شناسهٔ خبر: 33583528 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اعتراف آمریکایی‌ها به شکست انحصارطلبی علمی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آمریکایی‌ها خودشان اعتراف کرده‌اند که جغرافیای علم از این کشور در حال خارج شدن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدمهدی طهرانچی شامگاه چهارشنبه در نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به ترفند غربی‌ها در کنترل جریان علمی و استفاده از دستاورد دانشمندان دنیا به نفع خودشان اظهار داشت: آن‌ها به بهانه استانداردسازی مقالات علمی درواقع کنترل جریان علم را در دست گرفته و سیاست خود را از طریق ژورنال‌های علمی اعمال می‌کنند.

وی با اشاره به دلایل ایجاد پایگاه‌هایی چون ISI از سوی غربی‌ها گفت: آن‌ها به دلیل اینکه جریان علم را از دست دیگران خارج کرده و به یک اقتدار علمی برسند، این پایگاه‌ها را ایجاد کردند چراکه خوب می‌دانند علم اقتدار می‌آورد.

این مقام مسئول افزود: آن‌ها به‌جای مدیریت بر سازمان، مدیریت برداده ها را انجام دادند و به همین دلیل به یکباره تب چاپ مقاله در پایگاه‌های علمی غرب بالا رفت چراکه آن‌ها می‌خواستند جریان جهانی دانش را مدیریت کنند لذا 2 هزار ژورنال را با هم متحد کردند.

طهرانچی ادامه داد: در مقابل جریان مذکور، جریان ملی دانش است که مخالف با جریان جهانی دانش نیست اما حرفش این است که ابتدا باید جریان ملی دانش در داخل کشور شکل بگیرد و پس‌ازآن به جریان جهانی دانش وصل شود.

وی تصریح کرد: برخی هم‌راستا باسیاست جهانی غرب، به دلیل آنکه در کشور شبکه علم شکل نگیرد، به محققان ما القا کردند که مقالاتشان را به خارج می‌فرستند، درحالی‌که محقق از اتاق بغل‌دست خود نیز خبر نداشت!

طهرانچی با بیان اینکه آی اس سی باید جایگاه اصلی خود را در مقابل جریان سلطه علمی غرب پیدا کند، از مخالفت‌های پنهان و پیدا با این پایگاه نیز پرده برداشت و گفت: جریان داخلی مخالف آی اس سی نیست اما واقعیت این است که قرار نیست غیر از جریانی که می‌خواهد حاکمیت طلبانه بر دنیای علم سلطه پیدا کند تا این حاکمیت بر دنیای سیاست و اقتصاد نیز اعمال شود، رقیب پیدا کند.

 آمریکایی‌ها اعتراف کرده‌اند که جغرافیای علم از این کشور در حال خارج شدن است

وی در تائید سخن خود با استناد به پایگاه‌های اطلاع‌رسانی غرب گفت: آمریکایی‌ها خودشان اعتراف کرده‌اند که جغرافیای علم از این کشور در حال خارج شدن است.

این مقام مسئول در توصیه به مدیران پایگاه استنادی آی اس سی نیز گفت: این مرکز اگر قالب ترجمه‌ای دنباله‌رو غرب را پیدا نکند، قطعاً موفق خواهد شد.

طهرانچی با بیان اینکه در دنیای علم شاخص فی ذاته ارزش نیست بلکه تعیین‌کننده برای رسیدن به هدف است، خاطرنشان کرد: غربی‌ها افکارشان را با اهداف خاصی تزریق می‌کنند و اطلاعات محققان ما را در مرحله قبل از مقاله می‌خواهند.

وی با تشریح ترفند غربی‌ها در رتبه دهی به مراکز علمی نیز گفت: امروز کلیه دانشگاه‌های ایران برای اینکه در رتبه‌بندی تایمز شرکت کنند، ریزترین اطلاعات خود را به انگلیسی‌ها می‌دهند و در نهایت آن‌ها نیز در ازای کسب اطلاعات بسیار، چند خط یادداشت و یک رتبه‌بندی به آن‌ها می‌دهند! آیا انگلیس‌ها با این خستی که همه از آنان سراغ دارند، عاشق چشم و آبروی ما هستند؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: آن‌ها مقداری از اطلاعات علمی ما را به بهانه رتبه‌بندی، آشکارا می‌گیرند و بخش پنهانی را نیز از خودمان به بهانه چاپ مقاله در ژورنال‌ها می‌گیرند.

طهرانچی با بیان اینکه هدف دانشگاه آزاد از همکاری با پایگاه استنادی راه‌اندازی سامانه علم‌سنجی صرف نیست، افزود: فعالیت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام باید به‌گونه‌ای باشد که توسط غربی‌ها بی‌خاصیت نشود لذا بی‌راه نیست سالی یک بار مبنایی نیز به زیرساخت‌های آن‌ها حمله کرد.

وی همچنین با اشاره مجدد به تفکر استثماری غرب در عرصه علمی، به ترفند جدیدتر آنان در استفاده از دسترنج محققان اشاره کرد و گفت: بر اساس گفته خودشان روزگاری که محقق را از محل زندگی‌اش به کشور خود بیاوری گذشته چراکه امروز محقق در آزمایشگاه خودش باید به شما اطلاعات بدهد و در مورد ایرانی‌ها نیز معتقدند که آن‌ها اتوماتیک با فضایی که ساخته شده می‌آیند!

طهرانچی به چاپ مقالات دانشجویان دکتری نیز اشاره کرد و گفت: ما چرا از دانشجوی دکترا مقاله در ژورنال خارجی می‌خواهیم؟ یکی می‌خواهیم از استاندارد بودن پژوهش خیالمان راحت شود و دیگر اینکه در عرصه بین‌المللی نیز باشد لذا سیستمی می‌خواهیم که ما را تائید کند.

این مقام مسئول از عزم دانشگاه آزاد برای ایجاد یک پایگاه علمی استاندارد خبر داد و افزود: دانشگاه آزاد پس از چهل سال از انقلاب، خواستار یک شبکه علمی است که جزو شبکه ملی محسوب می‌شود و یک بخش آن نظام کنترل کیفیت مقاله دکترا است.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی این پایگاه علمی درواقع ما ارزش را برای نظامی می‌گذاریم که چهارچوبش را خودمان تعریف کرده و شبکه نظام داوری آن را نیز خودمان مشخص می‌کنیم.

طهرانچی همچنین گفت: در حال حاضر در دانشگاه 500 ژورنال داریم که برای تشکیل این پایگاه علمی باید یک بازنگری در کلیه اعضای هیات تحریریه و علمی نشریات صورت گیرد.

این مقام مسئول تأکید کرد: هدف ما این است که مجموعه مجلات دانشگاه آزاد برای خودش اعتبار خلق کند نه اینکه ما به آن اعتبار دهیم.

یادآور می‌شود، پس از سخنان طهرانچی تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و مرکز اطلاع‌رسانی و فناوری علوم، شامگاه چهارشنبه در محل پایگاه امضا شد.

انتهای پیام/76018/الف

نظر شما