شناسهٔ خبر: 33586948 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تلاش آمریکا برای یارگیری روسیه در مقابله با ایران

بیروت- ایرنا- با نزدیک شدن به موعد نشست سه جانبه آمریکا، روسیه و "اسرائیل" در فلسطین اشغالی برخی خبرها حاکی از این است که آمریکا و رژیم صهیونیستی به مشارکت روسیه در اعمال فشار بر ایران دل بسته اند.

صاحب‌خبر -

گفته شده که دلخوشی آمریکا و رژیم صهیونیستی در این خصوص مبتنی بر ادعای اختلافات بین ایران و روسیه در سوریه است.

در همین ارتباط روزنامه "النهار" لبنان نوشت: روشن است که برگ برنده نظامی "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران ارزش و کارایی خود را از دست داده و درست است که انگلیس حدود یکصد سرباز را به پایگاه نظامی خود در بحرین اعزام کرد تا در راستای منافع خود محافظت از نفت کش‌هایی که از تنگه هرمز عبور می‌کنند را برعهده بگیرند و فرانسه نیز حضور نظامی خود را در پایگاه ابوظبی تقویت کرده، اما همه این اقدامات از تشکیل یک قدرت بازدارنده در قبال ایران ناتوان است.

در سطح دیپلماتیک هم زمزمه‌هایی در مورد سفر مشترک وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان به تهران شنیده می‌شود، با این مضمون که این افراد پیش از پایان مهلت شصت روزه ایران راهی این کشور شوند و در مورد توافق هسته‌ای گفت وگو کنند.

یک طرح دیگر هم در حال بررسی است و آن کمک گرفتن مجدد از روسیه است، زیرا چند روز دیگر نشست سه جانبه مشاوران امنیت ملی آمریکا، روسیه و "اسرائیل" در فلسطین اشغالی برگزار خواهد شد و جان بولتون، نیکلا باتروشیف و مائیر شبات در آن حضور خواهند داشت؛ این نشست به بررسی پرونده‌های خاورمیانه به ویژه سوریه و حضور ایران در آنجا اختصاص خواهد داشت.

النهار در ادامه این مطلب می نویسد، در این میان برخی به کمک روسیه برای اعمال فشار بر ایران دل بسته اند و دلخوشی آنان به اختلاف نظر ایران و روسیه در سوریه باز می‌گردد، اما موضوع به این سادگی نیست، زیرا این اختلافات که اختلاف نظر در برخی مسائل بود، اخیراً حل و فصل شد به ویژه اینکه حضور هر یک از این دو کشور در سوریه نیازمند کمک و حمایت طرف دیگر است.

از سوی دیگر روزنامه "الجمهوریه" نیز نوشت: سفر فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به لبنان فقط با هدف دعوت لبنان به نشست آستانه ۳ صورت نگرفت، زیرا برای این اقدام نیاز به حضور فرستاده ویژه در لبنان نبود و از طریق کانالهای دیپلماتیک نیز امکان پذیر بود، بنابراین به نظر می‌رسد تکاپوی هیئت روس در چند کشور خاورمیانه و به عبارت بهتر عراق، لبنان، سوریه و اردن این است که به یک پاسخ روشن در مورد برخی مسائل منطقه‌ای برسد تا در نشست سه جانبه با آمریکا و اسرائیل آن را عرضه کند.
به نوشته الجمهوریه هیئت روس همچنین در سفر به لبنان به بحث و گفت وگو درباره موضوع پناهجویان سوری پرداخت و همچنین وال‌هایی را در مورد میانجیگری آمریکا در خصوص ترسیم مرزی لبنان و فلسطین اشغالی مطرح کرد، زیرا روسیه در کنار فرانسه و ایتالیا شریک سوم لبنان در استخراج نفت و گاز لبنان در بلوک‌های جنوبی این کشور هستند.

و در این میان به نظر می‌رسد روسیه در صدد میانجیگری در پرونده ترسیم مرزی است، به ویژه اینکه دیوید ساترفیلد معاون وزیر خارجه آمریکا که مسئول میانجیگری در خصوص ترسیم پرونده مرزی بین لبنان و "اسرائیل" می باشد، موفقیتی حاصل نکرده است.

نظر شما