شناسهٔ خبر: 33582835 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اردوغان: عاملان قتل خاشقچی بهای آن را پرداخت خواهند کرد

رئیس‌جمهور ترکیه به گزارش سازمان ملل متحد که گفته ادله موثقی درباره نقش ولیعهد سعودی در قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی وجود دارد واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به گزارش سازمان ملل متحد که به نقش «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی در قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی اشاره می‌کند گفته که عاملان این قتل بهای آن را پرداخت خواهند کرد. 

گزارشگر ویژه سازمان ملل روز چهارشنبه تحقیقات خود درباره ترور خاشقچی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول را منتشر و اذعان کرد ادله موثقی از دست داشتن مقامات عالی‌رتبه سعودی از جمله «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور در این ترور وجود دارد.

اردوغان که چهارشنبه در استانبول سخنرانی می‌کرد به گزارش سازمان ملل اشاره کرد و گفت که این گزارش دست داشتن مقام‌های بلندپایه سعودی در قتل خاشقچی را تأیید می‌کند. 

اردوغان گفت: «گزارش سازمان ملل متحد نقش‌آفرینی مقام‌های سعودی در قتل خاشقچی را تأیید می‌کند و آنها بهای این راپرداخت خواهند کرد. این گزارش تأیید می‌کند که نگاه سعودی‌ها به ترکیه اشتباه بود.»

در بخشی از گزارش سازمان ملل متحد در خصوص این قتل از عربستان سعودی خواسته شده از ترکیه بابت استفاده نادرست از امتیازهای دیپلماتیک و نقض اصل ممنوعیت توسل به زور و خشونت در خارج از خاک خود، عذرخواهی کند. این گزارش همچنین تصریح کرده عربستان سعودی بایستی از ایالات متحده هم به دلیل آنکه خاشقچی ساکن آنجا بوده عذرخواهی کند. 

خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه سال ۱۳۹۷ (۲ اکتبر ۲۰۱۸) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است. چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ۱۵ مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند. 

مقام‌های سعودی، در نخستین واکنش بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است. بعد از بالا گرفتن فشارها، عربستان سعودی سرانجام روز ۲۸ مهر مجبور شد به کشته شدن خاشقچی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعتراف کند.

خاشقجی سپتامبر سال ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد. 

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

انتهای پیام/ 

نظر شما