شناسهٔ خبر: 33583138 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

«ایران» در گفت وگو با نادر مشایخی و پیمان بزرگ نیا بررسی می‌کند

چگونه کنسرت‌های پاپ سهم سایر سبک‌های موسیقی را بلعید؟

طبق اعلام دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه ماهه نخست امسال، ۱۲۳ عنوان اجراهای صحنه‌ای مجوز اجرا دریافت کرده‌اند و در بین این مجوزها ۵۶ مورد پاپ، ۲۴ مورد موسیقی سنتی، ۲۶ عنوان موسیقی کلاسیک، ۱۰ عنوان موسیقی تلفیقی و هفت مورد موسیقی نواحی بوده.

صاحب‌خبر -

این درحالی است که در سه ماهه نخست سال ۹۷، از ۱۲۲ مجوز اجرا‌های صحنه‌ای ۴۱ عنوان مربوط به موسیقی پاپ، ۲۷ عنوان موسیقی سنتی، ۳۸ عنوان موسیقی کلاسیک، ۹ عنوان موسیقی تلفیقی و 7 عنوان موسیقی نواحی بوده است. بنابراین آمار کنسرت‌های موسیقی‌ پاپ به نسبت سال گذشته افزایش بیشتری داشته و دیگر ژانرهای موسیقی از استقبال کمتری برخوردار بودند. لازم به ذکر است با اجرایی شدن قانون واریز ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌ها به خزانه دولت شاید در ماه‌های آینده کنسرت‌های موسیقی کاهش بیشتری نسبت به سال های گذشته داشته باشند.
نادر مشایخی آهنگساز موسیقی کلاسیک و رهبر ارکستر درباره کاهش اجراهای موسیقی کلاسیک به «ایران» گفت: موسیقی کلاسیکی که امروز شنیده می‌شود همان موسیقی‌هایی است که سال‌ها قبل به گوش ما رسیده و در حال تکرار است این در حالی است که جهان رو به پیشرفت است و هنر و موسیقی هم مستثنی از این اتفاقات و به روز بودن نیست.
مشایخی می‌گوید نگاه جدی به موسیقی کلاسیک وجود ندارد و همین امر سبب شده در بخش آموزش موسیقی هم به این مسأله کمتر توجه شود. به گفته او مدرسان موسیقی باید ﺭﻭﻳﮑﺮﺩی ﻧﻮﻳﻦ ﺩﺭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺁﻣﻮﺯﺵ‌های موسیقی داشته باشند.
این آهنگساز در ادامه افزود: نکته دیگری که بسیار تأکید شده توجه به نسل امروز موسیقی است وباید به جوانان فرصت بیشتری داده شود. در کشور ما هنرمندان جوان و آهنگسازان مستعدی هستند که قطعات بسیار خوبی هم تولید کرده‌اند اما بستری برای ارائه کارهای خود ندارد؛ این موضوعی است که باید مسئولان فرهنگی توجه جدی‌تری به آن داشته باشند. پیمان بزرگ نیا سرپرست گروه موسیقی نواحی «سازینه» نیز دراین باره گفت: متأسفانه بخش موسیقی نواحی ایران به‌دلیل سیاست‌های غلط رسانه ملی کمتر مورد توجه بوده یا اصلاً مورد توجه نبوده است. با نگاه به برنامه‌های رادیو و تلویزیون خواهید دید اکثر موسیقی‌هایی که پخش می‌شود موسیقی پاپ است؛ البته این مسأله دلیل بر بی‌علاقه بودن مردم نسبت به موسیقی نواحی یا دیگر ژانرهای موسیقی نیست اتفاقاً این کنسرت‌ها نیز مخاطبان خود را دارند و بسیار هم استقبال می‌شوند اما درآمد حاصل از برگزاری یک کنسرت موسیقی نواحی با موسیقی پاپ بسیار متفاوت است. این درحالی است که مسئولان بنیاد رودکی به اجراهای موسیقی سنتی یا نواحی همان نگاه را دارند که به موسیقی پاپ  می‌شود یعنی مبلغی که برای اجاره سالن دریافت می‌کنند کاملاً برابر یکدیگر است.
نکته دیگر علاقه‌مندی اسپانسرهای موسیقی به ژانر پاپ و عدم حمایت از موسیقی‌های سنتی و نواحی است و بی‌تردید این موضوع موجب شده خوراک موسیقایی مردم از موسیقی پاپ تأمین شود.
به گفته بزرگ نیا این مسائل سبب بی‌انگیزگی هنرمندان موسیقی نواحی شده و این گروه‌ها رغبتی برای اجرای کنسرت ندارند. راویان موسیقی نواحی درمرکز زندگی نمی‌کنند و بیشتر در شهرستان‌ها هستند و بر همین اساس اجرای یک کنسرت در تهران برای آنها بسیار هزینه‌بر خواهد بود.
 این پژوهشگر موسیقی در پایان گفت: مردم موسیقی نواحی را دوست دارند اما حمایت نمی‌شود و باید به آن یارانه اختصاص دهند.

کلمات کلیدی

کنسرت‌های پاپ

سبک‌های موسیقی

نادر مشایخی و پیمان بزرگ نیا

نظر شما