شناسهٔ خبر: 33584107 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آخر هفته با اخبار فناوری|

چگونه مشمولان سربازی بی‌دغدغه خدمت کنند/ ساخت یک فناوری «های‌تک» که هیچ کشوری به ما نفروخت

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.
 
 
ساخت یک فناوری «های‌تک» که هیچ کشوری به ما نفروخت / امکان امحای زباله‌های بیمارستانی با کمک فناوری پلاسما
محمود قرآن‌نویس مجری طرح امحای زباله‌های بیمارستانی به روش پلاسما درباره اجرایی شدن این طرح اظهار کرد: امحای زباله‌های بیمارستانی برای نخستین بار در کشورو درقالب یک طرح ملی فناوری با به کارگیری فناوری پلاسما امکان پذیر شد.

وی در ادامه گفت: با توجه به مشکلات زیادی که در حوزه زباله‌های بیمارستانی و شهری در کشور وجود داشت به این نتیجه رسیدیم که باید این مشکل را از طریق فناوری "های تک" حل کنیم. در حال حاضردر بیمارستان‌ها برای امحای زباله از اتوکلاو‌ها استفاده می‌شود که دمای حرارت این اتوکلاو‌ها ۱۳۰ درجه بوده و بیشتر باکتری‌ها دراین دما از بین نمی‌روند و مشکلات زیست محیطی زیادی را به وجود می‌آورند.
 
 
ثبت نام دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد
ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی در مسیر تحقق اهداف «سند راهبردی توسعه فناوری نانو» از سال ۱۳۸۷ با هدف معرفی دستاورد‌های فناوری نانو به مردم، پژوهشگران و مسئولان، اقدام به برگزاری جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو کرده است.
 
جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو به همت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی هرساله با هدف پیگیری برنامه‌های تعیین‌شده در سند چشم‌انداز توسعه فناوری نانو برگزار می‌شود. دوازدهمین دوره این جشنواره نیز ۱۸ الی ۲۱ مهرماه ۱۳۹۸ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، سالن خلیج‌فارس برگزار خواهد شد.
 
خبرگزاری دانشجو
 
پروژه ملی طراحی و ساخت سیستم پیشرفته «تحریک عمقی مغز» در یک دوره دو و نیم ساله با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود. برای اجرای این پروژه محققان و متخصصان رشته‌های فنی و پزشکی گرد هم جمع می‌شوند تا اهداف آن به ثمر بنشیند.

در این راستا نخستین نشست آغاز مطالعات پژوهشی طراحی و ساخت سیستم پیشرفته «تحریک عمقی مغز» با حضور ناظرین و مجریان فنی و پزشکی اجرای این طرح در محل پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران برگزار شد تا حرکت در این مسیر تسریع شود.
 
خبرگزاری دانشجو

ثبت‌نام طرح‌های تخفیف‌دار شبکه آزمایشگاهی تا پایان خردادماه ادامه دارد
رضا اسدی فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری گفت: شبکه آزمایشگاهی، از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی - پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان سراسر کشور حمایت ویژه‌ای خواهد کرد و در این مورد ثبت نام در طرح حمایتی تخفیف دار بهار تا پایان خرداد ماه خواهد بود.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۹۸ با هدف حمایت از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های سراسر کشور «دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی و مراکز علمی و پژوهشی معتبر سراسر کشور» و شرکت‌های دانش بنیان و محققان سراسر کشور، یارانه ویژه‌ای برای دریافت خدمات آزمایشگاهی مورد نیاز پژوهشگران، در قالب اعتبار طرح‌های تخفیف اختصاص داده است.
 
خبرگزاری دانشجو
 
صفر تا صد طرح «سرباز فناور» / سربازی را بی‌دغدغه پشت سر بگذارید

موضوع رفتن به سربازی و راهکار‌هایی برای دور زدن این مرحله از زندگی، نقل و نبات محافل و دورهمی‌های جوانان است و معمولا در این رابطه دغدغه‌ای جدی وجود دارد که چرا باید یک یا دو سال از زندگی در پادگان‌ها و مراکز آموزشی نظامی بگذرد و فرد از فرصت‌های کاری و زندگی دور شود؟

چنین موضوعی باعث شد تا مسئولان کشور تدابیری بیندیشند که ضمن تقویت انگیزه جوانان برای گذراندن خدمت سربازی، فرصت‌های طلایی و کاری برایشان رقم زنند تا دیگر گله و شکایتی برای از دست رفتن موقعیت‌ها نباشد، در همین خصوص بحث جذب امریه در شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح و نوری تازه در دل جوانان و بخصوص نخبگان کشور روشن شد.
 
خبرگزاری دانشجو
 
دانش‌بنیانی‌ها لحظه به لحظه حرکت خودرو را به مالک گزارش می‌دهند
مهم‌تر از در اختیار داشتن یک وسیله کارآمد مانند خودرو، نگهداری و حفاظت از آن است. پیشرفت و توسعه فناوری، قابلیت‌های زیادی را در حوزه سامانه‌های حفاظتی خودرو واقعیت بخشیده و باعث شده دارندگان این کالای نه چندان ارزان، تا حدودی از بابت حفظ وسیله نقلیه خود آسوده خاطر باشند. اما این سامانه‌ها هنوز هم کاستی‌هایی دارد. یک شرکت دانش‌بنیان داخلی به کمک دانش فنی بومی متخصصانش، توانسته بخش قابل توجهی از ایراد‌های نمونه‌های خارجی را در نمونه ایران‌ساخت «سامانه حفاظتی ماهواره‌ای خودرو» برطرف کند.
 
خبرگزاری دانشجو
 
بورس بازاری برای جذب سرمایه‌های فناورانه می‌شود / فرصتی بزرگ برای شرکت‌های کوچک

از آنجا که ایران کشوری جوان بوده و تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی قابل توجهی دارد لازم است شرایط مطلوبی برای این قشر ایجاد شود. امروزه دیگر جوانان تمایل آنچنانی به شغل‌های اداری و پشت میز نشینی ندارند و ایده‌های خود را دنبال می‌کنند. به همین منظور باید به این نکته توجه داشت که افزایش تولید، توسعه اقتصادی و اشتغال بدون سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ممکن نخواهد بود؛ از طرف دیگر نحوه توزیع این سرمایه باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر تسهیل در دریافت آن مسئله توزیع عادلانه و سودآوری نیز در نظر گرفته شود.
 

نظر شما