شناسهٔ خبر: 33585305 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

ارز نیمایی به سفره مردم نمی‌رسد

دبیر انجمن صفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: در حال حاضر مشکل کشور ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه ارز نیمایی است که برای واردات تخصیص پیدا کرده اما کالای واراتی با این نرخ به سر سفره مردم نمی‌رسد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

«احمد مهدوی ابهری»، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی در شرایط کنونی برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته شده و حتی تخصیص آن می‌تواند برای کاهش فشار بر اقشار آسیب‌پذیر راه‌گشا باشد.

وی با اشاره به واردکنندگانی که ارز نیمایی برای واردات دریافت می‌کنند، افزود: سوال اصلی این است که آیا کالاهای وارد شده با ارز نیمایی با همین نرخ به دست مردم می‌رسد و یا با قیمت ارز آزاد به فروش می‌رود.

مهدوی ابهری راه حل این مشکل را تنظیم قیمت ارز توسط مکانیسم عرضه و تقاضا دانست و تاکید کرد: در بازار متشکل ارزی می‌توانیم امیدوار باشیم تا قیمت با عرضه و تقاضا تنظیم شود زیرا قرار است صادرکنندگان ارز را عرضه کرده و واردکنندگان نیز بر اساس نیاز آن را خریداری کنند.

به گفته دبیر انجمن صفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با این روش واردات جایزه نمی‌گیرد و حتی ممکن است کاهش پیدا کند. همچنین تمامی ارزهای صادراتی مانند ارز پتروشیمی‌ها به دلیل قیمت رقابتی به چرخه اقتصادی کشور باز می‌گردد.

وی ادامه داد: اگر بتوان راهکاری پیدا کرد که ارز ۴۲۰۰ تومانی به طور کامل حذف شده و ارز تک نرخی شود برای اقتصاد مناسب است اما حذف این ارز می‌تواند باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی شود که برای بشتر مردم قابل تحمل نیست.

نظر شما