

ضربه به باند بزرگ اخلال در نظام اقتصادی

رئیس کل دادگستری استان کرمان همچنین از پرونده اداره کل مالیاتی سخن به میان آورد و ابراز داشت: هفت نفر از کارکنان این مجموعه با 600 میلیون تومان ارتشاء و 23 میلیارد و 600 میلیون تومان فرار مالیاتی دستگیر شدند و بعد از این اتفاق کارگروه پیشگیری از فرار مالیاتی در استان کرمان تشکیل شد که عملکرد بسیار مفیدی هم دارد.

موحد عنوان کرد: در حالی باند بزرگ اخلال در نظام اقتصادی کشور در حوزه ارزی توسط اداره کل اطلاعات و اداره اطلاعات سپاه ثارالله استان کرمان ضربه خورد که 416 میلیون دلار از سیستم‌های بانکی کرمان دریافت کرده بودند اما کالایی وارد نشده بود.

پرونده مهدی جهانگیری به کجا رسید؟

وی با اشاره به پرونده مهدی جهانگیری تصریح کرد: بعد از یکسال کار اطلاعاتی و مستندسازی این پرونده در کرمان تشکیل شد و در نهایت پرونده به تهران ارسال شد که در حال رسیدگی است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با مقایسه تعداد حوزه‌های قضایی استان کرمان در سال 93 تا 97 از 28 درصد رشد حوزه‌های قضایی با هدف دسترسی آسان مردم به عدالت در این مدت خبر داد.

موحد ادامه داد: شاهد کاهش 31 درصدی موجودی پرونده‌های دادگستری استان کرمان در سال گذشته نسبت به شهریور 93 هستیم.

وی اظهار کرد: رشد 2 درصدی افزایش ورودی و افزایش سه درصدی پرونده‌های مختومه در دستگاه قضایی استان کرمان را در سال گذشته  داشته‌ایم.

10 اتهام اصلی در کرمان کدامند؟

موحد یادآور شد: سرقت، ضرب و جرح، ایراد صدمه بدنی بر اثر تصادفات رانندگی، توهین به اشخاص عادی، تهدید، رانندگی بدون پروانه رسمی، تخریب، نگهداری و مالکیت موادمخدر، خیانت در امانت و حمل موادمخدر 10 اتهام اصلی در استان کرمان است.

این قاضی خاطرنشان کرد: 42 هزار و 879 فقره از پرونده‌های وارده به شوراهای حل اختلاف استان کرمان طی سال گذشته به صلح و سازش رسیده است و در این زمینه رتبه سوم کشوری را داریم.

موحد ابراز داشت: طی سال گذشته 128 هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف و 75 هزار پرونده در دادگستری استان کرمان به مرحله صدور رای رسیده است.

وی با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات بیان داشت: به زودی ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی در استان کرمان تشکیل می‌شود.

موحد با بیان اینکه بیشتر امور اداری و قضایی در سیستم مدیریت قضایی ضبط و ثبت می‌شود، افزود: استان کرمان جزو پنج استان طرح مراقبت الکترونیک «پابند الکترونیک» در کشور است.

موحد ادامه داد: مدتی قبل ماموران محیط زیست در خبر بافت با افرادی برخورد می‌کنند که برای شکار وارد آن عرصه شده بودند و ماموران آنها را تعقیب و شکارچیان اقدام به شلیک می‌کنند و چند نفر از ماموران زخمی می‌شوند و دو موتورسوار هم به‌علت برخورد با مانع فوت می‌کنند و متهمان با قرار وثیقه آزاد هستند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: 345  قاضی در استان کرمان داریم و ممکن است تعدادی انگشت شمار تخلفی داشته باشند که ما سریعا ورود و برخورد می‌کنیم.

زمین‌خواری عمده در استان کرمان نداریم

موحد افزود: تمام ظرفیت‌های اطلاعاتی و انتظامی را برای شناسایی سرقت از یک طلافروشی در کرمان و جنایت روی داده شده در حین سرقت مذکور به کار گرفته شده و امیدواریم به سرنخ‌های بهتری برسیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان داشت: نمی‌توانیم بگوییم زمین‌خواری 100 درصد متوقف شده باشد اما دیگر زمین‌خواری عمده در استان کرمان نداریم.

رییس کل دادگستری استان کرمان درباره پرونده‌های کودک‌آزاری افزود: کودک‌آزاری یک جرم مهم در دستگاه کیفری است و متهمان تحت تعقیب قرار می‌گیرند و اطلاعات را باید از بهزیستی دریافت کنیم و با هر موردی دریافت کرده‌ایم برخورد شده است.

انتهای پیام/80019/ق

نظر شما