شناسهٔ خبر: 33580250 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

نمایش بزرگ گنجینه تروا در موزه ملی بریتانیا

همشهری آنلاین: موزه «بریتانیا»، گنجینه «تروا»‌ را در قالب نمایشگاهی با عنوان «تروی : اسطوره و واقعیت» پس از گذشت 150 سال از اولین تلاش برای نمایش این مجموعه،‌ به نمایش می‌گذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از آرت نیوزپیپر، نمایش این آثار برای اولین بار به موزه ملی بریتانیا پیشنهاد شد، اما در نهایت مجموعه آثار باستانی «تروا» در موزه «برلین» به نمایش گذاشته شد.

«‌لزلی فیتون» - مدیر موزه بریتانیا - طی کنفرانس خبری که دیروز برگزار شد، اعلام کرد این موزه به جبران نمایش از دست رفته سال‌های پیش این بار با نمایشی بزرگ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

در سال ۱۹۴۵، آثار باستانی «‌تروا» از یکدیگر جدا شدند. با این حال از تعداد قابل توجه‌ای از این مجموعه به خوبی در «برلین» محافظت می‌شد. ارتش سرخ، «گنجینه پریاموس» که زمانی همچون گنجینه طلایی «توت عنخ آمون» شهرت داشت را از آن خود کرد و سپس به «مسکو» منتقل کرد. این مجموعه در حال حاضر در موزه «پوشکین» نگهداری می‌شود و روسیه بارها تقاضای «‌آلمان» مبنی بر بازگرداندن این مجموعه تاریخی به «برلین» را رد کرده است. به همین دلیل نمایش موزه «بریتانیا» متکی بر آثاری است که از «‌برلین» امانت داده شده است. مجموعه‌ای که موزه «‌بریتانیا» از «برلین» امانت خواهد گرفت شامل ۱۰۰ اثر می‌شود. با توجه به وخامت روابط فرهنگی آلمان و روسیه بر سر بازگرداندن آثار باستانی، هیچ درخواستی از موزه «‌بریتانیا» مبنی بر امانت گرفتن آثار باستانی «‌پریاموس» از موزه «‌پوشکین» صورت نگرفته است.

این نمایش بر پایه آثار کشف شده در شهر «تروا» واقع در «حصارلیک» نام استانی در ترکیه امروزی، برگزار خواهد شد.

بر اساس داستان‌های افسانه‌ای یونان و همانطور که در «ادیسه هومر» نگاشته شده است، این مکان همان شهری است که توسط یونانیان فتح شد. در کنار ۱۰۰ اثری که از موزه «‌برلین» به «لندن» منتقل می‌شوند، ۲۰۰ اثر دیگر از دارایی‌های موزه «بریتانیا» و دیگر منابع از جمله «موزه اشمولین» و موزه ملی «‌دانمارک» در این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

«هاینریش شلیمان» باستان‌شناس آلمانی بود که موفق به کشف بخش عظیمی از آثار باستانی شهر «تروی» شد. وی در ابتدا قصد داشت این مجموعه را در موزه بریتانیا به نمایش بگذارد. وی پیشنهاد فروش مجموعه «‌تروا» را که شامل گنجینه «پریاموس» می‌شود در ازای پرداخت ۵۰ هزار پوند ارائه داد، اما مسؤولان موزه و نخست وزیر وقت بریتانیا معتقد بودند مبلغ پیشنهاد شده بسیار زیاد است.

پیشنهاد بعدی که به موزه «بریتانیا» ارائه شد، نمایش موقتی این آثار بود. در آن زمان موزه «‌بریتانیا» علاقه چندانی به برگزاری نمایشگاه‌های موقتی نداشت و در نهایت «شلیمان» پیشنهاد نمایش موقتی مجموعه «تروا» را به موزه «‌کنزینگتون جنوبی» (این موزه در حال حاضر به عنوان موزه ویکتوریا و آلبرت شناخته می‌شود) ارائه داد و این موزه از سال ۱۸۷۷ به مدت سه‌سال نمایش این آثار را پذیرفت.

این نمایش که در آینده نزدیک در موزه «‌بریتانیا» برگزار خواهد شد اولین نمایش مجموعه آثار «تروا» پس از سال ۱۸۷۰ خواهد بود. حمایت این نمایش را شرکت نفت و گاز بریتانیایی «‌بی پی» بر عهده خواهد داشت.

شهر افسانه‌ای تروا که بواسطه حماسه ایلیاد هومر به شهرت رسیده است هم‌اکنون در شمال غربی کشور ترکیه قرار دارد و در واقع محلی است که جنگ تروی در آن روی داد. محوطه باستانی تروا دارای چندین لایه خرابه است که قدمت آن به اواخر قرن ۱۳ پیش از میلاد باز می‌گردد. برای سالیان طولانی گمان می‌شد شهر تروا همچون آتلانتیس شهری خیالی است اما «هاینریش شلیمان»، باستان‌شناس آلمانی، به سال ۱۸۷۰ به حفاری در محل پرداخت و چندین شهر بنا شده بر روی یکدیگر یافت و در آنجا دیوارهای دفاعی درست همانطور که هومر توصیف کرده بود نیز کشف شد. همچنین جواهراتی نیز در این محوطه کشف شده است که به جواهرات هلن نسبت داده شده‌اند. در ابتدا گمان می‌شد این جواهرات مکشوفه گم شده است اما در حقیقت آنها توسط اتحادیه جماهیر شوروی در جریان جنگ جهانی به سرقت رفته‌اند و هم‌اکنون در موزه پوشکین نگهداری می‌شوند. همچنین باستان شناسان دریافته‌اند که این شهر در حدود سال ۳۰۰۰ قبل از میلاد ساخته شده است و چندین و چندین بار ویران شده است و هر بار شهر جدید بر روی خرابه‌های شهر دیگر بنا می‌شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما