شناسهٔ خبر: 33583796 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

سیاوش حقیقی در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان کرد:

فضای سینمای ایران مسموم و بیمار است

سیاوش حقیقی از حاکم شدن منافع سینماداران بر فضای اکران و نادیده گرفته شدن فیلم های مستقل و دغدغه مند انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

سیاوش حقیقی در مورد اکران فیلم سینمایی خون خدا به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی و تهیه کنندگی خودش به خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج گفت:  برای نمایش این فیلم در محرم اقدام خواهم کرد.

وی که پیش از این اعلام کرده بود از تولید فیلم اجتماعی در سینمای ایران دلخوشی ندارد، به موفقیت فیلم هایی همچون «شبی که ماه کامل شد» اشاره کرد و گفت: گرچه می دانم که فروش میلیاردی یک فیلم اجتماعی مانند شبی که ماه کامل شد طی چند روز ابتدایی اکران اتفاق خوبی است؛ اما در کل سینمای اجتماعی ایران چندان امکان موفقیت مالی ندارد.

انگ جدید فضای مجازی به تهیه کنندگان

این تهیه کننده به انتقاد از فضای مجازی پرداخت و گفت: اخیرا هم برچسبی در فضای مجازی برای تعدادی از تهیه کنندگان ایجاد شده با عنوان «تهیه کننده فیلم های کم فروش» که از اساس اشتباه است. سوال من این است که در کجای دنیا همه فیلم ها پرفروش هستند؟ واقعا در سینمای تراز اول دنیا همانند هالیوود، چند درصد از تولیدات پر فروش می شوند؟ به نظر من این اصطلاح، عبارت مسخره ای است.

وی افزود: تا کنون اگر هم ضربه ای خورده ام از کارگردانی نبوده، بلکه بیشتر ضعف فیلمنامه داشته اند. هر چقدر هم به این کارگردان های جوان می گوییم گوش نمی کنند.

سیاوش حقیقی تصریح کرد: تا امروز جایزه گرفتن از جشنواره ها برایم اهمیتی نداشت، اما تصمیم گرفته ام که من بعد، با محافظه کاری بیشتری عمل کنم و به جایزه گرفتن از جشنواره های متعدد بین المللی به طور جدی فکر خواهم کرد. چرا که انگار باید این گونه بود تا به عنوان یک تهیه کننده مطرح شناخته شد.

این تهیه کننده انتقاد افزود: گرچه فیلم های صرفا تجاری برای بقای سینما لازم است اما چرا باید آنها بیشترین سالن ها را داشته باشند؟  

منافع سالن داران مانع بزرگی بر سر راه اکران فیلم های مستقل

حقیقی در مورد امکان اصلاح وضعیت اکران ایران گفت: بعید می دانم امکانی در اصلاح امور باشد. به هر حال منافع سالن داران مانع بزرگی بر سر راه اکران فیلم های مستقل و کم فروش تر است. گرچه من معتقدم که تا زمانی که وضعیت معیشت مردم بهبود پیدا نکند، مردم برای تماشای فیلم هایی که به مسائل و معضلات اجتماعی می پردازند، کمتر تمایل دارند و با هر مشکلی که هست سعی می کنند بودجه ای صرف کنند تا کمی بخندند.

وی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم اگر هم نخواستیم آثاری صرفا هنری بسازیم، فیلم تجاری خوب تولید کنیم گفت: ولی واقعا مایه تاسف است که این خنده به قیمت شوخی هایی سخیف و جنسی تمام می شود که در برخی موارد حتی من به عنوان یک مرد از شنیدن و دیدن آنها خجالت می کشم چه برسد به خانواده های حاضر در سالن سینما.

تهیه کننده تصریح کرد: فضای سینمای ایران مسموم و بیمار است و برای کسی فرهنگ اهمیتی ندارد. من بارها اعلام کرده ام وقتی دولت های ایران دغدغه کار فرهنگی ندارند و در فضایی که تهیه کننده های بسیاری هستند که نگران دریافت پول های کثیف و پول شویی نیستند، یا با مایی یا برمایی! در این وضعیت است که مدعی می شوند که سریال شهرزاد را به خاطر خون شهدا ساخته اند!  بنابراین شرایط، برای بهبود وضعیت کاری از دست کسی بر نمی آید. 

نظر شما