شناسهٔ خبر: 33583375 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

تجربه تبلیغی‌مان را به اشتراک بگذاریم(4)

ظرفیت‌های آموزشی "گروه سرود"

کودکی که تا به‌حال مورد توجه قرار نمی‌گرفت، توجه و تشویق او بعد از اینکه شعری را به همراه یک گروه اجرا کرد، پر و بال دادن به شخصیت او است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، می‌توان به گونه‌های مختلف معارف اسلامی را به کودکان و نوجوانان، آموزش داد. یکی از این روش‌ها، آموختن در قالب گروه سرود است. روشی که برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب و ماندگار است.

به سادگی، حتی کسی که تا به حال در دوره دانش آموزی و بعد از آن در هیچ گروه سرودی شرکت نداشته، و در این زمینه تجربه ندارد، و حتی دارای صدای خوبی نیست، می‌تواند گروه سرودی برای بچه‌های روستا برگزار کند که موفقیت زیادی را در پی داشته باشد و مورد تحسین قرار گیرد. فقط کافی است یک شعر را به همراه آهنگ و محتوای خوب، بلد باشد. نداشتن صدای خوب را هم می‌توان با پخش نمونه اجرای یک گروه سرود توسط گوشی همراه، جبران و اعضای گروه را با آهنگ آن آشنا کرد.

تأثیر گروه سرود بر کسانی که در آن شرکت می‌کنند از جهات مختلف، قابل بررسی است. مثلا کودکی که تا به‌حال مورد توجه قرار نمی‌گرفت، اگر توانسته باشد شعری را به همراه یک گروه به‌طور منظم بخواند و حفظ کند، توجه به او و تشویقش پر و بال دادن به شخصیت او است.

گروه سرود با محتوایی که ارائه می‌کند بر مخاطبان نیز اثر می‌گذارد؛ اما مهم‌تر از همه، محتوای شعر و همراهی با یک طلبه برای فراگیری آن است. شعری که در گروه سرود مورد تمرین قرار می‌گیرد وِرد زبان کودک در خانه و بیرون از آن خواهد شد و ناخودآگاه آن را برای خود می‌خواند. این شعر، ماندگاری زیادی در ذهن آن‌ها دارد؛ به‎طوری که اگر سال دیگر همان مبلغ به آن محل قبلی برگردد غالب کودکان این شعر را تا حد زیادی حفظ هستند.

مثال و نمونه اجرا شده‎ی آن، یکی از شعر‌هایی که خیلی از کودکان با آن به راحتی ارتباط برقرار می‌کنند شعر «من بچه شیعه هستم» است. این شعر توسط گروه‌های سرود مختلفی اجرا شده است؛ از این رو لازم نیست به دنبال آهنگ جدیدی باشیم. این شعر را در ۲۰ جلسه می‌توان برنامه‌ریزی کرد. این شعر دربردارنده اصول اعتقادات، یعنی توحید، نبوت، امامت است و به طور خاص، کودکان را با معصومان آشنا می‌کند. در جلسه اول، خداشناسی مطرح می‌شود و در جلسات بعدی در هر جلسه می‌توان به یک معصوم پرداخت و سبک زندگی آن معصوم را بیان کرد؛ مخصوصا می‌توان به صفت برجسته‌ای که آن معصوم به آن لقب، مشهور شده و در شعر آمده، بیشتر توجه داشت. در پایان، به معارف مهدوی و انتظار و وظایف منتظران پرداخته خواهد شد.

مبلغ می‌تواند این شعر را در زمان بیکاری، و با هم بودن، سواره یا پیاده، با بچه‌ها هم‌خوانی کند که مورد استقبال آن‌ها قرار می‌گیرد. خوب است این گروه سرود در عید فطر، قبل یا بعد از نماز عید، اجرا داشته باشد اما حسن آموزش در قالب سرود این است که قابلیت اجرا در تمام زمان‌های تبلیغی و طول سال را دارد./918/ی704/س

مجتبی صداقت

نظر شما